Transportupprop i Almedalen

Hela näringen är överens. Fack och arbetsgivare står enade. Det måste till förändringar inom transportbranschen i Sverige. Nu lämnar de över en unik kravlista till politikerna.

Tidigare har olika transportslag ofta ställts mot varandra. Sjöfart, järnväg och väg.  Men nu har branschen enats och kommit överens om att det behövs gemensamma tag för att skapa en mer konkurrenskraftig transportnäring med schysta villkor.
– De olika transportslagen ska komplettera varandra och inte konkurrera ut varandra, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

Green Cargos vd Jan Kilström konstaterar att alla transportslag har liknande problem. När kontrollen är dålig och oseriösa företag fuskar så riskerar de seriösa transportföretagen att slås ut. Dumpade priser och dålig lönsamhet har också gått ut över chaufförerna, som ofta arbetar under ovärdiga villkor. Många utländska lastbilschaufförer som kör på svenska vägar lever i hytten veckor i streck och har varken pengar till mat eller hemresor.
– Vi vill nu skapa en transportbransch som vi alla kan vara stolta över och som prioriterar säkerhet, säger Jan Kilström.

För första gången någonsin har därför hela näringen tagit ett gemensamt grepp på problemen. Nu överlämnar de en kravlista till politikerna.
– Det är inga detaljerade lösningar, men idéer som vi alla står bakom.

Nu efterlyser transportnäringen en gemensam transportstrategi. På seminariet i Almedalen kom även idén om ett nationellt transportforskningscentrum upp, något liknande finns redan inom sjöfarten.

Rickard Gegö, vd för Sveriges Åkeriföretag var självkritisk och erkände att man ibland varit dåliga på att komma överens, tidigare.
– Vi har varit gnällspikar istället för att lösa problem.

Och även politikerna applåderar initiativet. De båda politiska blocken har närmat sig varandra det senaste året och håller med varandra om mycket, även om de inte är helt överens om hur problemen ska lösas.

– Jag vill börja med att berömma branschen. Det är först nu när ni är överens som vi vet vad vi ska göra. Jag kan ställa upp på samtliga punkter på listan. Sedan kanske inte alls görs i en handvändning, säger Jessica Rosencrantz (M), ledamot i riksdagens trafikutskott.

Green Cargos vd Jan Kilström avslutade seminariet.
– Nu kör vi!

Här är hela kravlistan:

  • Hårdare lagstiftning (klampning, dokumentation och beställaransvar).
  • Högre sanktionsavgifter.
  • Mer resurser till åklagare.
  • Stärkt konkurrenskraft för svenska transportföretag.
  • Ett ökat beställaransvar.
  • Lika anställningsvillkor för personal som arbetar varaktigt i Sverige.
  • En politisk strategi för en hållbar transportsektor med konkurrensneutrala villkor.

Bakom kravlistan står Sveriges Åkeriföretag, Green Cargo, Transport, Seko, Sveriges redareförening och Transportgruppen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.