las

”Hela LO:s roll är satt på spel”

Arbetsrätt. Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas slutbud. Men nu har två förbund ändå anslutit sig till las-överenskommelsen. "Jag är både förbannad och besviken över att sammanhållningen inom LO inte var starkare", säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

På fredagsförmiddagen presenterade IF Metall och Kommunal nyheten: De ställer sig bakom den överenskommelse om förändrad arbetsrätt som arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv och tjänstemannakartellen PTK tecknat. Samma överenskommelse som LO-styrelsen enigt förkastade i mitten av oktober.

Tommy Wreeth. Foto: Justina Öster
Tommy Wreeth. Foto: Justina Öster

– Det vore en omöjlighet för oss som förbund att ansluta oss till den. Transport står fast vid att för våra medlemmar är det tryggheten i anställningen, inte bara efter, som är absolut viktigaste, säger Tommy Wreeth.

För honom kom dagens besked – att två av förbunden i LO-familjen nu väljer att ”hoppa på” överenskommelsen – som en nyhet, liksom för resten av ledningen i Transport och övriga LO.

– Det är ett mycket märkligt agerande, att två förbund går i väg och mer eller mindre i hemlighet förhandlar. Hela LO får sig en knäck när det gäller sammanhållning och solidaritet, säger Tommy Weeeth.

– Det här är helt i strid med vad vi tidigare varit överens om, och det väcker också frågan om samordningens värde, oavsett om det handlar om avtalsrörelse eller som nu om las.

Transports förbundsstyrelse har enigt kommenterat på förbundets hemsida Transport.se: ”Vi som förbund måste på allvar fundera på LO:s framtida roll som samordnare… Vad Kommunals och IF Metalls medlemmar behöver mest enligt sina ledningar vet inte vi, oavsett detta är vi mycket kritiska till hur detta har gått till.

Där betonar Transport också åter vikten av tryggheten i anställning för förbundets medlemmar, många anställda på mindre arbetsplatser där försämring av turordningsreglerna vore katastrof.

Starka reaktioner

Agerandet från LO:s två största förbund har fått företrädare för flera andra förbund inom LO att uttrycka djup besvikelse. Och oro för hela Landsorganisationens framtid.

Byggnads förbundsordförande, Johan Lindholm, har gått ut med att ledningarna för Kommunal och IF Metall får svara inför sina medlemmar om vägvalet.

– Kommunal och IF Metall stänker nu vigvatten på en överenskommelse som får konsekvenser för andra branscher än bara deras egna, säger Johan Lindholm i ett pressmeddelande, som fortsätter:

– Jag är besviken över att sammanhållningen inom LO inte var starkare och att man inte kunde hitta en kompromiss som hela LO kunde acceptera.

Fackförbundets Seko:s ordförande Valle Karlsson säger om att dagens överenskommelse att ”en sak är säker, det kommer få effekter på LO och LO:s roll.”

Seko:s ordförande frågar sig också vad ett enhälligt beslut i LO egentligen betyder. En högst relevant fråga, enligt Transports ordförande.

– Ja, det går att fråga vad det är värt om det är möjligt att efteråt gå iväg och göra som man vill, som gynnar de egna medlemmarna, säger Tommy Wreeth.

– Och det vore intressant att tala om det som står kvar i las-överenskommelsen efter anpassningarna. För vår del är det allt det dåliga.

Motiverat av anpassning

IF Metall och Kommunal har motiverat att förbunden hoppat på partsöverenskommelsen då den delvis anpassats. Det gäller bland annat visstidsanställningar och så kallad hyvling, minskning av tjänstegrad.

– Att IF Metall tyckte att vissa delar var bra, just när det gällde omställningsstöd, är ju känt. Och det kan man ha viss förståelse för, de organiserar ju arbetsplatser med hundratals anställda där det betyder mycket vid nedläggningar, säger Tommy Wreeth.

– Kommunals agerande framstår som märkligare. Tobias Baudin (Kommunals ordförande) har ju tidigare talat om ändringar som ”en sminkad gris”. Vad är det här då? Mascara?

