Cecilia Karlsson, Circle K-macken i Ättekulla
Close
Bensinstation i Helsingborg.
Close
Avtal 2020

Avtal klart för många mackanställda

Bensinstation. Löneavtalet är klart för många av landets bensinstationer. Uppgörelsen skrevs på under torsdagsmorgonen och följer LO:s så kallade märke, på 5,4 procent på 29 månader.

– Efter mycket diskussion fick vi även igenom vårt krav på en arbetsgrupp som ska se över arbetsmiljön, bland annat hot och våld på stationerna. Vi vet också att det finns ett lågfrekvent buller på många mackar. Buller som kan påverka hälsan, säger Magnus Thelander, central ombudsman och förhandlare i Transport.

Bensinstationerna är anslutna till olika arbetsgivarorganisationer. Uppgörelsen som nu tecknats med MAF/PAF gäller för Circle-K, Shell och merparten av övriga mindre bolag.

En ny förhandlingsrunda väntar med KFO, som har Preem, OKQ8 och en del OK-stationer som inte ingår i OKQ8.

Det nya avtalet löper från den 1 december 2020 till den 30 april 2023. Lönerna höjs i två omgångar:

  • den första sker den 1 december 2020 och tarifferna räknas då upp med 2,79 procent.
  • nästa höjning sker den 1 maj 2022 och fyller på med ytterligare 1,99 procent.

En och annan sifferbitare noterar antagligen att höjningarna inte motsvarar 5,4 procent. Förklaringen är den förbättring av avtalspensionen som ingår i LO:s normerande ”märke”.

I dag betalar in arbetsgivarna in premier till avtalspensionen från det att arbetstagaren fyllt 25 år. Nu sänks åldern etappvis till 22 år.

För det får LO-arbetarna en ”avräkning” på märket. Avräkningen beräknas dessutom bransch för bransch. Ju fler unga, desto större reducering.

Bensinstationerna har förhållandevis ung personal och avräkningen på 0,62 procentenheter är betydligt större än för exempelvis hamnarbetare och taxiförare.

Magnus Thelander välkomnar ändå satsningen på avtalspensionen:

– Ändringen är viktig. Särskilt för våra yrkesgrupper som ofta kommer ut tidigt i arbetslivet.

I Transports branscher betyder den sänkta startåldern att den som fyllt 25 år, och hunnit jobba heltid i tre år, får in ungefär 45 000 kronor extra på sitt eget pensionskonto, jämfört med i dag.

Det är pengar som sedan växer rejält under ett långt yrkesliv, genom ”ränta-på-ränta-effekten”. Om avkastningen blir 3 procent årligen i 40 år kommer de 45 000 kronorna att ha vuxit till omkring 150 000 kronor vid fyllda 65.

Bensinstationerna har länge haft en lite snårig räknemodell som styr hur lönerna ska räknas upp i de olika tarifferna (se nedan). Parterna enades om en arbetsgrupp som ska se över hela lönesystemet.

I årets avtalsrörelse har Transport och arbetsgivare redan tillsatt en arbetsgrupp som tar sig an själva spelreglerna i kollektivavtalen, exempelvis det som kallas förhandlingsordningen. Arbetet gäller även bensinavtalen.

Ett tungt uppdrag går till arbetsgruppen som ska granska arbetsmiljöfrågorna och den automatisering som i snabb takt kommer över hela arbetsmarknaden.

Magnus Thelander säger:

– Inledningsvis fick vi blankt nej på arbetsmiljökraven vi ville att arbetsgruppen skulle jobba med. Men arbetsgivarna gick till slut med på att tillsätta en grupp.

– Den ska ta fram förslag som kan leda till bättre samverkan mellan fack och arbetsgivare kring arbetsmiljön. Det är en angelägen fråga, tycker jag. Jobb kan man byta, god hälsa har man bara en.

I direktiven ingår att syna och modernisera en del regler med föråldrade skrivningar, exempelvis för kläder.

Semesterersättning och tilläggen för ob och övertid räknas upp med samma procentsatser och vid samma tidpunkter som tabellönerna.

Från om med nu gäller följande tillägg:

Övertidstillägg, enkel:  62,51 kronor

Övertid, dubbelt:             125,02 kronor

OB-tillägg, enkelt:           35,98 kronor

OB-, dubbelt:                       71,96 kronor

OB, storhelger:               107,94 kronor

På mackarna finns flera yrkeskategorier, den vanligaste är serviceman.

Här är de löner och höjningar som gäller från den 1 december 2020:

Serviceman

Löneklass          Månadslön            Höjning

L1                            24 768 kr                   698 kr

L                               25 722 kr                   727 kr

K1                            25 722 kr                   727 kr

K                              26 675 kr                   752 kr

I1                              26 675 kr                   752 kr

I                                27 626 kr                   779 kr

H1                            27 150 kr                   767 kr

H                              28 109 kr                   793 kr

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. F:
    22 december, 2020

    Hur kunde det här ens ske, inte nog med covid vi får ingenting från maj, vi har slitit och stått i haft kunder som hostar på en i en pandemi ska vi inte få något alls för det. Är helt sjukt, och sen har ni gått med på pension för de som är under 25, när majoriten av alla som jobbar heltid eller något mindre är över detta samt att många unga slutar. Vad hände med oktober och november att få extra pengar på det? Det här är ett skämt, fine om det hade gällt från 1 maj men så här sent inpå och vi får ingenting, dåligt riktigt dåligt.

  2. Maj Moberg:
    15 december, 2020

    Hur skall man veta om man är seviceman eller biträde? Det står inte på min anställning vad jag arbetar som.
    Och om man har en 80 % anställning. Hur mycket mer får man i lön?

  3. Justina Öster:
    18 december, 2020

    Föreslår att du kontaktar din lokalavdelning eller Transport på direkten (TPD) via tel 010-480 30 00. Enklast är att du loggar in dig på Transports hemsida, transport.se, och går in i chatten för att få snabbare svar. Lycka till! Justina, reporter

  4. Birgitta Kyösti:
    11 december, 2020

    Vad betyder H,K,L osv.???

  5. Justina Öster:
    18 december, 2020

    Kolla på svaret ovan! Vi är tyvärr mitt i pressläggningen av papperstidningen. Vänliga hälsningar, Justina, reporter

  6. Mattias:
    11 december, 2020

    5,4% är ju under den beräknade inflationen under samma tid. Det är en reallönesänkning i verkligheten.

Lästips:

Transport har lämnat in sitt nej till LO:s lönekrav

Avtal 2023. Transport ställer sig utanför LO:s siffersatta lönekrav inför nästa års avtalsförhandlingar.

Ronnie Persson

färdtjänstförare från Storfors som är med på sin första Transportkongress, som ombud.

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.