Avtal på gång med skånskt åkeri

Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.

– Det här känns bra, säger Transports Jimmy Ovesson. Det visar styrkan i facklig verksamhet och den svenska modellen.

Första gången Transports lokalavdelning försökte teckna avtal med Alguns åkeri var 2015. De senaste gångerna facket har kallat till förhandling om kollektivavtal var avsändarna Jimmy Ovesson och Tommy Jonsson, som driver Transports verksamhet för ordning och reda i åkeribranschen.

– De uteblev från förhandlingarna och delgivningsmannen fick ingen kontakt med bolagets vd, berättar Tommy Jonsson.

Samtidigt stod det klart att åkeriet, som hade runt 80 anställda i början av året, inte längre hade några chaufförer på lönelistan. De var i stället anställda på bemanningsföretaget Gitator, med samma ägare. Lastbilarna hade flyttats över till ett tredje företag med samma ägare och adress som de andra två.

Svårt läge, konstaterade Transports ordning och reda-team som planerade att trycka på via de stora koncerner som anlitade åkeriet och dess bemanningsanställda chaufförer.

– Det handlar inte bara om lönen, säger Tommy Jonsson. Grundsynen är att chaufförer som kör i Sverige ska ha kollektivavtal med alla dess villkor.

Så engagerade företaget/företagen juristen Anders Elvingsson som ett par dagar före midsommar har ett rakt besked när Transportarbetaren ber om kommentarer:

– Arbetsgivaren har för avsikt att ingå kollektivavtal både för Alguns och Gitator.

Detta hade juristen, som nu kan lämna sitt uppdrag, förstås redan meddelat Transport.

– ­ Vi har tagit direkt kontakt med bolagen. Jag hoppas att de går med i en arbetsgivarorganisation också, sa Jimmy Ovesson direkt efter beskedet.

Förhandlingen som ska sluta med kollektivavtal hade inte hållits än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    21 juni, 2019

    Vad är kollektivavtalet värt när åkerier får anställa i princip alla nyanställda på allmänna visstidsanställningar och sedan skilja dem från sin tjänst, efter 27 månader, utan att ange något skäl under tiden som de pratar med en ombudsman om varför vedebörande inte får fast anställning. Den enda reaktionen från Transportarbetareförbundet: du har jobbat för få dagar, arbetsgivaren gör som han vill.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Inget klargörande från DSV om åkerihärvan i Norrköping

Åkeri. Speditören DSV kommenterar inte uppgifterna om tricksande med kontrakt och bolag, efter att åkeriet Norrköping Transport NL skapat negativa rubriker i media.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.