Nabil Abdul Hussin får en sojakorv av Björn Ramstedt från Transports Örebroavdelning.
Close
Nabil Abdul Hussin får en sojakorv av Björn Ramstedt från Transports Örebroavdelning.
Close

Avtal, korvar och schysta villkor

Det lackar mot maj och för facket betyder det dags för uppsökeri. Laddade med korvar och informationsmaterial ger sig förtroendevalda ut på företagen för att under en vecka träffa både anställda och arbetsgivare. I år är siktet extra inställt på att samla ihop namnunderskrifter för schysta transporter.

Måndag förmiddag. På åkeriföretaget Örebro Express är tältet på plats, bordet är uppdukat med facklig information och på gasolgrillen ligger korvar och fräser. Både gris och soja. Alla ska kunna äta.

Det är första dagen på vårens uppsökerivecka och Örebroavdelningen är laddad. Nya avtal är på plats så transportarna räknar med många frågor om vad de innebär. Semesterfrågor brukar också vara vanliga. När får man veta när man ska vara ledig? Eller försäkringar. Vad gäller egentligen?

Det kommer att bli tuffa dagar med både dag-, kvälls- och nattjobb. Målet är att hinna besöka så många transportarbetsplatser som möjligt. En utmaning, säger ombudsmannen Annika Hedström.

– Åkeriverksamheten är ju i ständig förändring så det gäller att hänga med var de befinner sig. Det är inte svårt att åka ut på mackar och terminaler, men åkerierna stationerar om. Ser man inte upp kan man åka till fel ställe. Det har hänt.

Det gäller också att välja sina arbetsplatser med omsorg. Däckfirmorna så här i slutet av april, när alla ska byta till sommardäck, går till exempel bort. Ingen hinner. Andra gånger blir det mer åka och färre möten. Som förra året, då körde Annika Hedström 24 mil för att träffa tio, femton medlemmar. Det är också ett sätt att jobba aktivt med uppsökeri.

– Får det lov att vara en korv? Kanske vill du skriva på uppropet för rättvisa transporter också?

Transports Anders Fahlander behöver inte truga. Namnunderskrifterna trillar in. I år har fackets lokalavdelningar fått ett specifikt uppdrag av förbundet: att fokusera på kampanjen Fair transport Europe. Kampanjen har till september på sig att få in sammanlagt en miljon namnunderskrifter från fler EU-länder. Än ser det trögt ut. Nu gäller det att kavla upp ärmarna.

Marina Filipsson på Örebro Express sväljer ner en korv med festis och skriver sedan på uppropet.

– Det känns bra, säger hon. Det är konstigt bara att det inte har kommit in fler underskrifter!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".