Fredrik Engbråten dansar på Fagerås bygdegård utanför Karlstad.
Close
Så fort Fredrik Engbråten får en chans åker han och dansar. Den här kvällen står dansbandet Horizont för musiken på Fagerås bygdegård utanför Karlstad.
Close

Fredriks förändring gick som en dans

Som 22-åring kom lastbilschauffören Fredrik Engbråten knappt ut på promenader. Åtta år senare har dans och annan motion blivit en del av hans nya livsstil. Utan att försaka något har han dessutom blivit av med nästan halva kroppshyddan.

Söndag kväll. Fagerås bygdegård utanför Karlstad är full till bristningsgränsen med dansande par i olika åldrar.

En glad Fredrik Engbråten torkar svetten ur pannan mellan låtarna.

Efter en timmes dans till bandet Horizont har han inte vilat en minut, men trots det ser han mer glad än trött ut. Annat var det för åtta år sedan. Den motion den då 22-årige Fredrik fick var när han hoppade in och ut ur lastbilen.

– Jag var ute och gick någon gång ibland, men inte alls så mycket som jag borde.

Fredrik visar några bilder från tiden före den stora förändringen. Ett skolfoto från transportgymnasiet visar en stor kille med fluffiga kinder. Många jämnåriga i Åmotsfors utanför Arvika spelade fotboll och hockey, men Fredrik var aldrig intresserad av sport. Och dansa? Nä, det hade varit otänkbart.

Efter gymnasiet började han jobba som lastbilschaufför och flyttade hemifrån till en lägenhet i byn. Visserligen innebar jobbet en del lastning och lossning, men i övrigt var han lika inaktiv som innan. Vågen visade en bra bit över 150 kilo.

Men så hände något som ställde allt på ända. Fredrik fick njursten. Ett tillstånd som kan göra så ont att man tror man ska dö. Eller som Fredrik beskriver det:

– Det kändes.

En kollega till Fredrik hade själv varit med om samma sak.

– När jag var så stor som du hade jag också ofta njurstensanfall, berättade han. Nu får det bli ändring tänkte jag, säger Fredrik.

För Fredrik blev det startskottet. Han började med att gå. Sju, åtta kilometer så fort han hade en ledig dag. I början räckte det bra. Med så mycket kroppsvikt att släpa på blev det ett rejält träningspass. Och han märkte snart hur kläderna satt lösare och konditionen blev bättre.

Efter ett tag vågade han sig på simning. Sen tog han sig i väg till gymmet i byn, något som han tänkt på tidigare men aldrig kommit sig för.

Och så för sex år sedan bestämde han sig för att prova på linedance. Det räckte med en gång, sen blev han fast. Nu är linedance, men också bugg och foxtrot, en stor del av hans liv. Så fort han får chansen åker han och dansar någonstans i Värmland, ibland så ofta som fyra kvällar i veckan.

I början var det njurstenen som gjorde att Fredrik kom i gång. Men fördelarna med ett mer aktiv liv är många.

– I efterhand har jag känt väldigt stora skillnader. Det är lättare att röra sig och jag sover bättre.

Maten har han egentligen inte gjort något åt. Men han märker att ju mindre han blir desto mindre behöver han äta. Under de åtta år som gått sen Fredrik började röra på sig har han tappat nästan halva sin kroppsvikt. Och inte har han behövt försaka något. Tvärt om har livet blivit roligare.

– Förr satt jag hemma mer. Det är klart jag var ute och träffade folk men inte på samma sätt som nu.

Fredrik Engbråten tror att de flesta skulle kunna göra samma sak som han.

– Jag har ju gjort det! Det är bara att försöka komma i gång.

– Ibland är man väl inte så väldigt sugen på att fara och träna, men det är ändå bättre att komma i väg än att stanna i soffan. Man behöver inte alltid köra så jättehårt.

Vad hade hänt om du inte fått njursten?

– Jag vet inte. Men jag antar att jag väl hade kört på som vanligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.