Åkaren: ”Alltihop är lögn”

Enligt Tornado Transport ligger det ingen som helst sanning i Robert Giroveanus anklagelser mot bolaget. – Han ljuger så in i helvete mycket. Det värsta som finns är en chaufför som ljuger, säger Pouyan Kianzad.

Robert Giroveanu var bara provanställd för att se om han passade för jobbet, uppger Puoyan Kianzad.

– Han fick chansen som en tjänst åt en rumänsk kompis som kände honom. Och det visade sig snabbt att det inte funkade.

– Vi fick skador på två helt nya bilar, vi fick skador på trailers, han infann sig inte på lastplatserna när han skulle… det var hur mycket problem som helst, säger Puoyan Kianzad.

– Det finns räkningar från verkstaden som reparerade bilarna, all dokumentation finns att visa upp om du vill se den. Det är inga konstigheter där.

Varför ordnade ni inte samordningsnummer och bankkonto åt Robert Giroveanu när han började köra åt Tornado?

– För han passade inte för det här jobbet, det har aldrig varit aktuellt med någon anställning. Därför har jag inte heller betalat honom något.

Men han körde ändå åt er i över en månad?

– Jag minns inte exakt hur mycket han körde, men det var min kompis som bad mig ge honom en andra chans, och det gjorde jag. Men det var ett misstag, det fungerade inte alls. Jag har hela tiden sagt till Robert att komma hit till kontoret så vi kan reda ut det här, han måste få förstå vad problemen handlar om. Jag har gett honom alla chanser men han kommer inte hit, han svarar inte i telefon, han gör precis som han vill.

Robert Giroveanu hävdar att du stal hans förarkort för att han inte ska kunna bevisa hur mycket han jobbat åt er?

– Jag tog kortet för att tanka ur informationen på vanligt sätt. Sedan la jag fram det på skrivbordet här på kontoret så han kunde hämta det.

Han fick tillbaka sitt förarkort?

– Jag var inte här då, men trafikledaren sa att han varit här och hämtat det. Vi har ingen användning för hans kort.

Vad säger du om anklagelserna att Tornado tvingar förare att bryta mot kör- och vilotiderna?

– Vi är oerhört noga med att planera körningarna så att ingen ska behöva bryta mot kör- och vilotiderna. Om en av våra chaufförer blir stoppad för kör- och vilotidsbrott så har han inget jobb här längre. Det blir sparken direkt. Vi är stenhårda på det. Varför? Därför att om det händer en olycka, så tittar försäkringsbolaget på färdskrivaren det första de gör.

Det är inte vad Robert Giroveanu säger?

– Jag tror inte ens han vet hur kör- och vilotidsreglerna funkar.

En helt annan chaufför har nyligen stämt er på innestående lön och för brott mot lagen om anställningsskydd?

– Det där är en kille som kom hit helt utan erfarenhet, han kunde ingenting, men han fick chansen ändå. Han fick kontrakt på 20 000 kronor i månaden, och då ingick att han skulle ta de körningar som fanns. Men han ville inte ta vilka körningar som helst, han ville inte ligga ute över helgerna. Jag sa till honom: ”Antingen vill du jobba, eller också vill du inte.” Han klarade inte av jobbet, helt enkelt. Därför fick han sluta.

Han säger att han har 56 000 i innestående lön att kräva?

– Det han har kört, har han fått betalt för. Men han ville ju inte ta alla körningar som fanns. Nu har han gått till facket bara för att han vill ha mer pengar, för han har inte betalat till a-kassan så han får inga pengar någonstans ifrån.

Tornados officiella företrädare, Pouyan Kianzads hustru Manar Kianzad, uppger att chauffören sades upp i samråd med Arbetsförmedlingen och att allt gått rätt till.

– Sedan har Transportarbetareförbundet blåst upp detta bara för att vi inte vill skriva kollektivavtal med dem. Facket krigar mot svenska företag. Men det är ett fritt land, det är väl upp till var och en om man vill skriva avtal eller inte, säger Manar Kianzad.

Chaufförens advokat Claes Langéen-Nilsson ger en helt annan bild av läget.

– Med utgångspunkt i de handlingar jag tagit del av, så ser jag goda chanser att få ut de lönesummor som vi yrkar på. Sedan handlar detta om en provanställning som hävdes med omedelbar verkan. Det är inte förenligt med las, och därför kräver vi skadestånd. Även det bör gå igenom, som jag bedömer det, säger Claes Langéen-Nilsson.

Du räknar med att era argument håller juridiskt?

– Jag ser mycket positivt på möjligheten att få ut de aktuella beloppen. I annat fall hade vi aldrig gått till rätten med det här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.