las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

”Att sälja ut vår anställningstrygghet är inget annat än ett svek” skriver de sex avdelningarna i annonsen. Huvudförfattare till annonstexten är Linda Svensson, ombudsman på Transports Malmöavdelning.

– Vår tanke var inte att uppröra, utan att få igång en diskussion och nå kommunalarna och IF metallarna. Vi är djupt oroade över vad uppgörelsen får för konsekvenser, också för dem, säger hon.

Linda Svensson tror att det kan finnas ett avstånd i de båda förbunden, mellan ledningen och medlemmarna. Och det är medlemmarna som syftet är att nå, genom att annonsera i deras tidningar. Hon tycker också att kritiken som riktats i media mot texten, från IF Metalls avtalssekreterare, är svepande. Inte heller att kritiken innehåller svar eller fakta som motsäger annonstextens budskap.

– Och jag tycker att vi försöker hålla en god ton i annonsen, säger Linda Svensson.

Före jul talade hon med Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, om att avdelningarna i södra Sverige skissade på ett debattinlägg.

– Det stämmer att avdelningen talade med mig före jul, om ett pågående arbete med – som jag uppfattade det – en insändare till Metalls och Kommunals tidningar, och som var kritiskt till uppgörelsen. Något som både jag själv och hela förbundet är, säger Tommy Wreeth, och fortsätter:

– Att jag då skulle överväga att stoppa eller påverka ett sånt lokalt initiativ finns inte på världskartan för mig. Jag var dock inte delaktig i utformningen och har inte själv undertecknat dokumentet.

Sex avdelningar

I början av december blev det klart att IF Metall och Kommunal hoppar på överenskommelsen om förändrad arbetsrätt, som Svenskt Näringsliv och tjänstemannaorganisationen PTK tecknat. Samma uppgörelse som en enig LO-styrelse kort tidigare förkastat.

Och det skedde ”utan att vare sig informera eller förankra hos övriga LO-förbund” enligt annonsen, som kommer att publiceras i kommande nummer av Kommunals och IF Metalls medlemstidningar. Bakom annonsen står Transports båda hamnavdelningar, avdelning 1 och avdelning 2, samt fyra avdelningar i södra Sverige: avdelning 12 Malmö, avdelning 14 Helsingborg, avdelning 20 Norra Småland och avdelning 51 Sydöstra Sverige.

I Dagens Arbete kommenterar IF Metalls avtalssekreterare, Veli-Pekka Säikkälä, innehållet i Transports annons:

– Antingen har de inte förstått, eller så sprider de fake news, och det sistnämnda vill jag inte tro.

Veli-Pekka Säikkälä säger också till Dagens Arbete att annonsförfattarna vantolkar uppgörelsen, och att IF Metall dessutom varit tydliga med att förbundet fortsatt förhandla på egen hand efter att LO-styrelsen sagt nej till uppgörelsen.

I annonsen tar Transports avdelningar upp en rad problem med uppgörelsen, problem som förbundet tidigare pekat på. Det rör bland annat ändrade turordningsregler i las. Att arbetsgivaren får rätt att göra fler undantag riskerar helt att urholka anställningstryggheten på många mindre arbetsplatser. Och de små arbetsplatserna är betydligt vanligare inom Transports avtalsområden än IF Metalls.

Transportarbetaren: Skulle det gå bra om några avdelningar i Metall annonserade i Transportarbetaren, och kritiserade Transportarbetareförbundets agerande?

– Det är en fråga som jag helt överlåter till chefredaktören för tidningen att bedöma, svarar Tommy Wreeth.

Förhållningssätt vid publicering

Vi tar frågan till Jan Lindkvist, chefredaktör och ansvarig utgivare för Transportarbetaren. Svaret är att en sådan annons sannolikt inte skulle publiceras. Och det gäller inte bara det aktuella exemplet, utan är ett generellt förhållningssätt.

– Efter en diskussion med Transports förre förbundsledning beslutade jag, som ansvarig utgivare, att inte ta in åsiktsannonser över huvud taget. Åtminstone inte under den mandatperioden, säger Jan Lindkvist.

Det främsta skälet var då att undvika politiska inlägg i annonsform, och särskilt från ett parti vars politik Transport tar avstånd ifrån. Transportarbetarens chefredaktör är också i dag skeptiskt till annonser där en part, fritt och oemotsagt, får uttrycka sin uppfattning i strid med förbundets uppfattning. Exempelvis om arbetsgivarsidan skulle vilja propagera för individuell lönesättning.

– Däremot välkomnar vi debattinlägg, också i kontroversiella frågor, säger Jan Lindkvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Transport har lämnat in sitt nej till LO:s lönekrav

Avtal 2023. Transport ställer sig utanför LO:s siffersatta lönekrav inför nästa års avtalsförhandlingar.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.