Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Arbetsmiljön blev en stridsfråga när arbetsgivarorganisationen Sverige Hamnar i våras beslutade att alla stuveriföretag skulle dra in fackliga rättigheter för Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF).

HF blev av med möjligheten att jobba fackligt på betald tid, samtidigt som förbundets drygt 100 skyddsombud förlorade sin status.

Efter arbetsgivarnas utspel har HF upprepade gånger varnat för sämre arbetsmiljö och fler dödsolyckor i hamnarna, som en direkt följd av Sveriges Hamnars agerande.

Roger Jönsson och Per-Arne Persson har jobbat många år som RSO i Transports två hamnavdelningar. De är skeptiska till utspelet om dödsolyckor.

– Det känns som ett lågvattenmärke, säger Roger Jönsson. Visst, hamnar är farliga arbetsplatser, med tunga maskiner. Självklart är det också så att 100 par extra ögon kan upptäcka brister.

– Men Transport har i många år byggt upp en skyddsorganisation som täcker alla hamnarbetsgivare. I Göteborg, på APM Terminals, har Transport 14 skyddsombud. Det finns ett par mindre hamnar där vi i nuläget inte har lokala skyddsombud. Men där har vi RSO:er ansvaret.

Roger Jönsson och Per-Arne Persson reagerar mot utspel där en del av Transports skyddsombud beskrivs som få och ”dåligt utbildade”.

– Det finns något exempel där vi precis startat en fackklubb och valt skyddsombud. Det tog några månader innan skyddsombudet genomgick utbildningen och kunde kliva in i rollen.

– I samma hamn har HF haft ett skyddskommittémöte med arbetsgivarna. I protokollet står det att hjälm och varselväst inte behöver användas. Trots att det varit lag på det sedan 1977.

Varken Roger Jönsson eller Per-Arne Persson vill egentligen föra debatten på den nivå de tycker att den hamnat på. Per-Arne Persson säger:

– Jag är RSO i avdelning 1, som bland annat täcker norra Sverige. Min uppfattning är att olyckor och tillbud inte har ökat sedan i våras. Jag tycker att dialogen i de flesta fall fungerar bra, även när jag kommer till hamnar där HF är i majoritet.

Roger Jönsson fyller i:

– En sak kan jag säga säkert: Våra skyddsombud är minst lika kvalificerade som HF:s. Sedan får man inte glömma bort att det fortfarande är arbetsgivaren som har arbetsmiljöansvaret.

Det finns saker som bekymrar honom:

– I vissa hamnar uppger arbetsgivarna nu att de anställda inte längre vill medverka i arbetsmiljöarbetet. Det är allvarligt. Vid exempelvis skyddsronder är det viktigt att de som jobbar på arbetsstället finns med.

Roger Jönsson poängterar att arbetsmiljökraven ska vara lika stränga i alla hamnar. Det är inte upp till lokalavdelningar eller klubbar att avgöra om man ska bära väst och hjälm, eller inte.

Per-Arne Persson och Roger Jönsson beskriver hur Transport redan för tio år sedan bestämde sig för att ta ett helhetsgrepp på arbetsmiljöarbetet i hamnbolagen. Roger Jönsson:

– Vi klargjorde för arbetsgivarna att vi ville ha relevant information i alla hamnar, även där HF var i majoritet. Det har på sina håll uppfattats som att vi ville stänga andra fackförbund ute. Så var det inte. Vi ville undvika att fackförbund spelas ut mot varandra.

Transportarbetaren har – utan framgång – sökt Hamnarbetarförbundets ordförande, Eskil Rönér, för en kommentar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt logga

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Robert Savela och Ulf Karlander. Foto: Privat

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.