200 000 kronor i straffavgift för Valbo Transport

Maxbeloppet 200 000 kronor. Så mycket begär Transportstyrelsen i straffavgift av Gävleåkeriet Valbo Transport för brott mot bland annat kör- och vilotidsreglerna och felaktiga eller överhoppade imatningar i färdskrivarna.

Ägaren Christina Eriksson är missnöjd med sanktionsavgiften och åkeriet har överklagat beslutet till förvaltningsrätten.

– I övrigt vill jag inte ge några kommentarer. Vi avvaktar förvaltningsrättens dom, säger hon.

Transportstyrelsen hittade nästan 600 felaktigheter vid en kontroll av hur Valby Transport följer bland annat kör- och vilotidsförordningen, sköter färdskrivare med mera. Det handlar exempelvis om för långa dagliga körtider, att rast- och vilotider inte tagits ut i tid av chaufförerna och om slarv med dygnsvila.

Annat som myndigheten slår ner på är att diagramblad och förarkort inte använts eller hanterats fel, att manuella inmatningar av uppgifter i färdskrivaren inte gjorts och att uppgifter om vägmätarställning saknats på diagramblad.

Myndigheten anmärker dessutom på och att företagets förare missat att föra in start- och slutland i den digitala färdskrivaren och att uppgifter från färdskrivare och förarkort inte har kopierats inom 90 respektive 28 dagar.

I ett yttrande till Transportstyrelsen skriver åkeriet att en del av förklaringen till de många felen är att den nya och gamla tidens färdskrivare skiljer sig åt. En del misstag har också begåtts av tillfällig personal. Bolaget framhåller också att man nu gjort särskilda utbildningssatsningar kring kör- och vilotider till alla förare och utbildningsledare.

Valbo Transport och dotterbolaget Metab omsätter tillsammans 130 miljoner kronor per år. Bolaget har omkring 130 medarbetare i Gävle, Sundsvall, Östersund, Söderhamn och Hudiksvall, enligt åkeriernas webbsida.

Niclas Sandström är Transports lokalombudsman på avdelning 11 i Gävle. Han upplever inte att Valbo Transport skiljer sig särskilt mycket från andra åkerier.

– Har Transportstyrelsen revision så åker företagen dit, allihop. Det är inte frågan om ifall myndigheten kommer att hitta fel, utan om hur många. Alla gör fel ibland. Det vore lika bra att åkerierna budgeterade med böter från början!

600 förseelser låter mycket i Niclas Sandströms öron, men han tillägger att man måste ta hänsyn till hur stor företagets verksamhet är och om det är mindre slarvfel.

– Har du ett tiotal anställda som gör några småfel var är du snart uppe ganska många. Det kan handla om att du måste flytta bilar några meter i ett garage eller inom åkeriområdet. Sker det under din rast eller vilotid blir det böter direkt, beskriver Niclas Sandström.

Han betonar att Transportstyrelsen självklart ska uppfylla sin kontrolluppgift, men kanske kunde vara något mindre ”petig”.

– Grova fel ska bötfällas, men är det småförseelser borde man kunna göra något slags rimlighetsbedömning, inte räkna enstaka minuter. När kör- och vilotidsreglerna infördes handlade det ju om att försöka skapa sund konkurrens mellan åkerierna och bättre arbetsmiljö för chaufförerna. Jag vet inte om det blev så, funderar Niclas Sandström.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.