Göteborgs hamn
Close
Göteborgs hamn.
Close

APM varslar 160 i Göteborg

Hamn. Containerhamnen i Göteborg har tappat trafik och kunder under konfliktåtgärderna från Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet. I dag meddelar APM Terminals att 160 anställda i Göteborg ska varslas om uppsägning. De flesta är hamnarbetare.

Patrik Östbjerg, ordförande i Transports hamnavdelning 2, är på plats i Göteborg när hamnarbetarna får besked om varslet.

– Många är i chocktillstånd, säger han. Varslet kommer som ett knytnävsslag i magen, och medlemmarna kommer för att få veta var de ligger på listan.

Han själv har insett att nerdragningar var på väg:

– Med den här personalstyrkan ska mellan 9 000 och 10 000 containrar passera hamnen på en vecka, men nu ligger antalet på 3 000.

APM Terminals Gothenburg skriver i ett pressmeddelande att det senaste årets konflikter i containerterminalen i Göteborg har påverkat företaget hårt.

– Vi befinner oss i en kritisk situation där punktmarkerade blockader och strejker har lamslagit vår verksamhet i över ett års tid och där vi har tappat flera av våra kunder. Nu måste vi återfå deras förtroende och anpassa vår verksamhet till nuvarande volym, säger Henrik Kristensen, vd på APM, i pressmeddelandet.

För närvarande pågår dels en övertidsblockad från Hamnarbetarförbundets sida, dels en lockout som innebär att arbetsgivarna har stängt hamnen på kvällar och nätter under vardagarna.

Robert Karlsson är styrelseledamot för Hamnarbetarförbundets avdelning 4 Göteborg. Han ska jobba eftermiddag och har än inte träffat något från bolaget.

– Man känner sig bedrövad, det är skittrist. Jag hade något på känn men det är tråkigt och förödande för verksamheten. Vi kommer inte kunna bedriva hamn på en så liten styrka, säger han.

– Jag känner att det inte finns någon vilja från APM:s sida att komma överens. Lockouten är helt oproportionerligt svar på vår övertidsblockad. När de väljer att stänga delar av verksamheten genom lockout försvinner kunder, det är en dålig och förödande strategi.

Containerhamnen i Göteborg är störst i Skandinavien, och hanterar omkring 50 procent av Sveriges containerhandel. Totalt arbetar runt 450 personer där.

– Varslet är ett tufft men nödvändigt beslut, säger vd:n Henrik Kristensen, enligt TT. Det är en följd av de stora volymminskningar som vi har haft.

Flera på företaget poängterar att uppsägningarna inte ska betraktas som en stridsåtgärd eller hämnd.

– Det här handlar inte om Hamnarbetarförbundet, utan om de volymer vi tappat under tiden som konflikten pågått, säger Sophia Tuveson, HR- och förhandlingschef på APM Terminals, enligt TT.

Hennes förhoppning är att förhandlingar om uppsägningarna ska komma i gång snarast. Något som Transports förhandlare också är beredda på.

John Antonsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Leo Körvek:
    7 juli, 2017

    FAKTA OM STREJKER/LOCKOUTER I GÖTEBORGS CONTAINERTERMINAL 2017:

    Sv Hamnarbetarförbundet avd. 4 Göteborg har genomfört en strejk under året. Fackföreningens stidsåtgärd innebar arbetsnedläggelse mellan klockan 12.00 och 20.00 den 24:e januari.

    Totalt produktionsbortfall: 8 timmar

    APM Terminals Gothenburg har genomfört en lockout under året. Arbetsgivarens stridsåtgärd innebar utestängning av kollektivanställda och total nedstängning av terminalen alla vardagar mellan klockan 16.00 och 07.00 från den 19:e maj till och med den 30:e juni.

    Totalt produktionsbortfall: 371 timmar

  2. Björn Breivik:
    22 juni, 2017

    När arbetarna söndras av utbrytargrupper som bildar "hittepåförbund" som Hamnarbetarförbundet, så förvagas arbetarna och arbetsgivarna stärks motsvarande grad. Lägg ned Hamnarbetarförbundet, lägg engagemang och energi där det får effekt - hos det förbund som är arbetstagarpart för branschen ifråga.
    Det skulle falla under rubriken: Solidariskt värnande om det fackliga löftet.

  3. Rolf Olsson:
    21 juni, 2017

    15 procent styr.Är detta demokrati?I så fall sossarnas,inte Svensk.Rolf

  4. Burväktaren:
    21 juni, 2017

    @Thomas Dahlén;Transport är bundet av fredsplikt och får inte vidta åtgärder i frågan. Det har inte att göra med solidaritet och skam som du vill framhäva. Men det kanske inte fungerar så i de branscher som IF Metall organiserar? Ni kanske stödjer konkurrerande, ej avtalsbundna fackförbund fullt ut eller?

    Givetvis kan man återkommunalisera hamnen men ring då till Ulrika Messing som är ordförande i hamnen och (S) som styr Göteborg i stället för att insinuera att vi är en part i den uppkomna konflikten.

  5. Thomas Dahlén:
    21 juni, 2017

    Att ni inte stöttar hamn 4:an fullt ut är osolidariskt och skamlöst.
    Kräv återkommunalisering av hamnverksamheten.
    Och, självklart är varslet en stridsåtgärd.
    Nu hjälps vi åt att stoppa alla antifackliga åtgärder från arbetsköparna.
    Thomas Dahlén IF Metall

Lästips:

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den här kampen kan vi inte förlora!

Ledare. Under den senaste tiden har det fackliga fokuset nästan uteslutande hamnat på IF Metalls kamp mot TM Sweden (Tesla Sverige) angående ett kollektivavtal. Vi var först ut i LO-familjen med sympativarsel. Vi stängde ner de svenska hamnarna för lossning och lastning av Teslor.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Danska transportfacket varslar om stopp för Teslatransporter

Danmarks största fackförbund 3F har tidigare uttalat sitt stöd, men tar nu steget in i Teslakonflikten. Facket varslar om att hamnarbetare och chaufförer i Danmark, om 14 dagar räknat från nu, inte kommer att ta emot eller transportera Teslabilar till Sverige.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.