Arbetsförmedlare less på bidragsrullningen

– Som arbetsförmedlare utsätts man för raka puckar från arbetsgivarna. Budskapet är: ”Jag vill ha friska människor till så lågt pris som möjligt.” Det säger en anställd på Arbetsförmedlingen som är kritisk mot att lönebidrag och andra anställningsstöd beviljas på lösa grunder.

Robert (fingerat namn) jobbar på ett av Arbetsförmedlingens lokalkontor i Stockholms län. Efter några år som yrkeschaufför sadlade han om till arbetsförmedlare. När vi träffas för en intervju beskriver Robert hur Alliansens arbetslinje fått stort genomslag på Arbetsförmedlingarna.

– Vi ska få ut folk i jobb, det är vårt uppdrag. Pressen på oss arbetsförmedlare är enorm. Hela Arbetsförmedlingen har blivit resultatinriktad. Det är ett prestationstänkande som påverkar även våra egna löner.

– Ledningen för statistik över hur många människor varje enskild arbetsförmedlare får ut i jobb. ”Måluppfyllelse” är sedan ett kriterium vid den individuella lönesättning som Arbetsförmedlingen tillämpar.

Till sin hjälp har arbetsförmedlarna ett batteri av bidragsvarianter, så kallade anställningsstöd. De är tänkta att gå till långtidsarbetslösa, funktionshindrade och andra som har svårt att ta sig ut på den reguljära arbetsmarknaden.

I sitt jobb ser Robert hur bidragsmöjligheterna missbrukas. Det gäller inte minst inom taxi, menar han.

– Lönebidrag är i grunden bra. Det ska gå till personer som har ett styrkt funktionshinder. Vår uppgift är att hitta rätt företag, med bra psykosocial arbetsmiljö.

– Enligt reglerna ska Arbetsförmedlingen besöka arbetsplatsen. Men, nej, det sker inte alltid. Uppgiften är att få ut folk till varje pris. Då glider man på bedömningarna.

För omkring två år sedan stramade Arbetsförmedlingen centralt upp villkoren kring lönebidrag. Reglerna säger att arbetsgivarna ska ha försäkringar för de anställda och att lönevillkoren ska vara likvärdiga med de som finns i branschens kollektivavtal.

Efter en noggrann utredning kom Arbetsförmedlingen fram till att enda sättet att garantera ett fullgott, hållbart skydd för lönebidragaren var att det fanns ett tecknat kollektivavtal. Det budskapet gick ut från huvudkontoret till de lokala förmedlingarna. Robert säger:

– Den tolkningen gällde bara några månader och fick aldrig genomslag. På Arbetsförmedlingarna sitter en massa gamla uvar som gör som de vill, när anställningsstöden beviljas. Chefen är bara ett rundningsmärke.

– Vi ska inte bevilja lönebidrag, om det blir lönedumpande. Men i realiteten kollar man i dag bara om det finns Fora-försäkringar hos arbetsgivaren. Vi ska också skicka alla ärenden till facket, för yttranden. Jag gör faktiskt det, men många slarvar på den punkten också.

Enligt Robert varierar engagemanget hos fackförbunden:

– Tjänstemannafacken svarar regelmässigt: ”Vi har inget att erinra.” Av LO-förbunden är Kommunal sämst på att svara. Man undrar om de har någon facklig verksamhet över huvud taget. Handels är bäst, de svarar alltid. Transport sköter sig hyfsat.

– Fast arbetsförmedlarna tar sällan fackets synpunkter på allvar. I alla fall inte när det gäller nystartsjobb. Grovt räknat gissar jag att 50 procent av alla vi placerar ut hamnar på arbetsplatser med kollektivavtal.

Förutom lönebidrag och nystartsjobb försöker Robert jaga fram praktikplatser:

– Man blir glad om något företag vill ta emot en praktikant. Även när det inte finns någon utsikt för en fortsatt anställning. Vid praktik kollar vi varken kollektivavtal eller Fora-föräkringar. De som praktiserar omfattas av vår egen försäkring.

Inför praktikplaceringar ska förmedlingen samråda med facket.

– Den enda synpunkt vi beaktar är om det pågår en arbetsmarknadskonflikt kring bolaget. Exempelvis en blockad för att få fram ett kollektivavtal. I övrigt tar vi inte hänsyn till några fackliga invändningar mot företaget.

Nystartsjobben då?

– Det är beslut som klubbas på 20 minuter, efter att arbetsgivaren fyllt i ett papper. Arbetsförmedlingen kollar inte kollektivavtal, inte försäkringar. Företagen skriver i och för sig under på att man ska tillämpa kollektivavtalsenliga villkor, men ingen kollar att det efterlevs.

– Jag ser flera problem med nystartsjobben. Det är väldigt vanligt att folk sparkas ut så fort stödet tickat ut. Många arbetsgivare sätter i system att utnyttja nystartsjobbare som byts ut löpande. Som reglerna är i dag har Arbetsförmedlingen ingen möjlighet att säga stopp.

Robert skakar uppgivet på huvudet och konstaterar att förmedlingen får ut många långtidsarbetslösa i yrkeslivet, men skapar samtidigt nya.

– Jag får ibland känslan av att arbetsgivare väntar in lämpliga personer, långtidsarbetslösa, för att komma över mer bidrag. I mina ögon är det barockt. Behöver man anställa, men inte har råd; då ska man ta mig fan se över sin affärsidé!

Arbetsförmedlaren Robert är luttrad. Vad upprör honom allra mest?

– Jag kommer ursprungligen från en bransch där man jobbade på rakt ackord. Men faktum är att jag aldrig varit så resultatinriktad som här på förmedlingen. Det är en ständig jakt på ”gröna” siffror. På att få ut så många som möjligt i arbete.

– Vi har ibland ”frivillig” beordrad övertid, bara för att snygga till siffrorna för vårt kontor. Inför varje sånt pass brukar chefen förtydliga att målet är si eller så många utplacerade.

På Arbetsförmedlingens huvudkontor jobbar Kenneth Isacsson på enheten ”Rehabilitering till arbete”. Lönebidrag är hans område.

Isacsson bekräftar att kravet på kollektivavtal hos arbetsgivarna slopades sommaren 2011. Det kom efter en ändring i förordningen som styr Arbetsförmedlingarnas arbete. Arbetsgivare som tar emot lönebidragare behöver numera bara uppfylla ”väsentliga delar” av branschens kollektivavtal.

Är resultatet att förmedlarna bara undersöker om det finns arbetsmarknadsförsäkringar?

Kenneth Isacsson säger:

– Myndigheten kan inte kolla allt. Men alla arbetsgivare får skriva på avtal där de förbinder sig att följa villkoren som finns i kollektivavtalen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.