Arbetaren ingen förbrukningsvara

Debatt. I skrivandes stund har hittills, enligt Arbetsmiljöverket, 65 arbetare dött i sitt arbete. Arbetare som gått till arbetet i vanlig ordning men som inte kommer hem igen. Familjer som väntar förgäves på att de ska sitta som en hel familj vid middagsbordet.

Under en enda vecka i december 2023 förlorade nio personer livet i sitt arbete. På en vecka! Det är en hög siffra räknat på en hel månad. Det som framkommit så här långt är brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Hela december månad har 11 personer förlorat livet i sitt arbete.

Arbetsmiljölagens huvudsyfte är att förmå arbetsgivare att förebygga ohälsa och olycka på arbetsplatserna. I det förebyggande arbetet ska arbetstagare och skyddsombud tillsammans med arbetsgivaren bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete för att förhindra att någon drabbas av ohälsa eller olycka.

65 döda arbetare är ett bevis på att företagen misslyckats med det arbetet. Misslyckandet kan vara otydliga eller obefintliga rutiner och instruktioner. Det kan vara underlåtenhet att göra riskbedömningar eller skyddsronder. Kanske beror det på okunskap eller nonchalans från arbetsgivare att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Det får Arbetsmiljöverkets och polisens utredningar visa i sinom tid.

Det är tragiskt att arbetare ska hamna i situationer i sitt arbete där de riskerar sina egna liv, där arbetare utför sitt arbete med livet som insats. Samtidigt inkasserar företagsledningar sina bonusar. Bonusar arbetare bekostat med sina liv.

Vi har i dag en regering som med all önskvärd tydlighet visat hur lite de bryr sig om arbetsmiljö, myndigheter som Myndigheten för arbetsmiljökunskap som arbetar förebyggande kring arbetsmiljö ska läggas ned och slås ihop med Arbetsmiljöverket.

En regering som anser att ökade anslag till Arbetsmiljöverket inte behövs, tvärtom ska kraven på resultat ökas men med befintliga resurser. Innebörden blir att arbetsmiljöinspektörerna ska springa fortare med fler uppgifter än de klarar av.

Regeringen har även tydligt visat att de vill ändra i Arbetsmiljölagen, ta bort skyddsombuden och de regionala skyddsombuden från fackförbunden och binda dem till arbetsgivaren respektive Arbetsmiljöverket. Skyddsombud utsedda av arbetsgivaren kommer att löpa stor risk för uppsägningar om de ställer krav på arbetsgivaren.

Vi anser att det behövs:

  • Ökade resurser till Arbetsmiljöverket så de kan utföra sitt arbete på rätt sätt.
  • Ett förstärkt lagstöd för skyddsombud för att de ska kunna utföra sitt uppdrag i enlighet med arbetsmiljölagens krav utan repressalier.
  • Att de regionala skyddsombuden får ökat mandat och tillträde till arbetsplatser.
  • Att regeringen tar det ansvar de har och ser till att uppfylla nollvisionen att ingen ska behöva dö i sitt arbete.

I annat fall framstår det endast som att arbetare är en förbrukningsvara.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte. Efter en stund försvinner musiken och i stället kommer ett ”tock tock, tock tock” ur högtalarna.

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Alla har inte god arbetsmiljö

Ledare. Stockholms stora pridetåg som brukar anordnas vid månadsskiftet juli/augusti är för mig ett första tecken på att semestern närmar sig sitt slut och att jobbet väntar. Men det är inte alla förunnat att ha ett jobb att gå till. Arbetslösheten är den högsta på tio år. Nästan en av tio, 9,4 procent mer exakt, var arbetslös i juni.