Cecilia Karlsson, Circle K-macken i Ättekulla
Close
Bensinstation i Helsingborg.
Close
Avtal 2020

Avtal klart för många mackanställda

Bensinstation. Löneavtalet är klart för många av landets bensinstationer. Uppgörelsen skrevs på under torsdagsmorgonen och följer LO:s så kallade märke, på 5,4 procent på 29 månader.

– Efter mycket diskussion fick vi även igenom vårt krav på en arbetsgrupp som ska se över arbetsmiljön, bland annat hot och våld på stationerna. Vi vet också att det finns ett lågfrekvent buller på många mackar. Buller som kan påverka hälsan, säger Magnus Thelander, central ombudsman och förhandlare i Transport.

Bensinstationerna är anslutna till olika arbetsgivarorganisationer. Uppgörelsen som nu tecknats med MAF/PAF gäller för Circle-K, Shell och merparten av övriga mindre bolag.

En ny förhandlingsrunda väntar med KFO, som har Preem, OKQ8 och en del OK-stationer som inte ingår i OKQ8.

Det nya avtalet löper från den 1 december 2020 till den 30 april 2023. Lönerna höjs i två omgångar:

  • den första sker den 1 december 2020 och tarifferna räknas då upp med 2,79 procent.
  • nästa höjning sker den 1 maj 2022 och fyller på med ytterligare 1,99 procent.

En och annan sifferbitare noterar antagligen att höjningarna inte motsvarar 5,4 procent. Förklaringen är den förbättring av avtalspensionen som ingår i LO:s normerande ”märke”.

I dag betalar in arbetsgivarna in premier till avtalspensionen från det att arbetstagaren fyllt 25 år. Nu sänks åldern etappvis till 22 år.

För det får LO-arbetarna en ”avräkning” på märket. Avräkningen beräknas dessutom bransch för bransch. Ju fler unga, desto större reducering.

Bensinstationerna har förhållandevis ung personal och avräkningen på 0,62 procentenheter är betydligt större än för exempelvis hamnarbetare och taxiförare.

Magnus Thelander välkomnar ändå satsningen på avtalspensionen:

– Ändringen är viktig. Särskilt för våra yrkesgrupper som ofta kommer ut tidigt i arbetslivet.

I Transports branscher betyder den sänkta startåldern att den som fyllt 25 år, och hunnit jobba heltid i tre år, får in ungefär 45 000 kronor extra på sitt eget pensionskonto, jämfört med i dag.

Det är pengar som sedan växer rejält under ett långt yrkesliv, genom ”ränta-på-ränta-effekten”. Om avkastningen blir 3 procent årligen i 40 år kommer de 45 000 kronorna att ha vuxit till omkring 150 000 kronor vid fyllda 65.

Bensinstationerna har länge haft en lite snårig räknemodell som styr hur lönerna ska räknas upp i de olika tarifferna (se nedan). Parterna enades om en arbetsgrupp som ska se över hela lönesystemet.

I årets avtalsrörelse har Transport och arbetsgivare redan tillsatt en arbetsgrupp som tar sig an själva spelreglerna i kollektivavtalen, exempelvis det som kallas förhandlingsordningen. Arbetet gäller även bensinavtalen.

Ett tungt uppdrag går till arbetsgruppen som ska granska arbetsmiljöfrågorna och den automatisering som i snabb takt kommer över hela arbetsmarknaden.

Magnus Thelander säger:

– Inledningsvis fick vi blankt nej på arbetsmiljökraven vi ville att arbetsgruppen skulle jobba med. Men arbetsgivarna gick till slut med på att tillsätta en grupp.

– Den ska ta fram förslag som kan leda till bättre samverkan mellan fack och arbetsgivare kring arbetsmiljön. Det är en angelägen fråga, tycker jag. Jobb kan man byta, god hälsa har man bara en.

I direktiven ingår att syna och modernisera en del regler med föråldrade skrivningar, exempelvis för kläder.

Semesterersättning och tilläggen för ob och övertid räknas upp med samma procentsatser och vid samma tidpunkter som tabellönerna.

Från om med nu gäller följande tillägg:

Övertidstillägg, enkel:  62,51 kronor

Övertid, dubbelt:             125,02 kronor

OB-tillägg, enkelt:           35,98 kronor

OB-, dubbelt:                       71,96 kronor

OB, storhelger:               107,94 kronor

På mackarna finns flera yrkeskategorier, den vanligaste är serviceman.

Här är de löner och höjningar som gäller från den 1 december 2020:

Serviceman

Löneklass          Månadslön            Höjning

L1                            24 768 kr                   698 kr

L                               25 722 kr                   727 kr

K1                            25 722 kr                   727 kr

K                              26 675 kr                   752 kr

I1                              26 675 kr                   752 kr

I                                27 626 kr                   779 kr

H1                            27 150 kr                   767 kr

H                              28 109 kr                   793 kr

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. F:
    22 december, 2020

    Hur kunde det här ens ske, inte nog med covid vi får ingenting från maj, vi har slitit och stått i haft kunder som hostar på en i en pandemi ska vi inte få något alls för det. Är helt sjukt, och sen har ni gått med på pension för de som är under 25, när majoriten av alla som jobbar heltid eller något mindre är över detta samt att många unga slutar. Vad hände med oktober och november att få extra pengar på det? Det här är ett skämt, fine om det hade gällt från 1 maj men så här sent inpå och vi får ingenting, dåligt riktigt dåligt.

  2. Maj Moberg:
    15 december, 2020

    Hur skall man veta om man är seviceman eller biträde? Det står inte på min anställning vad jag arbetar som.
    Och om man har en 80 % anställning. Hur mycket mer får man i lön?

  3. Justina Öster:
    18 december, 2020

    Föreslår att du kontaktar din lokalavdelning eller Transport på direkten (TPD) via tel 010-480 30 00. Enklast är att du loggar in dig på Transports hemsida, transport.se, och går in i chatten för att få snabbare svar. Lycka till! Justina, reporter

  4. Birgitta Kyösti:
    11 december, 2020

    Vad betyder H,K,L osv.???

  5. Justina Öster:
    18 december, 2020

    Kolla på svaret ovan! Vi är tyvärr mitt i pressläggningen av papperstidningen. Vänliga hälsningar, Justina, reporter

  6. Mattias:
    11 december, 2020

    5,4% är ju under den beräknade inflationen under samma tid. Det är en reallönesänkning i verkligheten.

Lästips:

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.