las

”Hela LO:s roll är satt på spel”

Arbetsrätt. Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas slutbud. Men nu har två förbund ändå anslutit sig till las-överenskommelsen. "Jag är både förbannad och besviken över att sammanhållningen inom LO inte var starkare", säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

På fredagsförmiddagen presenterade IF Metall och Kommunal nyheten: De ställer sig bakom den överenskommelse om förändrad arbetsrätt som arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv och tjänstemannakartellen PTK tecknat. Samma överenskommelse som LO-styrelsen enigt förkastade i mitten av oktober.

Tommy Wreeth. Foto: Justina Öster
Tommy Wreeth. Foto: Justina Öster

– Det vore en omöjlighet för oss som förbund att ansluta oss till den. Transport står fast vid att för våra medlemmar är det tryggheten i anställningen, inte bara efter, som är absolut viktigaste, säger Tommy Wreeth.

För honom kom dagens besked – att två av förbunden i LO-familjen nu väljer att ”hoppa på” överenskommelsen – som en nyhet, liksom för resten av ledningen i Transport och övriga LO.

– Det är ett mycket märkligt agerande, att två förbund går i väg och mer eller mindre i hemlighet förhandlar. Hela LO får sig en knäck när det gäller sammanhållning och solidaritet, säger Tommy Weeeth.

– Det här är helt i strid med vad vi tidigare varit överens om, och det väcker också frågan om samordningens värde, oavsett om det handlar om avtalsrörelse eller som nu om las.

Transports förbundsstyrelse har enigt kommenterat på förbundets hemsida Transport.se: ”Vi som förbund måste på allvar fundera på LO:s framtida roll som samordnare… Vad Kommunals och IF Metalls medlemmar behöver mest enligt sina ledningar vet inte vi, oavsett detta är vi mycket kritiska till hur detta har gått till.

Där betonar Transport också åter vikten av tryggheten i anställning för förbundets medlemmar, många anställda på mindre arbetsplatser där försämring av turordningsreglerna vore katastrof.

Starka reaktioner

Agerandet från LO:s två största förbund har fått företrädare för flera andra förbund inom LO att uttrycka djup besvikelse. Och oro för hela Landsorganisationens framtid.

Byggnads förbundsordförande, Johan Lindholm, har gått ut med att ledningarna för Kommunal och IF Metall får svara inför sina medlemmar om vägvalet.

– Kommunal och IF Metall stänker nu vigvatten på en överenskommelse som får konsekvenser för andra branscher än bara deras egna, säger Johan Lindholm i ett pressmeddelande, som fortsätter:

– Jag är besviken över att sammanhållningen inom LO inte var starkare och att man inte kunde hitta en kompromiss som hela LO kunde acceptera.

Fackförbundets Seko:s ordförande Valle Karlsson säger om att dagens överenskommelse att ”en sak är säker, det kommer få effekter på LO och LO:s roll.”

Seko:s ordförande frågar sig också vad ett enhälligt beslut i LO egentligen betyder. En högst relevant fråga, enligt Transports ordförande.

– Ja, det går att fråga vad det är värt om det är möjligt att efteråt gå iväg och göra som man vill, som gynnar de egna medlemmarna, säger Tommy Wreeth.

– Och det vore intressant att tala om det som står kvar i las-överenskommelsen efter anpassningarna. För vår del är det allt det dåliga.

Motiverat av anpassning

IF Metall och Kommunal har motiverat att förbunden hoppat på partsöverenskommelsen då den delvis anpassats. Det gäller bland annat visstidsanställningar och så kallad hyvling, minskning av tjänstegrad.

– Att IF Metall tyckte att vissa delar var bra, just när det gällde omställningsstöd, är ju känt. Och det kan man ha viss förståelse för, de organiserar ju arbetsplatser med hundratals anställda där det betyder mycket vid nedläggningar, säger Tommy Wreeth.

– Kommunals agerande framstår som märkligare. Tobias Baudin (Kommunals ordförande) har ju tidigare talat om ändringar som ”en sminkad gris”. Vad är det här då? Mascara?

Den justerade partsöverenskommelsen ska skickas till regeringskansliet för beredning. Under beredningen kommer nu också IF Metall och Kommunal att få vara med och påverka, förutom PTK och Svenskt Näringsliv.

Regeringen har också sagt sig villig att lagstifta utifrån överenskommelsen, i stället för den politiska utredning som fått mycket kritik för att ensidigt gynna arbetsgivarparten.

Både LO-ordförande, Susanna Gideonsson, och Transports ordförande Tommy Wreeth har talat om att utredningen legat som en ”våt filt” över förhandlingarna.

Frågan är hur övriga tolv förbund nu går vidare. Och kanske också hur LO som helhet gör det.

– Det är LO-styrelse på måndag. Dagens överenskommelse sätter hela LO:s roll på spel, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

Tommy Wreeth

Ett stort svek mot svenska arbetstagare

Ordförandeord. Vi närmar oss slutet av detta minst sagt annorlunda, och ur många olika aspekter tuffa, år. Vi har tvingats hantera en pandemi som påverkat oss alla personligen. Och den har också påverkat förbundets verksamhet på flera områden. Bland annat fick vi skjuta fram avtalsrörelsen, en åtgärd som inneburit ett väldigt komprimerat arbete i slutet av året.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.