Almega avråder väktarbolag från att utföra id-kontroller

Efter årsskiftet måste buss- och tågbolag kontrollera passagerares id-handlingar mellan Danmark och Sverige. En uppgift som tåg- och bussbolagen kan komma att lägga ut på väktare. Men Almega tycker inte att bevakningsbolagen ska tacka ja till såna uppdrag.

– Jag tycker fortfarande att de juridiska förutsättningarna för hur id-kontrollerna ska gå till inte är klargjorda. Så jag har gått ut med att jag avråder, säger Björn Ericsson, branschexpert på arbetsgivareorganisationen Almega säkerhetsföretagen.

Reglerna om att införa tillfälliga id-kontroller på bussar, tåg och färjor som går från andra EU-länder till Sverige, kom i förra veckan. Då sa riksdagen ja till en tillfällig lag som ger regeringen möjlighet att besluta om tillfälliga kontroller vid ”allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet”. Ett sånt läge råder enligt regeringen nu och den 4 januari 2016 sätter id-kontrollerna igång. Men trots att det bara är någon vecka dit, finns det många oklarheter om hur kontrollerna ska gå till.

Enligt lagändringen är det transportörerna, alltså buss-, färje- och tågbolagens ansvar att kontrollera att alla passagerare har id-handling på sig. Annars kan företagen få en sanktionsavgift på 50 000 kronor. Men det är inte säkert att själva kontrollerna i slutändan kommer utföras av bolagens egen personal. Bussföretaget Swebus har till exempel gått ut med att de kommer hyra in personal, troligtvis från bevakningsbolag, för att sköta den uppgiften.

– Jag förstår att det ligger nära till hands att anlita oss för att utföra de här kontrollerna. Vi har en viss utbildning i juridik och vi har utbildning i att bemöta människor och att hantera konflikter, säger Björn Ericsson.

Men i dagsläget ser han allt för många oklarheter kring id-kontrollerna. Det största frågetecknet är på vilket sätt legitimation ska kontrolleras. Räcker det att bara kolla att någon har ett id-kort? Eller ska man också kunna avgöra om legitimationen är riktig eller falsk? I så fall krävs en utbildning som varken bussförare eller väktare har.

En annan fråga är vad som händer med den som inte har någon id-handling.

– Det är inte lika lätt att kontrollera på tåg eller bussar, som det är på till exempel en flygplats. Ofta ska du visa upp biljetten när du redan är på tåget eller bussen. Vad gör vi då om det visar sig att någon saknar legitimation? Ska vi slänga av den personen? Dessutom finns det redan nu folk som inte vill visa legitimation. Det finns en ganska hög risk för att det uppstår konflikter.

Än så länge har informationen från regeringen inte varit särskilt tydlig, menar Björn Ericsson. Och polisen, myndigheten som ska se till att de nya reglerna följs, har inte heller fått några detaljerade instruktioner.

– Jag har pratat med polisen och de hade inte hört något i går. Det är inte så hoppingivande, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.