Andra villkor för truckförare

När AB Volvo outsourcar sin terminal i Arendal till DFDS kan fallet bli stort för de anställda. De går från ett av Sveriges bästa avtal till Transportavtalet, där löner, ob och förmåner är betydligt sämre. Det skriver Dagens Arbete i ett reportage om övergången.

– Första steget togs i mars förra året, det var ett stort möte här ute, där ledningen sade att man skulle se över alla verksamheter. Någon månad senare meddelades det att man skulle outsourca.

– Vi förhandlade intensivt, men man är ju lite maktlös,. Det är ju egentligen för jävligt, vi hade inga lagar att ta till, och vi ville inte ha den här lösningen. Men å andra sidan fick alla erbjudanden om jobb och vi ordnade till en klumpsumma på 17 000 kronor till alla som kompensation för bonus, pensionsavsättning och vinstdelning, säger Ulf Albinsson, styrelseledamot i Volvos verkstadsklubb som tillhör facket IF Metall.

Enligt EU-regler får de 100 anställda behålla sina lönevillkor under ett år i samband med en outsourcing. Men från den 1 mars nästa år är det DFDS avtal med Transport som gäller. Och det innebär tydliga försämringar hävdar de båda fackliga företrädarna, ”fallet blir högt”:

– Snittlönen för kollektivare på Logistics var 27 000 kronor, hos DFDS är den 24 500. ob-ersättningen för kväll och natt är 5 500 kronor per månad mot 3 200. Till detta ingen bonus, inga aktier, inget pensionssparande, sämre arbetstidsförkortning, och hårdare regler för semester och kompbergsuttag, säger Koce Anakioski.

Erika Nilsson har jobbat på Logistics sedan 1988:

– Jag är besviken på IF Metall. Jag kan förstå att de inte kunde göra något åt själva outsourcingen, men de fanns inte till för oss, de var många som mådde dåligt när det var rörigt.

Hon fortsätter:

– Men jag hoppas att det kommer att fungera, det är inte så konstigt att det blir rörigt i början. Jag lastar inte DFDS för nåt, det kanske blir bra.

Många av dem Dagens Arbete talar med betonar att det är för tidigt att säga hur övergången kommer att bli. Men lika många tar upp försämringen av olika förmåner, som ingår i vad som troligen är ett av Sverige bästa fackliga avtal, det lokala på Volvo.

Tidigt under förhandlingarna om outsourcingen kallade verkstadsklubben in en löntagarkonsult. Hans rapport är hemlig, men klubbföranden för Mikael Sällström som också sitter i AB Volvos bolagsstyrelse sammanfattar:

– Helt enkelt var det väl så att rapporten inte kunde slå hål ordentligt på företagets kalkyl för en outsourcing. Vi hade några invändningar, men inte tillräckligt starka för att hävda att den var uppåt väggarna.

Varför blev det DFDS?

– Vi gjorde en genomgripande analys, detta var bästa lösningen, vi ser på kvalitet och pris, och vi såg det som positivt att våra medarbetare kan gå över – det var en parameter, säger Karin Wik, biträdande presschef i Volvokoncernen..

Hans Strandberg, DA

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.