Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock
Close
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken.
Close
Döden på jobbet

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Gustav Sand Kanstrup på Arbetsmiljöverket anser att merparten av de dödsolyckor som har skett hade kunnat förutses och förhindras med bra arbetsmiljöarbete. Foto: Arbetsmiljöverket
Gustav Sand Kanstrup på Arbetsmiljöverket. Foto: Arbetsmiljöverket

En vägtrafikolycka. Två fall från hög höjd. Två chaufförer fick fallande last över sig vid godshanteringen. Förra året miste fem lastbilschaufförer livet på svenska arbetsplatser.

Det är färre än 2019, då nio chaufförer dog i arbetsplatsolyckor.

– Det är positivt att dödstalen totalt var lägre under pandemiåret. Men väldigt många dog på jobbet. Det är väldigt tragiskt. Det ska vara noll, säger Gustav Sand Kanstrup, projektledare på Arbetsmiljöverket.

Dör i trafiken

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Mindre trafik ute på vägarna under pandemin skulle, enligt honom, kunna vara en förklaring till lägre dödstal förra året än 2019. Men det går inte att tala om något trendbrott. I år har redan fem chaufförer mist livet i tjänsten.

Under perioden 2011–2020 dog totalt 494 människor på svenska arbetsplatser. 83 av dem var lastbilschaufförer – 66 i den svenska arbetskraften och 17 i den utländska arbetskraften, visar statistik som Arbetsmiljöverket har sammanställt.

Martin Miljeteig
Transports Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

– Det är jättesorgligt och helt oacceptabelt att så många har dött. Det är det värsta som kan hända. Alla ska komma hem från jobbet, säger Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Sett över en tioårsperiod har ungefär hälften av dödsfallen bland lastbilschaufförer skett i trafiken. Nästan lika många olyckor inträffade i samband med att gods lastades och lossades.

– Lastbilschaufförer får fallande last eller rasande föremål över sig, blir klämda mellan last och lastbil och faller från flak eller andra höjder när de hanterar gods, säger Gustav Sand Kanstrup på Arbetsmiljöverket.

Bättre kunskap

Arbetsmiljön är arbetsgivarens ansvar. För att får ner dödstalen bland lastbilschaufförer efterlyser Gustav Sand Kanstrup bättre kunskap om systematiskt arbetsmiljöarbete hos arbetsgivarna – att de tillsammans med sina anställda arbetar för att identifiera fysiska, organisatoriska och systematiska risker i arbetsmiljön. Och åtgärdar de risker som de upptäcker.

– De kan till exempel se till att de kontrakt som skrivs inte går ut över chaufförernas arbetsmiljö och säkerhet, att de inte leder till orimliga tidsfrister.

Gustav Sand Kanstrup vill också se att fler arbetsgivare motiverar sina medarbetare att utse lokala skyddsombud. Och att facken samarbetar.

– Olyckor sker där det är många aktörer. Fackförbunden kan gemensamt identifiera var problemen ligger och föreslå åtgärder för att förebygga dem.

Han uppmanar även lastbilschaufförerna att följa de instruktioner de får av arbetsgivaren, och uppmärksamma arbetsgivaren och skyddsombud på risker i arbetsmiljön.

– Då finns förutsättningar för att göra förbättringar innan olyckan är framme, säger han.

Samverka

Transports Martin Miljeteig tycker att många företag måste bli bättre på att samverka med behöriga skyddsombud för att förbättra arbetsmiljön. Tillsammans ska de riskbedöma alla arbetsmoment – vilken utbildning som behövs, vilka verktyg som krävs, vilka risker som finns, och hur riskerna kan elimineras så att arbetet kan göras på ett säkert sätt.

– Arbetsgivaren bör vara tydligare med vad lastbilschaufförer får och inte får göra när de lossar gods. En anställd ska inte behöva göra egna riskbedömningar. Det ska finnas tydliga instruktioner för hur olika situationer ska hanteras, vid till exempel lastning och lossning.

För att få ner antalet dödsolyckor i trafiken efterlyser Martin Miljeteig säkra, trygga lastplatser och bättre vägunderhåll under både sommaren och vintern.

Rapportera brister

Han betonar också vikten av att anställa påpekar brister i arbetsmiljön, genom att göra en tillbudsrapportering om de inte har förutsättningar för att göra sitt jobb på ett säkert och korrekt sätt.

Chaufförer som sätter trafiksäkerheten och arbetsmiljön före leveranskraven får heller inte straffas.

– Kommer det en snöstorm förväntar sig kunder ändå att de ska köra i en och en halv meter höga drivor i 20 sekundmeter för att godset ska komma fram. Annars kan det bli konsekvenser. Det kan handla om alltifrån tillsägelser till att kunden blir jättearg och inte vill använda ett åkeri mer. Mer behöver göras för att motverka stressiga arbetssituationer, säger Martin Miljeteig

Arbetsmiljöverket kan också göra mer för att förhindra dödsolyckor bland lastbilschaufförer, enligt honom.

– Verket måste bli bättre på att vara ute på arbetsplatserna, personal som kan branschen borde göra inspektionerna. Då är det lättare att upptäcka brister och ställa krav på arbetsgivarna, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Martin Eriksson spolar ren den nya slambehållaren i källaren på en fastighet. Varmt vatten löser fett bättre än kallt, tipsar han fastighetsägare.

Så sparar du kroppen

Arbetsmiljö. – Ser man en sådan här installation blir man varm i hela själen! Så säger sug- och spolbilsföraren Martin Eriksson. Annat var det förr.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. (UPPDATERAD 25-06-03) Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Gemenskap på jobbet. Illustration: Ingrid Fröhlich

Hjälpsamhet bidrar till gemenskap

Arbetsmiljö. Ensamhet är lika skadligt för hälsan som rökning, visar forskning. Sociala aktiviteter på arbetsplatsen kan förebygga det. På Telge återvinning åker man och fiskar tillsammans bland annat. – Vet man att man är saknad när man inte kommer till jobbet, då vet man att man är behövd och då trivs man, säger vd Vesa Hiltula.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Snabbkoll
Illustration: Mattias Käll

Så mycket får du som jobbar i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men för vissa andra blir det arbete. Så mycket tjänar transportarbetarna som jobbar när andra dansar runt stången.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

LO: ”Dags att sänka arbetstiden”

Arbetstid. ”Det är dags att sänka arbetstiden för alla som jobbar i Sverige för det har vi helt enkelt råd med”. Så sa ordförande Johan Lindholm när LO presenterade sin slutrapport om förkortad arbetstid.