John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen
Close
John Fransson blev första lastbilschauffören att blåsa i den automatiska nykterhetskontrollen. ”Bra att de finns på plats”, tycker han.
Close

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

– Jag vill se den här typen av kontroller i princip alla våra svenska hamnar, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) när han klippte det blågula bandet.

Att notera är att den automatiska nykterhetskontrollen inte görs på chaufförer på väg ut på det svenska vägnätet. Denna anordning gäller i stället infart till hamnen – och kan jämföras med när Ikea, industriföretag och stora åkerier kollar nykterheten hos dem som ska köra in på företagets område.

– Hamnen månar om arbetsmiljön för dem som jobbar på hamnområdet, förklarar Anders Wiman, projektledare på statliga Trafikverket.

TT berättar att en av de första som får prova på maskinen i skarpt läge är lastbilschaufför John Fransson. Han har just registrerat sitt kort och får sedan ett meddelande om att han måste blåsa för att komma vidare.

– Jag har inga problem att blåsa. Jag tycker att det är bra att de finns på plats, säger han till nyhetsbyrån, innan han får grönt ljus att passera.

När någon blåser rött går bommen däremot inte upp. Hamnens vaktpersonal kan kalla på polis och informera åkeriet om att dess anställda har stoppats i en nykterhetskontroll.

Det finns tre körfält in i Energihamnen. Om det blir stopp på grund av en onykter förare finns de andra två fälten kvar för chaufförer som ska lossa eller lasta på hamnområdet.

Regeringen avsatte hösten för två år sedan 78 miljoner kronor till automatiserade nykterhetskontroller i hamnarna. Men både juridiken och tekniken har tagit tid. Även förhandlingar och överenskommelser med hamnarna har dragit ut på tiden.

Och fortfarande finns ingen teststation i gång som kollar trafik ut från någon hamn. Det har visat sig vara en utmaning att hitta en automatiserad lösning som är rättssäker, enligt Anders Wiman.

Förklaringen är att det handlar om myndighetsutövning när de som avslöjas onyktra bakom ratten ska hindras att köra ut på allmän väg. De har begått ett brott som de ska kunna lagföras för, och därför måste kontrollen hanteras av en myndighetsperson.

Under förra året föreslog Trafikverket, tillsammans med Polisen, att personer med rätt utbildning och kvalifikationer ska tillåtas att utföra kontrollerna – även om de inte är poliser eller tulltjänstemän. Anders Wiman kallar den föreslagna yrkesgruppen trafiksäkerhetskontrollanter.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) flaggade vid invigningen i Göteborg för att modellen kan bli aktuell både i hamnar och vid flyttbara automatiska stationer för nykterhetskontroll. Han ville dock inte ge någon prognos för när en ny yrkesgruppskulle kunna införas:

– Det är för tidigt att säga men jag är väldigt engagerad i att vi ska hitta fler kontrollmöjligheter. Vi behöver avlasta polisen, sa Tomas Eneroth enligt TT.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dennis Nilsson:
    13 augusti, 2019

    Jag väntar med förtjusning på att även de stora trailerhamnarna snarast ska införa automatisk nykterhetskontroll.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Transportarbetarens logga

Förslag för rättvisare konkurrens på vägarna

Åkeri. Regeringen vill ha kompletterande regler för kör- och vilotider i yrkestrafiken. Förslaget är nu ute på remiss hos bland annat Svenska Transportarbetareförbundet.

20201208 Trollhättan Anna-Lena Andersson Trafikverket i Trollhättan Foto: Joachim Nywall

Kan självmord i trafiken planeras bort?

6 frågor. En tredjedel av alla människor som dör vid väg, järnväg och broar gör det på grund av att de tar sina egna liv.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.