Bidragsjobb håller taxi rullande

På tre år har Arbetsförmedlingen beviljat 6 000 lönebidrag och nystartsjobb i taxinäringen. I hela branschen finns omkring 15 500 taxibilar. Det innebär att i snitt fyra av tio bilar bemannats med bidragsanställda förare, kortare eller längre tid. – Det är sjukt. Staten håller en hel bransch under armarna, säger en ombudsman i Transport.

Bolaget Taxi Star i Västerås har fem förare. Alla är nystartsjobbare. I en artikel i morgontidningen VLT säger åkaren, Mostafa, att verksamheten inte skulle gå runt utan bidragen från staten.

Med hjälp av siffror från Arbetsförmedlingen har Transportarbetaren kartlagt de två vanligaste anställningsstöden som beviljas inom taxi. Det handlar om lönebidrag, men framför allt om nystartsjobb.

I de fackliga leden väcker bidragen frustration. Taxikörning är ett utpräglat ensamarbete, där det är svårt att göra de anpassningar som ett lönebidrag faktiskt förutsätter. Hela taxibranschen brottas dessutom med överetablering, låg lönsamhet, lönedumpning och omfattande ekonomisk brottslighet.

– Den fackliga linjen har länge varit att anställningsstöd över huvud taget inte ska beviljas inom taxi, säger Transports ansvarige ombudsman Lennart Sköld.

Siffror från Arbetsförmedlingen visar att lokalkontoren beviljat 1 224 lönebidrag inom taxinäringen från 2009 till mitten av november 2012.

Under de knappt fyra åren har 5 244 taxiförare fått nystartsjobb. Sammanlagt handlar det alltså om 6 468 taxijobb som subventionerats av staten.

Till det kommer en flora av andra anställningsstöd.

Undersökningen visar att framför allt nystartsjobben ökade explosionsartat 2010. Minskar man granskningsperioden till tre år – 2010 till hela 2012 – är det troligt att antalet lönebidrag och nystartsjobb når en bit över 6 000.

Nystartsjobb beviljas till långtidsarbetslösa och innebär att taxiåkaren får dubbla arbetsgivaravgiften i bidrag till den anställde. Låt säga att en förare tjänar 18 000 kronor i månaden.

Ovanpå det kommer arbetsgivaravgiften, cirka 6 000 kronor. Taxiföretagaren får då 12 000 kronor från samhället och behöver i praktiken bara stå för halva lönekostnaden själv.

Tidningen VLT har gjort en intressant belysning av bidragssituationen inom taxi i Västerås. Transportarbetarens kartläggning visar nu att Västmanland är det län där anställningsstöden används allra flitigast.

I länet finns 302 taxifordon. De har bemannats med 246 lönebidragare och nystartsjobbare.

Som god tvåa kommer Östergötland. Där är det inte ovanligt att taxiåkarna redan i platsannonserna anger att ”det är önskvärt med anställningsstöd” hos den som söker förarjobb. Östgötarna har 504 taxibilar registrerade. I dem har det funnits 406 förare med löne- eller nystartsbidrag.

Värmland leder lönebidragsligan. På de fyra åren har 70 förare beviljats lönebidrag, bland länets 327 bilar. Lönebidrag pågår ofta i flera år.

Man kan anta att omkring 20 procent av bilarna, till och från, bemannas med personer som enligt regelverket ska ha någon form av funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga.

Östergötland toppar nystartsjobben. 349 stycken på 504 bilar är svårslaget. Högsta noteringen är 2011, med 120 nystartsbidrag.

 

 

Fotnot: Förutom lönebidrag och nystartsjobb finns andra former av anställningsstöd som också beviljas inom taxi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".