las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

”Att sälja ut vår anställningstrygghet är inget annat än ett svek” skriver de sex avdelningarna i annonsen. Huvudförfattare till annonstexten är Linda Svensson, ombudsman på Transports Malmöavdelning.

– Vår tanke var inte att uppröra, utan att få igång en diskussion och nå kommunalarna och IF metallarna. Vi är djupt oroade över vad uppgörelsen får för konsekvenser, också för dem, säger hon.

Linda Svensson tror att det kan finnas ett avstånd i de båda förbunden, mellan ledningen och medlemmarna. Och det är medlemmarna som syftet är att nå, genom att annonsera i deras tidningar. Hon tycker också att kritiken som riktats i media mot texten, från IF Metalls avtalssekreterare, är svepande. Inte heller att kritiken innehåller svar eller fakta som motsäger annonstextens budskap.

– Och jag tycker att vi försöker hålla en god ton i annonsen, säger Linda Svensson.

Före jul talade hon med Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, om att avdelningarna i södra Sverige skissade på ett debattinlägg.

– Det stämmer att avdelningen talade med mig före jul, om ett pågående arbete med – som jag uppfattade det – en insändare till Metalls och Kommunals tidningar, och som var kritiskt till uppgörelsen. Något som både jag själv och hela förbundet är, säger Tommy Wreeth, och fortsätter:

– Att jag då skulle överväga att stoppa eller påverka ett sånt lokalt initiativ finns inte på världskartan för mig. Jag var dock inte delaktig i utformningen och har inte själv undertecknat dokumentet.

Sex avdelningar

I början av december blev det klart att IF Metall och Kommunal hoppar på överenskommelsen om förändrad arbetsrätt, som Svenskt Näringsliv och tjänstemannaorganisationen PTK tecknat. Samma uppgörelse som en enig LO-styrelse kort tidigare förkastat.

Och det skedde ”utan att vare sig informera eller förankra hos övriga LO-förbund” enligt annonsen, som kommer att publiceras i kommande nummer av Kommunals och IF Metalls medlemstidningar. Bakom annonsen står Transports båda hamnavdelningar, avdelning 1 och avdelning 2, samt fyra avdelningar i södra Sverige: avdelning 12 Malmö, avdelning 14 Helsingborg, avdelning 20 Norra Småland och avdelning 51 Sydöstra Sverige.

I Dagens Arbete kommenterar IF Metalls avtalssekreterare, Veli-Pekka Säikkälä, innehållet i Transports annons:

– Antingen har de inte förstått, eller så sprider de fake news, och det sistnämnda vill jag inte tro.

Veli-Pekka Säikkälä säger också till Dagens Arbete att annonsförfattarna vantolkar uppgörelsen, och att IF Metall dessutom varit tydliga med att förbundet fortsatt förhandla på egen hand efter att LO-styrelsen sagt nej till uppgörelsen.

I annonsen tar Transports avdelningar upp en rad problem med uppgörelsen, problem som förbundet tidigare pekat på. Det rör bland annat ändrade turordningsregler i las. Att arbetsgivaren får rätt att göra fler undantag riskerar helt att urholka anställningstryggheten på många mindre arbetsplatser. Och de små arbetsplatserna är betydligt vanligare inom Transports avtalsområden än IF Metalls.

Transportarbetaren: Skulle det gå bra om några avdelningar i Metall annonserade i Transportarbetaren, och kritiserade Transportarbetareförbundets agerande?

– Det är en fråga som jag helt överlåter till chefredaktören för tidningen att bedöma, svarar Tommy Wreeth.

Förhållningssätt vid publicering

Vi tar frågan till Jan Lindkvist, chefredaktör och ansvarig utgivare för Transportarbetaren. Svaret är att en sådan annons sannolikt inte skulle publiceras. Och det gäller inte bara det aktuella exemplet, utan är ett generellt förhållningssätt.

– Efter en diskussion med Transports förre förbundsledning beslutade jag, som ansvarig utgivare, att inte ta in åsiktsannonser över huvud taget. Åtminstone inte under den mandatperioden, säger Jan Lindkvist.

Det främsta skälet var då att undvika politiska inlägg i annonsform, och särskilt från ett parti vars politik Transport tar avstånd ifrån. Transportarbetarens chefredaktör är också i dag skeptiskt till annonser där en part, fritt och oemotsagt, får uttrycka sin uppfattning i strid med förbundets uppfattning. Exempelvis om arbetsgivarsidan skulle vilja propagera för individuell lönesättning.

– Däremot välkomnar vi debattinlägg, också i kontroversiella frågor, säger Jan Lindkvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.