Åkeribranschen vill ligga steget före

Åkeribranschen räknar med att kunna påverka regeringen i allmänhet och transportpolitiken i synnerhet. Eller hoppas i alla fall att få komma med synpunkter i ett tidigt stadium.

– Jag sitter och skriver brev till ministrarna och de nya utskottsordförandena i riksdagen, berättar Rickard Gegö, vd i Sveriges Åkeriföretag (SÅ). Vi räknar med ett riktigt samarbete om våra frågor, där vi ses som en trovärdig expertorganisation och inte bara kommer in när det finns ett färdigt förslag.

Exempel:

– Vägslitageavgifter, där har vi tidigare sagt nej. Men när trycket utifrån blir hårdare och om det ska till någon sorts avgift så vill vi vara med i ett tidigt skede. Syftena som nämndes i regeringsförklaringen är ju fina: sund konkurrens, ökad trafiksäkerhet och bättre miljö. Vi är beredda att tillsammans med BA och Transport påverka så att det i så fall blir avgifter som stärker de svenska åkeriernas konkurrenskraft.

Biltrafikens Arbetsgivareförbunds (BA), SÅ och Transport ska anlita en oberoende utredare för att ta fram hur sådana avgifter skulle kunna se ut. BA:s vd Peter Jeppsson hoppas att parterna i den frågan ska hinna före en politisk utredning.

– Jag vet ju inte vad Stefan Löfven menar med vägslitageavgifter, säger han. Min utgångspunkt är att svenska åkerier inte kan tyngas med ytterligare en skatt eller avgift utan ekonomiska lättnader i någon annan del av verksamheten.

Peter Jeppsson hyser också en viss oro för att politikerna ska ge sig in i frågor som inhyrning, visstidsjobb, regler kring heltid och deltid.

– Förhållandet mellan arbetsgivaren och den anställda är en fråga för parterna, och där hoppas jag på diskussionerna mellan LO och Svenskt Näringsliv, säger han.

SÅ:s Rickard Gegö räknar med att den nya regeringen fullföljer planerna på skärpta regler kring klampning, när polisen eller tullen låser fast ett fordon om chauffören eller åkaren har brutit mot till exempel kör- och vilotider eller reglerna om cabotage.

Cabotage-reglerna säger att en utländsk transportör får göra högst tre inrikeskörningar i ett annat EU-land under en period av högst sju dagar. Brott mot dem ska, enligt den förra regeringens förslag, kunna kosta åkaren 40 000 kronor i sanktionsavgift.

Så blir det åkeribranschens kommentarer kring några nyckelministrar:

Infrastrukturminister: Anna Johansson (S), 43 år, Göteborg

Ordförande för S i Göteborg, sitter i partistyrelsen. Varit ansvarig för förskolan, skolan, barn, unga och fritid i kommunen. Dotter till Göteborgssossen Göran Johansson.

Rickard Gegö: ”Har inte etablerat kontakt med henne än, men jag tror att hon har ganska bra insyn i våra frågor. Hoppas hon är pragmatisk och upplever oss som en kompetent expertorganisation.”

Peter Jeppsson: ”För mig ett oskrivet kort. Men jag har hört att hon är kraftfull och drivande, hoppas att det gagnar företagen.”

Inrikesminister: Anders Ygeman (S), 44 år, Stockholm

Suttit i riksdagen sedan 1996, ordförande i trafikutskottet. EU-kritiker som skrivit en rad motioner som rör transportområdet.

Rickard Gegö: ”Honom har vi haft en väldigt bra dialog med tidigare, och nu när han får ansvar för tull, polis och åklageri blir han en av regeringens två nyckelpersoner för oss.”

Peter Jeppsson: ”Det var en överraskning att han inte blev infrastrukturminister. Han har säkert kapacitet för inrikesfrågorna också.”

Närings- och innovationsminister: Mikael Damberg, (S), 42 år, Solna

Före detta SSU-ordförande, riksdagsledamot sedan 2002, har profilerat sig inom utbildningspolitiken. Talade för Socialdemokraterna i partiledardebatter sedan 2012 eftersom Stefan Löfven inte satt i riksdagen.

Rickard Gegö: ”Oerhört viktig person för oss när det gäller att prata om arbetsgivarfrågor och lönsamhet. Verkar kompetent och påläst.”

Peter Jeppsson: ”Känner inte till honom så väl. Förhoppningsvis förstår han att det är i företagen som jobben, tillväxten och välståndet skapas.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.