Micael Ebbesson, lastbilschaufför och försäkringsrådgivare.
Close
Micael Ebbesson, lastbilschaufför och försäkringsrådgivare, ingår för första gången i Transports avtalsdelegation. ”Det är som schack.”
Close

Avtalsförhandlingarna – som ett schackparti

Micael Ebbesson, lastbilschaufför från Skåne, är ny i Transports avtalsdelegation som just nu möter arbetsgivarna. – Jag gillar förhandlingsspelet. Det är som schack. Man måste tänka flera drag framåt, säger han.

Onsdag klockan 13.32. Förhandlingarna om ett nytt löneavtal för chaufförer och terminalarbetare är inne på sin andra dag. Transports ombud har tagit lunch i matsalen som ligger i bottenvåningen på Svenskt Näringslivs kontorshus.

Lunchen behövs. I årets avtalsrörelse får förhandlarna inga kakor av arbetsgivarna, bara kaffe.

Micael Ebbesson är fackligt aktiv i avdelning 14 i Helsingborg. Han har kört lastbil länge, de senaste åren på företaget Bring Frigo. Åkeriet har ingen fackklubb längre, men Ebbesson är förhandlingsombud och har täta drabbningar med arbetsgivaren.

– Det kan bli tufft ibland, men jag tycker att det är kul. Samma sak känner jag här under avtalsförhandlingarna. Jag har ställt en del frågor som säkert provocerar andra. Men jag upplever att det är högt i tak i delegationen.

Ebbesson engagerade sig fackligt för åtta, nio år sedan. Just nu jobbar han halvtid på avdelningen, som försäkringsrådgivare.

Vilka frågor eller krav har han med sig till avtalsförhandlingarna från arbetskamraterna hemma på Bring Frigo?

– Övertiden är viktig. Företaget säger att de vill minska övertidsarbetet, men jag får inte ihop det med arbetsgivarnas krav här – där man vill ha friare regler för övertidsuttag.

– Mina medlemmar har inte några speciella förväntningar på kronor och ören. Det lär bli industrin som styr det. Annat är viktigare. Bland annat arbetstidsförkortningen. De vill ha ett utökat tidsfönster för nattarbete då man tjänar in lediga minuter.

Enligt Micael Ebbesson har den havererade samordningen i LO ökat intresset för avtalsrörelsen – och särskilt för eventuella konfliktåtgärder. Han konstaterar att andra LO-förbund nu laddar kanonerna. Tidigare i dag, onsdag, varslade LO-förbundet Byggnads om konfliktåtgärder på ett 60-tal företag från den 12 april. Omkring 2 600 byggjobbare berörs.

När Transport hade en stor avtalskonferens i höstas enades ombuden från alla avtalsområden om att tryggheten på jobbet var den största frågan. I bransch efter bransch ökar problemen med deltider och visstidsanställningar.

– Så är det hos också, säger Micael Ebbesson. Vi har fått in fler behovsanställda. Jag försöker organisera dem. Parallellt ligger jag på företaget om att tillfälliga inhoppare och inhyrd personal ofta blir dyrt i längden. Det blir mer skador på gods och bilar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.