”Arbetsmiljön är en katastrof”

På Landvetters flygplats utanför Göteborg är relationen bottenfrusen mellan lastare och ledning på SAS marktjänstbolag, SGH. – SAS vill sminka grisen innan den skickas till slakt, säger en anställd.

Hela flygbranschen präglas av överetablering och kostnadspress. Inom den skandinaviska flygjätten SAS har nedskärningarna pågått i princip oavbrutet i över tio år, något som påverkar arbetsklimatet.

På Landvetter jobbar omkring 110 kollektivare på SAS Ground Handling (SGH). Där har det varit extra turbulent. För precis ett år sedan, den 23 december 2013, kulminerade missnöjet och markpersonalen mass-sjukskrev sig. Alla utom en handfull lastare stannade hemma.

Hur är stämningen i dag? När Transportarbetaren ringer förtroendevalda i fackklubben väljer de att inte kommentera situationen.

– Inte i nuläget. Det är för känsligt. Som facklig företrädare är jag i hetluften tillräckligt ändå, säger en av dem.

Tidningen har pratat med vanliga medlemmar. Bilden som träder fram är tydlig: Förtroendet för arbetsgivaren är minimalt. En man som jobbat 20 år på Landvetter säger:

– Allt handlar om besparing, besparing, besparing. Sommaren var katastrofal. Personalplaneringen misslyckades helt och vi var 10 till 15 man kort i ett par veckor. Folk tappade sugen.

– Mitt i den soppan började bolaget säga upp folk. Vi hade precis förlorat en stor kund och ett tiotal gubbar skulle bort. Men det blev haveri och uppsägningarna avbröts mitt i. Det verkade dessutom vara kaos i las-listan. Företaget hade inte koll på turordningen.

En annan lastare påpekar att problemen går ut över passagerarna.

– Ett tydligt exempel är väl när vi tvingades skicka i väg tre flygplan utan att hinna få på bagaget. Ryktet sa sedan att det kostade flera hundratusen kronor att frakta ner alla väskor till Kastrup, med lastbil.

Alla Transportarbetaren talat med uttrycker missnöje över ett par chefer på SGH på Landvetter. Inkompetens är ett ord som återkommer.

– Klimatet hårdnade markant när vi fick vår nya arbetsledning för ett par år sedan. Nu är det ”management by fear” som gäller. Jag förstår att det kan vara svårt att leda ett företag som är i nedförsbacke.

– Men man måste ändå kunna hantera personalen på ett schyst sätt. Många retar sig på att företaget behandlar tjänstemän och kollektivare olika. Oss jagar de med blåslampa.

En intervjuad person berättar att när arbetsglädjen och förtroendet för företaget sjunker minskar också toleransen för brister. I höstas ledde det till att anställda körde ner ett antal fordon, så kallade bandlastare, till verkstaden.

– Det var fel på ljusen och ett fordon hade nästan inga bromsar kvar. Vi hade också problem med vindrutetorkare och fläktar. Det är allvarligt. Vi kör bland människor och bland flygplan, där en påkörning kan orsaka skador för miljontals kronor.

Enligt uppgifter till Transport­arbetaren betraktade SGH-ledningen verkstadsbesöket som en protestaktion. I stället för att snabbt laga felen såg en chef till att fordonen sattes i trafik igen. Något som väckte starka reaktioner i lastarkollektivet.

– Arbetsmiljön är en katastrof, framför allt psykosocialsocialt, inflikar en röst. Facket säger att vi aldrig haft så många sjukanmälningar och arbetsskador som nu. Det finns uppföranderegler i företaget, men det sker massor av övertramp från ledningen sida.

– Bolaget gör en återkommande undersökning bland de anställda. Man frågar om saker som trivsel och förtroende för ledningen. Resultatet senast var bottenlågt. Utom på en punkt. Det är hur vi trivs med arbetskamraterna. Och det är sant. Sammanhållningen är stark på golvet.

För all markpersonal på de större flygplatserna är schemaläggningen en central fråga. Flygtrafiken har två tydliga ”peakar”, det vill säga rusningen morgon och kväll. Det är då passagerarna vill åka.

Konsekvensen är att såväl flyg­bolag som operatörer på flygplats­­erna har stort personalbehov just under ”peakarna”. Optimalt för arbetsgivarna vore fler inställelser. Eller mängder av deltidare som jobbar antingen morgon eller kväll.

En anställd med många år i SAS säger:

– Det krockar ju med våra behov. Landvetter och andra flygplatser ligger nästan alltid avsides, med lång restid för personalen. Vi vill ha få inställelser och långa sammanhängande arbetspass. Och heltid förstås. Jobb som går att leva på.

I SGH har företaget länge pressat på för att minska heltidstjänsterna och anställa fler på deltid. Organisationen ska slimmas.

Mer än en lastare använder liknelser för att beskriva processen. Som att grisen ska sminkas inför den slakt som alla vet kommer. SAS har klargjort att marktjänsten, SGH, ska säljas ut som ett led i rationaliseringen.

En stor internationell aktör, Swissport, har redan köpt in sig i SGH. Enligt de ursprungliga planerna skulle Swissport vid det här laget ha tagit över resten av SGH också. Fast så har inte skett.

Ett par lastare uppger att stämningen trots allt blivit lite bättre på Landvetter den senaste tiden. Hur ser de anställda på framtiden; är det positivt med Swissport som ny ägare? Flera röster uttrycker en åsikt som kan sammanfattas med orden:

– Vi vill absolut inte bli sålda. Swissport uppfattar vi som djävulen själv. Vi har inga förhoppningar alls på det bolaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.