”Arbetsdomstolen är ute på väldigt tunn is”

Arbetsrättsjuristen Kurt Junesjö är mycket kritisk till AD-domen som ger verkstadsföretaget Ferruform rätt att alkotesta besökande chaufförer: – Det här är det mest anmärkningsvärda som kommit från Arbetsdomstolen när det gäller tvångsvisa medicinska undersökningar. Transport borde ha en god chans att få saken prövad i Europadomstolen.

Kurt Junesjö är numera pensionär, men som anställd på LO-TCO Rättsskydd drev han flera uppmärksammade mål som handlade om personlig integritet i arbetslivet.

Junesjö har noga läst utslaget från Arbetsdomstolen, AD, som formellt rör Scanias dotterbolag Ferruform i Luleå och åkerichaufförer anställda i DHL.

För Transport är domen ett rejält bakslag. Konsekvensen är att åkeribranschens kunder kan införa egna alkotester för yrkesförare som kommer för att hämta eller lämna gods.

Fast Junesjö väljer att använda den juridiska termen tvångsvisa medicinska undersökningar:

– För det är faktiskt vad det handlar om, inte drogtester, förtydligar han.

I Sverige saknas lagskydd för de privatanställdas personliga integritet. Den regleras i stället i Europakonventionen om skydd för de mänskliga fri- och rättigheterna. I artikel 8 sägs att ”var och en” har rätt till respekt för sitt privatliv.

Detta skydd kan inskränkas med hänsyn till bland annat statens säkerhet och den allmänna säkerheten. Men. För att inskränka den krävs, enligt Europakonventionen, stöd i lag.

I den praxis som vuxit fram anses drog- och alkotester vara en medicinsk undersökning – en åtgärd som i sin tur betraktas som ett stort ingrepp i de mänskliga fri- och rättigheterna.

Mot den bakgrunden borde det alltså krävas stöd i svensk lag, om Ferruform ska testa externa chaufförer, menar Kurt Junesjö:

– Men AD prövar över huvud taget inte om det finns lagstöd. I stället hänvisar man till arbetsgivarens arbetsledningsrätt. Men Ferruform är ju inte arbetsgivare för chaufförerna! Det är ju DHL.

– AD ger sig ut på väldigt tunn is. Man utsträcker arbetsledningsrätten till tredje man. Till ett företag som över huvud taget inte har någon relation till DHL:s personal.

Kurt Junesjö konstaterar att AD nu helt eliminerar den ena parten på arbetsmarknaden – den som företräder chaufförerna. Det räcker med att DHL och Ferruform ingår ett avtal så är förarnas eget fackförbund i praktiken sidsteppat.

– Då har man gått otroligt långt, säger Junesjö.

I domen lyfter AD fram det faktum att det nyligen lades fram ett lagförslag om integritet i arbetslivet. Förslaget hamnade visserligen i byrålådan, men om AD ändå vägt in det som skrevs där hade alkotesterna i Luleå inte uppfyllt kraven, anser Kurt Junesjö.

Han säger:

– Lagförslaget och AD:s agerande kan mycket väl påverka Transports chanser i Europadomstolen, om förbundet skulle välja att driva frågan dit.

– Europadomstolen är inte särskilt arbetstagarvänlig, men jag bedömer att Transport åtminstone har goda möjligheter att få upp ärendet till prövning. AD har gjort en väldigt långsökt tolkning av vad som ryms inom svensk lag.

I det aktuella fallet tecknade IF Metall och Unionen ett lokalt avtal med sin arbetsgivare, Ferruform, om att externa chaufförer ska alkotestas. Kontrollerna har hittills inte omfattat Ferruforms egen personal, som också kör tunga fordon inne på fabriksområdet.

Hur ser Kurt Junesjö på IF Metalls och Unionens agerande?

– Den fackliga solidariteten har helt satts åt sidan. Fast det är ju inte särskilt förvånande när det gäller IF Metall… I mina ögon borde man givetvis ha frågat kompisarna som berörs av kontrollerna innan man skriver under ett avtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.