Alkolåsbommar testas i Göteborgs hamn

I slutet av augusti inleds ett försök med alkolåsbommar vid Stena Lines färjeterminal i Göteborg. Alla yrkesförare måste blåsa innan de får köra vidare.

Initiativet kommer från Motorförarnas Riksförbund (MHF), och genomförs i samarbete med polisen, tullen, Trafikverket och andra myndigheter. Pilotprojektet invigs av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd den 20 augusti.

Samtliga yrkesförare som kör av färjan måste blåsa i en apparat som använder infraröd teknik och därför inte behöver munstycke. Om mätresultatet är godkänt, öppnas bommarna och chauffören kan köra vidare.

Om resultatet inte godkänns, tillkallas personal och ett andra, traditionellt blåsprov genomförs.

– Utrustningen är oerhört sofistikerad, känslig och pålitlig. Totalt tar det 7-8 sekunder att kontrollera en förare. Vi vill ju inte ställa till med trafikstockningar eller andra besvär, säger MHF:s projektansvarige Tomas Jonsson.

Rattfylla kopplad till utlandsfärjor är ett stort problem, enligt MHF:s statistik.

– Var 185:e förare som kontrolleras i Sveriges hamnar är berusad. I trafiken som helhet handlar det om en förare på 420, säger Tomas Jonsson.

Denna statistik gäller dock bilisterna totalt sett. MHF har inga siffror över rattfylleriet specifikt bland yrkeschaufförer.

– Men enligt uppgifter från Göteborgs hamn som vi tagit del av, så ser det något bättre ut bland yrkesförarna än bland privatbilisterna. Åtminstone i Göteborg, säger Tomas Jonsson.

Ändå inriktar sig pilotprojektet med alkobommar på yrkesförare, inte privatbilister.

– Det beror på att yrkestrafiken är väl strukturerad. Det blir rent praktiskt enklare att testa det nya systemet på yrkesförarna än på privatbilisterna, säger Tomas Jonsson.

Projektet ska pågå under ett par månader innan det utvärderas.

– Målsättningen är att det här systemet ska utvidgas till samtliga hamnar i Sverige, säger Tomas Jonsson.

Transports centrala ombudsman Martin Miljeteig, ansvarar för arbetsmiljö- och integritetsfrågor. Han betonar att han respekterar MHF och att Transportarbetareförbundet har samma inställning som nykterhetsorganisationen när det gäller att främja nykterheten på vägarna.

Ändå ställer Miljeteig sig frågande till att Transport inte fått ge sin syn på den nya tekniken, innan alkobommarna monteras upp.

– Det handlar i allra högsta grad om den personliga integriteten. Är testerna frivilliga eller tvingande? Vad händer om någon inte vill blåsa vid alkobommarna? Det är väldigt förvånande att vi inte tagits med i de diskussionerna, anför Martin Miljeteig.

– Tidigare har vi ställt oss tveksamma till om det finns lagligt stöd för att tilltvinga sig den här typen av utandningstester. Nu har vi all anledning att titta närmare på den frågan.

Martin Miljeteig tillägger att alkolås är den bästa metoden för att kontrollera rattonykterhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.