Efter två långa yrkesliv ska ramparbetarna Stefan Lindberg och Örjan Fägerblad gå i pension.
Close
Efter två långa yrkesliv ska ramparbetarna Stefan Lindberg och Örjan Fägerblad gå i pension.
Close
Tema: Pensioner

De efterlyser mer information inför pensionen

På tröskeln. Två av Arlandas mest erfarna ramparbetare närmar sig pensionen. Båda hade önskat sig bättre information om hur det blir med pensionen.

Örjan Fägerblad, 67, och Stefan Lindberg, 65, kommer ut ur grind 1 vid Arlanda. Det är eftermiddag och de har just gått av sitt skift på SAS ground handling. Det är många år sedan de själva lyfte väskor. De gjorde några år då de lastade för hand.

– Tio år, sedan är det bara att lägga ner, mer orkar man inte. Det sa de till oss när jag själv började här 1986, säger Stefan Lindberg.

Går inom kort

De kommer båda att gå i pension inom kort. Stefan går redan vid årsskiftet och har fått veta vad han ska få i pension.

– Man är väl aldrig nöjd. Men jag klarar mig. Det är inga problem. Jag har jobbat så pass länge, säger Stefan.

Han bestämde sig för att gå i pension i våras.

– Det var delvis för att jag har en sjuk mamma som jag behöver hjälpa till att ta hand om. Då kände jag att jag har gått här tillräckligt, säger han.

Redan trappat ner

Örjan har just bestämt sig för att trycka på knappen och gå i pension. Han har trots allt redan nu jobbat mer än han först hade planerat.

– Jag har redan trappat ner till 75 procent för ett och ett halvt år sedan och får lite längre ledighet var tredje vecka, säger han.

När han gick ner i tid försvann också 25 procent av alla tillägg.

– Det har känts av, men jag antar att det är så de gör.

Egentligen hade Örjan först ställt in sig på att gå redan vid 65 år. Men så ändrades reglerna.

– Jag skulle gå vid 65 från början. Sedan höjde de till 66, så jag jobbade till 66 och fortsatte ett år till av bara farten, säger Örjan.

Berättade någon för dig att du slutade tjäna tjänstepension efter att du fyllt 65 år?

– Nej, det var ingen som sa någonting. Det enda jag fick var ett brev om en försäkring som slutade gälla. Men jag trodde nog att det skulle fortsätta ticka in tjänstepension. Jag förstår inte varför det inte gör det, säger han.

Dålig koll

Ingen av dem känner att de har haft så mycket koll inför pensionen.

– Jag fick ett samtal från Folksam som ville prata om pension och jag nappade på det, men det visade sig att de bara vill sälja på mig mer pensionsförsäkring. Vi är många som står som frågetecken inför pensionen innan man är där. Man borde få information från arbetsgivaren eller någon annan om vad som egentligen gäller för tjänstepension, försäkringar och sjukpenning så att man vet vad som gäller, säger Örjan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Peter Winsén. Foto: Martin Hörner Kloo

Delpension från 62 – så går det till

Avtalat. Under avtalsrörelsen 2025, infördes möjlighet till delpension i flera av Transports avtal. Så här ska det fungera:

Illustration: Ingrid Fröhlich

Pensionsavsättningen sänks efter 65

Höjd riktålder. Vi ska jobba längre för att rädda pensionerna. Men tjänstepensionsinbetalningarna upphör vid 65 år för privatanställda arbetare.

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Den svenska modellen
”En oproportionerligt stor andel av matbuden är migrantarbetare med låg ställning på arbetsmarknaden, inte bara rättsligt utan också socialt”, säger Transports utredare Pontus Blüme, som även är doktorand vid Stockholms universitet och aktiv i organisationen Gigwatch.

Utan motpart i en partsmodell

Plattformsarbete. Lagstiftningen bör anpassas till en ny verklighet, enligt Transports utredare: Facket saknar i dag makt att förhandla om rimliga villkor för dem som jobbar för gigföretag som på pappret inte är arbetsgivare.

Stoppet på E22 i början av 2024 ledde till dygnslånga köer. Sedan dess har Trafikverket nya rutiner. Foto: Johan Nilsson/TT

Snöröjning het fråga – i år igen

Vintervägar. Efter det stora stoppet på E22 under vintern 2023–2024 lärde sig det svenska folket något som landets yrkeschaufförer vetat länge: det är något som inte fungerar med de svenska vintervägarna.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.