Cecilia Karlsson, Circle K-macken i Ättekulla
Close
Bensinstation i Helsingborg.
Close
Avtal 2020

Avtal klart för många mackanställda

Bensinstation. Löneavtalet är klart för många av landets bensinstationer. Uppgörelsen skrevs på under torsdagsmorgonen och följer LO:s så kallade märke, på 5,4 procent på 29 månader.

– Efter mycket diskussion fick vi även igenom vårt krav på en arbetsgrupp som ska se över arbetsmiljön, bland annat hot och våld på stationerna. Vi vet också att det finns ett lågfrekvent buller på många mackar. Buller som kan påverka hälsan, säger Magnus Thelander, central ombudsman och förhandlare i Transport.

Bensinstationerna är anslutna till olika arbetsgivarorganisationer. Uppgörelsen som nu tecknats med MAF/PAF gäller för Circle-K, Shell och merparten av övriga mindre bolag.

En ny förhandlingsrunda väntar med KFO, som har Preem, OKQ8 och en del OK-stationer som inte ingår i OKQ8.

Det nya avtalet löper från den 1 december 2020 till den 30 april 2023. Lönerna höjs i två omgångar:

  • den första sker den 1 december 2020 och tarifferna räknas då upp med 2,79 procent.
  • nästa höjning sker den 1 maj 2022 och fyller på med ytterligare 1,99 procent.

En och annan sifferbitare noterar antagligen att höjningarna inte motsvarar 5,4 procent. Förklaringen är den förbättring av avtalspensionen som ingår i LO:s normerande ”märke”.

I dag betalar in arbetsgivarna in premier till avtalspensionen från det att arbetstagaren fyllt 25 år. Nu sänks åldern etappvis till 22 år.

För det får LO-arbetarna en ”avräkning” på märket. Avräkningen beräknas dessutom bransch för bransch. Ju fler unga, desto större reducering.

Bensinstationerna har förhållandevis ung personal och avräkningen på 0,62 procentenheter är betydligt större än för exempelvis hamnarbetare och taxiförare.

Magnus Thelander välkomnar ändå satsningen på avtalspensionen:

– Ändringen är viktig. Särskilt för våra yrkesgrupper som ofta kommer ut tidigt i arbetslivet.

I Transports branscher betyder den sänkta startåldern att den som fyllt 25 år, och hunnit jobba heltid i tre år, får in ungefär 45 000 kronor extra på sitt eget pensionskonto, jämfört med i dag.

Det är pengar som sedan växer rejält under ett långt yrkesliv, genom ”ränta-på-ränta-effekten”. Om avkastningen blir 3 procent årligen i 40 år kommer de 45 000 kronorna att ha vuxit till omkring 150 000 kronor vid fyllda 65.

Bensinstationerna har länge haft en lite snårig räknemodell som styr hur lönerna ska räknas upp i de olika tarifferna (se nedan). Parterna enades om en arbetsgrupp som ska se över hela lönesystemet.

I årets avtalsrörelse har Transport och arbetsgivare redan tillsatt en arbetsgrupp som tar sig an själva spelreglerna i kollektivavtalen, exempelvis det som kallas förhandlingsordningen. Arbetet gäller även bensinavtalen.

Ett tungt uppdrag går till arbetsgruppen som ska granska arbetsmiljöfrågorna och den automatisering som i snabb takt kommer över hela arbetsmarknaden.

Magnus Thelander säger:

– Inledningsvis fick vi blankt nej på arbetsmiljökraven vi ville att arbetsgruppen skulle jobba med. Men arbetsgivarna gick till slut med på att tillsätta en grupp.

– Den ska ta fram förslag som kan leda till bättre samverkan mellan fack och arbetsgivare kring arbetsmiljön. Det är en angelägen fråga, tycker jag. Jobb kan man byta, god hälsa har man bara en.

I direktiven ingår att syna och modernisera en del regler med föråldrade skrivningar, exempelvis för kläder.

Semesterersättning och tilläggen för ob och övertid räknas upp med samma procentsatser och vid samma tidpunkter som tabellönerna.

Från om med nu gäller följande tillägg:

Övertidstillägg, enkel:  62,51 kronor

Övertid, dubbelt:             125,02 kronor

OB-tillägg, enkelt:           35,98 kronor

OB-, dubbelt:                       71,96 kronor

OB, storhelger:               107,94 kronor

På mackarna finns flera yrkeskategorier, den vanligaste är serviceman.

Här är de löner och höjningar som gäller från den 1 december 2020:

Serviceman

Löneklass          Månadslön            Höjning

L1                            24 768 kr                   698 kr

L                               25 722 kr                   727 kr

K1                            25 722 kr                   727 kr

K                              26 675 kr                   752 kr

I1                              26 675 kr                   752 kr

I                                27 626 kr                   779 kr

H1                            27 150 kr                   767 kr

H                              28 109 kr                   793 kr

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. F:
    22 december, 2020

    Hur kunde det här ens ske, inte nog med covid vi får ingenting från maj, vi har slitit och stått i haft kunder som hostar på en i en pandemi ska vi inte få något alls för det. Är helt sjukt, och sen har ni gått med på pension för de som är under 25, när majoriten av alla som jobbar heltid eller något mindre är över detta samt att många unga slutar. Vad hände med oktober och november att få extra pengar på det? Det här är ett skämt, fine om det hade gällt från 1 maj men så här sent inpå och vi får ingenting, dåligt riktigt dåligt.

  2. Maj Moberg:
    15 december, 2020

    Hur skall man veta om man är seviceman eller biträde? Det står inte på min anställning vad jag arbetar som.
    Och om man har en 80 % anställning. Hur mycket mer får man i lön?

  3. Justina Öster:
    18 december, 2020

    Föreslår att du kontaktar din lokalavdelning eller Transport på direkten (TPD) via tel 010-480 30 00. Enklast är att du loggar in dig på Transports hemsida, transport.se, och går in i chatten för att få snabbare svar. Lycka till! Justina, reporter

  4. Birgitta Kyösti:
    11 december, 2020

    Vad betyder H,K,L osv.???

  5. Justina Öster:
    18 december, 2020

    Kolla på svaret ovan! Vi är tyvärr mitt i pressläggningen av papperstidningen. Vänliga hälsningar, Justina, reporter

  6. Mattias:
    11 december, 2020

    5,4% är ju under den beräknade inflationen under samma tid. Det är en reallönesänkning i verkligheten.

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Avtal klart för taxiförarna

Uppdaterad. Taxi. Det blir ingen taxikonflikt. Vid 19-tiden på fredagskvällen sa både Transport och arbetsgivarna ja till medlarnas slutbud. Det nya avtalet gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.