Arbetsförmedlingen hjälper arbetsgivare sänka löner

”Vi hjälper dig att sänka dina lönekostnader” Rubriken på Arbetsförmedlingens hemsida får Transports lokalombudsmän att se rött. Statens frikostiga bidrag leder till att unga, sjuka och funktionshindrade utnyttjas och att seriösa företag slås ut i osund konkurrensen, menar de.

– Rekryteringen handlar mycket om bidrag och jag upplever en ny ton gentemot arbetsgivarna. Jag tycker inte att Arbetsförmedlingen ska marknadsföra sina bidrag så aggressivt, utbrister lokalombudsman Anna Ryding på Transports avdelning 19 i Västerås.

Lokalavdelningen jobbar aktivt inom Transports rikstäckande projekt för att för försöka förbättra villkoren inom den överetablerade taxibranschen, där förare tvingas jobba långa dagar för att få ihop till något så när drägliga löner.

Det arbetet får Anna Ryding att reagera över formuleringen på Arbetsförmedlingens hemsida, om att arbetsgivarens lönekostnader ”inte behöver överstiga 3 500 kronor i månaden om du anställer en långtidsarbetslös ungdom som får en månadslön på 20 000 kronor”.

Ombudsmannen är kritisk till vad hon uppfattar som ett utbrett missbruk i taxinäringen av bidragsformer som nystartsjobb, lönebidrag och jobbgaranti. Stöd som regeringen skapat i syfte att få ut fler människor på arbetsmarknaden.

En undersökning som Transportarbetaren gjorde i slutet av 2012 visar att Arbetsförmedlingen på tre år beviljade sammanlagt 6 000 lönebidrag och nystartsjobb i taxibranschen. Hela näringen omfattar cirka 15 500 taxibilar. Det betyder att i genomsnitt fyra av tio bilar körs av bidragsanställda förare, under kortare eller längre perioder. Något som snedvrider branschen.

Anna Ryding betonar att hon inte är motståndare till att människor, som har det svårare att ta sig in arbetsmarknaden, får stöd och hjälp.

– Alla ska ha rätt till arbete och bidrag ska finnas, där det verkligen behövs och gör nytta. Men inom taxinäringen har nystartbidraget blivit rena katastrofen. Seriösa arbetsgivare slås ut, lämnar plats för mindre nogräknade och branschen försämras ytterligare.

– Stödet måste följas upp och kontrolleras bättre. Med dagens marknadsföring lockar Arbetsförmedlingen inte till sig goda, seriösa arbetsgivare, menar hon.

På sin webb, www.arbetsformedlingen.se, skriver myndigheten att en stor del av förmedlingens arbetssökande varit utan jobb länge, ”en del är språksvaga, vissa har en funktionsnedsättning, andra saknar arbetslivserfarenhet eller den rätta utbildningen. Men att de inte kan gå för fullt innebär inte att de inte kan jobba, tvärtom, de vill inget hellre. Och har de inte full arbetsförmåga så kompenserar vi dig ekonomiskt för det. Arbetsförmedlingen står för kostnaden … Vi har lönebidrag, anställningsstöd och tillgång till arbetshjälpmedel om så behövs.”

Avslutningsvis erbjuder myndigheten:

”behöver du betänketid har du stora möjligheter att pröva personen upp till ett halvår som en praktikant. Helt utan kostnad!”

Anna Ryding kommenterar:

– Chaufförerna, som anställs jobbar hårt, men har ändå svårt att få ihop till en lön som går att leva på. När det statliga bidraget tar slut får förarna ofta gå och nya tas in.

Ombudsmannen har tagit upp frågan med riksdagsman Pia Nilsson (S) i Västmanland. Tillsammans med partikamraterna kommer hon att ta upp ämnet i en skriftlig fråga, riktad till arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M).

I Västmanlands läns Tidning, VLT, säger Pia Nilsson:

– Nystartjobb ger jobb, men till vilket pris? Hotell- och Restaurang har samma problem. Vad blir det härnäst, frisörer?

I VLT försvarar chefen för Arbetsförmedlingen i Västerås, Kauko Leppälä, nystartjobben som både en rättighet och möjlighet, och förklarar att särskilda branscher inte kan lyftas bort från systemet.

– Nystartjobben har öppnat dörren för många som inte haft ett arbete. 36,5 procent av dem som fått bidraget har faktiskt jobb 90 dagar efter att bidraget upphört. Det har gett referenser och egen försörjning, säger hon.

På Transports avdelning i Jönköping instämmer lokalombudsman Tommy Jonsson i Rydings kritik. Han menar att statens bidrag leder till att redan utsatta utnyttjas och att löner och villkor dumpas.

Arbetsordningen vid bidragsanställningar är sådan att Arbetsförmedlingen begär samråd med facket och att ombudsmännen får yttra sig över praktik, lönebidrag och jobbgaranti.

– Men nystartsjobben ser jag aldrig villkoren för, säger Tommy Jonsson.

I flertalet fall har han varit negativ och avrått från anställning:

– Men det spelar ingen roll vad vi i facket säger. På Arbetsförmedlingen gör de som de vill ändå.

Ombudsmannen ger ett färskt exempel med en ung man, anställd via jobbgarantin. Han skulle arbeta 36 timmar i veckan, på två dagar.

– Det innebär arbetspass på 18 timmar. Så stod det svart på vitt från Arbetsförmedlingen!

Medlemmar som känner sig lurade vänder sig till Transport och lokalombudsmännen, som får kontakta arbetsgivare med lönefordringar. Samma företag dyker upp om och om igen och borde stoppas, anser Tommy Jonsson.  Han är förvånad över att Arbetsförmedlingen inte reagerar över det han upplever som utnyttjande av bidragssystemen.

– I mina ögon innebär Arbetsförmedlingens rubrik, ”sänk dina lönekostnader”, lönedumpning. Att bjuda ut anställda ”helt utan kostnad” låter ju nästan som när man auktionerade ut föräldralösa barn och hjon till lägstbjudande förr i världen. Det gör mig så arg.

 

Fotnot. I ett inslag i SVT avvisar Arbetsförmedlingens chef i Jönköping, Claes Svahnström, fackets kritik mot de statliga bidragen och menar att omdömet är hårt. Han uppfattar inte att arbetsgivare medvetet utnyttjar bidragssystemet och hävdar att arbeten med lönebidrag kontrolleras mycket noga, liksom att avtal följs.

Däremot medger Svahnström att små företag, dit arbetssökande anvisas med lönebidrag, kan sakna kollektivavtal och att Arbetsförmedlingen i stort litar på uppgifterna som bolagen lämnar in beträffande nystartsjobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.