Almega reagerar på låga priser på bevakning

– Polisen är tyvärr inget föredöme när det gäller offentlig upphandling, säger Björn Ericsson på arbetsgivarorganisationen Almega. – Är det rätt att utesluta företag bara för att de är små? kontrar polisens ansvarige upphandlare, Arash Jahani.

Björn Ericsson har ett långt förflutet i bevakningsbranschen. I dag jobbar han på Almega Säkerhetsföretagen, främst med frågor som rör just offentlig upphandling. Målet är att få stat och kommuner att se mer till kvalitet, mindre till lägsta pris.

När det gäller upphandlingen i Dalarna är det flera saker Björn Ericsson reagerar över. En är prisnivån.

– Jag tänker inte kommentera enskilda bolag, men timpriser som ligger under 300 kronor bör man generellt sett vara vaksam mot. Det kan fungera i enskilda fall, men inte på krävande uppdrag som dessutom innehåller så mycket oklarheter att det blir omöjligt att bedöma affärsrisken.

I den aktuella upphandlingen skjuter beställaren över en betydande ekonomisk risk på entreprenören. Bolaget förbinder sig att skaka fram personal – i princip utan begränsning – med kort varsel. Samtidigt som polisen är försiktig med att garantera arbete.

– Det här måste bevakningsföretagen ta höjd för i sina anbud, säger Björn Ericsson, som också reagerar mot vissa arbetsuppgifter som ingår i uppdraget.

Främst gäller det transporterna av frihetsberövade personer. Resor som kan gå till eller från arrester eller olika anstalter.

– Som vi ser det i bevakningsbranschen finns inget uttalat lagstöd för att väktare ska få utföra den här sysslan. Det behöver klargöras.

Det är polisen i Dalarna som ställt upp villkoren i upphandlingen. Men jobbet med att ta in och utvärdera anbuden sköts centralt av Rikspolisstyrelsen. Hur ser den ansvarige handläggaren Arash Jahani på kritiken?

– Vid upphandlingen var det två företag som låg nära varandra prismässigt. Det indikerar att buden var rimliga, säger han.

Har polisen jämfört timpriserna med nivåerna i kollektivavtalet?

– Nej, jag har inte studerat kollektivavtalet. Vi har inte rätt att ställa krav på kollektivavtal heller.

I anbudsunderlaget kräver polisen att anbudsgivare ska ha en sådan ”ekonomisk ställning” att bolaget kan klara ramavtalet under hela avtalsperioden.

Vinnaren, 5kv, har en blygsam omsättning och ett fåtal anställda. På vilket sätt har polisen försäkrat sig om att bolaget har tillräckligt med ekonomiska muskler?

– Jag har gjort en kreditkontroll, det räcker. Man kan vända på frågan. Är det rätt att exkludera företag för att de är små? Det här handlar inte om en jätteupphandling. Därför satte vi inte upp något krav på en viss omsättning hos anbudsgivarna.

Hur ser polisen på att den nya leverantören ser sig tvungen att sköta hela uppdraget, finansierat med skattepengar, med nästan bara deltidsanställda?

– Det har jag ingen åsikt om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.