Cecilia Karlsson, Circle K-macken i Ättekulla
Close
Bensinstation i Helsingborg.
Close
Avtal 2020

Avtal klart för många mackanställda

Bensinstation. Löneavtalet är klart för många av landets bensinstationer. Uppgörelsen skrevs på under torsdagsmorgonen och följer LO:s så kallade märke, på 5,4 procent på 29 månader.

– Efter mycket diskussion fick vi även igenom vårt krav på en arbetsgrupp som ska se över arbetsmiljön, bland annat hot och våld på stationerna. Vi vet också att det finns ett lågfrekvent buller på många mackar. Buller som kan påverka hälsan, säger Magnus Thelander, central ombudsman och förhandlare i Transport.

Bensinstationerna är anslutna till olika arbetsgivarorganisationer. Uppgörelsen som nu tecknats med MAF/PAF gäller för Circle-K, Shell och merparten av övriga mindre bolag.

En ny förhandlingsrunda väntar med KFO, som har Preem, OKQ8 och en del OK-stationer som inte ingår i OKQ8.

Det nya avtalet löper från den 1 december 2020 till den 30 april 2023. Lönerna höjs i två omgångar:

  • den första sker den 1 december 2020 och tarifferna räknas då upp med 2,79 procent.
  • nästa höjning sker den 1 maj 2022 och fyller på med ytterligare 1,99 procent.

En och annan sifferbitare noterar antagligen att höjningarna inte motsvarar 5,4 procent. Förklaringen är den förbättring av avtalspensionen som ingår i LO:s normerande ”märke”.

I dag betalar in arbetsgivarna in premier till avtalspensionen från det att arbetstagaren fyllt 25 år. Nu sänks åldern etappvis till 22 år.

För det får LO-arbetarna en ”avräkning” på märket. Avräkningen beräknas dessutom bransch för bransch. Ju fler unga, desto större reducering.

Bensinstationerna har förhållandevis ung personal och avräkningen på 0,62 procentenheter är betydligt större än för exempelvis hamnarbetare och taxiförare.

Magnus Thelander välkomnar ändå satsningen på avtalspensionen:

– Ändringen är viktig. Särskilt för våra yrkesgrupper som ofta kommer ut tidigt i arbetslivet.

I Transports branscher betyder den sänkta startåldern att den som fyllt 25 år, och hunnit jobba heltid i tre år, får in ungefär 45 000 kronor extra på sitt eget pensionskonto, jämfört med i dag.

Det är pengar som sedan växer rejält under ett långt yrkesliv, genom ”ränta-på-ränta-effekten”. Om avkastningen blir 3 procent årligen i 40 år kommer de 45 000 kronorna att ha vuxit till omkring 150 000 kronor vid fyllda 65.

Bensinstationerna har länge haft en lite snårig räknemodell som styr hur lönerna ska räknas upp i de olika tarifferna (se nedan). Parterna enades om en arbetsgrupp som ska se över hela lönesystemet.

I årets avtalsrörelse har Transport och arbetsgivare redan tillsatt en arbetsgrupp som tar sig an själva spelreglerna i kollektivavtalen, exempelvis det som kallas förhandlingsordningen. Arbetet gäller även bensinavtalen.

Ett tungt uppdrag går till arbetsgruppen som ska granska arbetsmiljöfrågorna och den automatisering som i snabb takt kommer över hela arbetsmarknaden.

Magnus Thelander säger:

– Inledningsvis fick vi blankt nej på arbetsmiljökraven vi ville att arbetsgruppen skulle jobba med. Men arbetsgivarna gick till slut med på att tillsätta en grupp.

– Den ska ta fram förslag som kan leda till bättre samverkan mellan fack och arbetsgivare kring arbetsmiljön. Det är en angelägen fråga, tycker jag. Jobb kan man byta, god hälsa har man bara en.

I direktiven ingår att syna och modernisera en del regler med föråldrade skrivningar, exempelvis för kläder.

Semesterersättning och tilläggen för ob och övertid räknas upp med samma procentsatser och vid samma tidpunkter som tabellönerna.

Från om med nu gäller följande tillägg:

Övertidstillägg, enkel:  62,51 kronor

Övertid, dubbelt:             125,02 kronor

OB-tillägg, enkelt:           35,98 kronor

OB-, dubbelt:                       71,96 kronor

OB, storhelger:               107,94 kronor

På mackarna finns flera yrkeskategorier, den vanligaste är serviceman.

Här är de löner och höjningar som gäller från den 1 december 2020:

Serviceman

Löneklass          Månadslön            Höjning

L1                            24 768 kr                   698 kr

L                               25 722 kr                   727 kr

K1                            25 722 kr                   727 kr

K                              26 675 kr                   752 kr

I1                              26 675 kr                   752 kr

I                                27 626 kr                   779 kr

H1                            27 150 kr                   767 kr

H                              28 109 kr                   793 kr

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. F:
    22 december, 2020

    Hur kunde det här ens ske, inte nog med covid vi får ingenting från maj, vi har slitit och stått i haft kunder som hostar på en i en pandemi ska vi inte få något alls för det. Är helt sjukt, och sen har ni gått med på pension för de som är under 25, när majoriten av alla som jobbar heltid eller något mindre är över detta samt att många unga slutar. Vad hände med oktober och november att få extra pengar på det? Det här är ett skämt, fine om det hade gällt från 1 maj men så här sent inpå och vi får ingenting, dåligt riktigt dåligt.

  2. Maj Moberg:
    15 december, 2020

    Hur skall man veta om man är seviceman eller biträde? Det står inte på min anställning vad jag arbetar som.
    Och om man har en 80 % anställning. Hur mycket mer får man i lön?

  3. Justina Öster:
    18 december, 2020

    Föreslår att du kontaktar din lokalavdelning eller Transport på direkten (TPD) via tel 010-480 30 00. Enklast är att du loggar in dig på Transports hemsida, transport.se, och går in i chatten för att få snabbare svar. Lycka till! Justina, reporter

  4. Birgitta Kyösti:
    11 december, 2020

    Vad betyder H,K,L osv.???

  5. Justina Öster:
    18 december, 2020

    Kolla på svaret ovan! Vi är tyvärr mitt i pressläggningen av papperstidningen. Vänliga hälsningar, Justina, reporter

  6. Mattias:
    11 december, 2020

    5,4% är ju under den beräknade inflationen under samma tid. Det är en reallönesänkning i verkligheten.

Lästips:

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.