Arbetsgivare till storms mot oklara cabotageregler

Åkare, lastbilschaufförer och Transport välkomnar de nya sanktionsavgifterna för olaglig inrikestrafik, så kallat cabotage. Men Transportindustriförbundet går på tvärs. Förbundet organiserar landets speditörer och vill hejda vad det upplever som att polisen nu även stoppar och bötfäller laglig trafik.

Transportindustriförbundet ryter ifrån på sin hemsida och gör klart att man kommer att skriva till både regeringen, Rikspolisen, riksåklagaren och EU-kommissionen för att försöka åstadkomma ”en grundläggande respekt för och förståelse för och tillämpning av EU-rätt.” Enligt förbundet handlar det om att utländska transportföretag, som utför lagliga transporter i Sverige, inte ska hindras av polisen, utan möjlighet till rättslig prövning.

Blir den rättsliga tillämpningen inte tydligare hotar felaktiga beslut av polisen att hamna i allmän domstol eller skickas till EU-kommissionen för tolkning av gällande EU-rätt, skriver Arbetsgivarförbundet.

Inom åkeribranschen i stort har de strängare cabotagereglerna beskrivits som en framgång. Från den 1 januari i år har polisen rätt att stoppa och utkräva en straffavgift av förare som bryter mot EU:s cabotageregler. Bestämmelserna ger utländska åkerier rätt att köra inrikestrafik i andra länder, men i begränsad omfattning. Media har rapporterat om flera utländska lastbilar, där förarna stoppats och krävts på 40 000 kronor vardera, i böter för olagliga transporter i Sverige.

– Den som bryter mot reglerna ska självklart drabbas av sanktioner, säger Tommy Pilarp, Transportindustriförbundets förbundsdirektör och jurist. Om någon gör en fjärde inrikestransport så är det ett brott mot cabotagereglerna. Eller om någon kör sin tredje transport åtta dagar efter lossningen – och då är det sanktion som gäller.

– Men vi har sett hur fordon stoppas trots att de kör helt inom reglerna. Vi beskriver flera fall på hemsidan, forsätter han.

Transportindustriförbundet ingår i Transportgruppen tillsammans med Biltrafikens arbetsgivareförbund, BA, som arbetat för striktare regler tillsammans med Transport. Men på sin webbsida anför nu medlemsförbundet att man ”erfarit att utländska chaufförer och transportföretag av polis hindras från att utföra transporter i Sverige efter sju dagar räknat från det att fordonet anländer till Sverige oavsett form av transport som utförs.”

Arbetsgivarorganisationen påminner om att åkerier från andra länder får göra tre cabotagetransporter inom sju dagar i vårt land. Förbundet fortsätter:

”Denna sju-dagarsperiod skall dessutom enligt EU-förordningen räknas från det att den internationella transporten avslutas och den sista lossningen skett… och inte från den tidpunkt fordonet anländer till Sverige. Det finns dock inget krav på att förare måste lämna landet efter sju dagar.”

Transportindustriförbundet påpekar också att utländska transportbolag, som utför så kallade kombitransporter inom Sverige, inte omfattas av någon sjudagars-regel. Man framhåller att åkerierna därmed är ”oförhindrade att utföra dessa transporter under en sammanhängande tidsrymd överstigande sju dagar”.

Från och med den 15 mars i år kommer polisen även att få möjlighet att ”klampa”, låsa fast, fordon vid misstanke om olaglig cabotagekörning. Därför brinner det i knutarna att lösa upp frågetecknen, betonar arbetsgivarförbundet, som ”på goda grunder” anser sig kunna ifrågasätta flera ingripanden från polisens sida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.