Den justerade partsöverenskommelsen ska skickas till regeringskansliet för beredning. Under beredningen kommer nu också IF Metall och Kommunal att få vara med och påverka, förutom PTK och Svenskt Näringsliv.

Regeringen har också sagt sig villig att lagstifta utifrån överenskommelsen, i stället för den politiska utredning som fått mycket kritik för att ensidigt gynna arbetsgivarparten.

Både LO-ordförande, Susanna Gideonsson, och Transports ordförande Tommy Wreeth har talat om att utredningen legat som en ”våt filt” över förhandlingarna.

Frågan är hur övriga tolv förbund nu går vidare. Och kanske också hur LO som helhet gör det.

– Det är LO-styrelse på måndag. Dagens överenskommelse sätter hela LO:s roll på spel, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lyckad samling vid vattnet

Facket. Intresset var väldigt stort när avdelning 51 ordnade familjedag vid Harasjömålas sjöar. Den soliga vårsöndagen på campen i Blekinge blev också ett forum att tala om fackliga frågor i avtalsrörelsens tid och, så klart – fiske.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Rätt eller fel – bra eller dåligt?

Ordförandeord. Under mina 36 år som medlem i förbundet, och snart lika lång tid som fackligt aktiv, har jag ganska ofta funderat på frågan om vad som är en bra, en hyfsad eller en dålig uppgörelse eller förhandling, och vem som avgör eller graderar det egentligen?

Transportarbetarens logga

Nytt avtal för miljö- och renhållningsarbetare

Miljöarbetare. Landets cirka 5 600 miljö- och renhållningsarbetare har ett nytt tvåårigt avtal som ger upp till 8,58 procent. Avtalet gäller retroaktivt från den 1 april i år.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.

Forskare ska titta på hur AI förändrar arbetsvillkoren för bland andra flygplatspersonalen. Foto: John Antonsson

Hur påverkar AI och robotar flygarbetarna?

Arbetsmiljö Om några år kan robotar och AI sköta en del av jobbet på flygplatserna. Professor Åsa Cajander ska undersöka hur det påverkar arbetsmiljön.

Lyckad samling vid vattnet

Facket. Intresset var väldigt stort när avdelning 51 ordnade familjedag vid Harasjömålas sjöar. Den soliga vårsöndagen på campen i Blekinge blev också ett forum att tala om fackliga frågor i avtalsrörelsens tid och, så klart – fiske.

AVTAL 2023

Taxitelefonisternas nya avtal är klart

Taxi. Ett lönepåslag på mellan 1 935 kronor och 2 370 kronor totalt. Efter en rad sittningar enades Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens Arbetsgivareförbund på onsdagen om ett nytt tvåårigt avtal för taxitelefonisterna.

Symbol för kvalitet. Servicetrafikens gröna fordon har kommit att bli ett välkänt inslag i stadsbilden. Foto: Lilly Hallberg

Göteborgsmodell höjer servicetrafikens status

Färdtjänst. Bristen på förare är inte unik för Göteborg. Staden arbetar sedan flera år med riktade insatser för att utbilda fler som klarar att köra färdtjänst – utbildning och krav ska både göra jobbet mer attraktivt och ge bättre kvalitet på den upphandlade, samhällsbetalda trafiken.

Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) gör stora neddragningar i Bohuslän som en följd av Stampens övergång till digitala morgontidningar.

Fler än hälften av buden i Bohuslän blir av med jobbet

Tidningsbud. Chock och sorg. Det är reaktionen bland dem som distribuerar tidningar i Bohuslän – två av tre anställda förlorar jobbet när mediebolaget Stampen fortsätter sin övergång till digital utgivning.

Avtal 2023

Nytt avtal för miljö- och renhållningsarbetare

Miljöarbetare. Landets cirka 5 600 miljö- och renhållningsarbetare har ett nytt tvåårigt avtal som ger upp till 8,58 procent. Avtalet gäller retroaktivt från den 1 april i år.

Avtal 2023

Tvåårigt flygtankningsavtal höjs med upp till 11,1 procent

Flygtankning. Ett tvåårigt avtal för flygtankning har tecknats mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund. Avtalet ger upp till 11,1 procent med en första avräkning 1 april 2023.