200 000 kronor i straffavgift för Valbo Transport

Maxbeloppet 200 000 kronor. Så mycket begär Transportstyrelsen i straffavgift av Gävleåkeriet Valbo Transport för brott mot bland annat kör- och vilotidsreglerna och felaktiga eller överhoppade imatningar i färdskrivarna.

Ägaren Christina Eriksson är missnöjd med sanktionsavgiften och åkeriet har överklagat beslutet till förvaltningsrätten.

– I övrigt vill jag inte ge några kommentarer. Vi avvaktar förvaltningsrättens dom, säger hon.

Transportstyrelsen hittade nästan 600 felaktigheter vid en kontroll av hur Valby Transport följer bland annat kör- och vilotidsförordningen, sköter färdskrivare med mera. Det handlar exempelvis om för långa dagliga körtider, att rast- och vilotider inte tagits ut i tid av chaufförerna och om slarv med dygnsvila.

Annat som myndigheten slår ner på är att diagramblad och förarkort inte använts eller hanterats fel, att manuella inmatningar av uppgifter i färdskrivaren inte gjorts och att uppgifter om vägmätarställning saknats på diagramblad.

Myndigheten anmärker dessutom på och att företagets förare missat att föra in start- och slutland i den digitala färdskrivaren och att uppgifter från färdskrivare och förarkort inte har kopierats inom 90 respektive 28 dagar.

I ett yttrande till Transportstyrelsen skriver åkeriet att en del av förklaringen till de många felen är att den nya och gamla tidens färdskrivare skiljer sig åt. En del misstag har också begåtts av tillfällig personal. Bolaget framhåller också att man nu gjort särskilda utbildningssatsningar kring kör- och vilotider till alla förare och utbildningsledare.

Valbo Transport och dotterbolaget Metab omsätter tillsammans 130 miljoner kronor per år. Bolaget har omkring 130 medarbetare i Gävle, Sundsvall, Östersund, Söderhamn och Hudiksvall, enligt åkeriernas webbsida.

Niclas Sandström är Transports lokalombudsman på avdelning 11 i Gävle. Han upplever inte att Valbo Transport skiljer sig särskilt mycket från andra åkerier.

– Har Transportstyrelsen revision så åker företagen dit, allihop. Det är inte frågan om ifall myndigheten kommer att hitta fel, utan om hur många. Alla gör fel ibland. Det vore lika bra att åkerierna budgeterade med böter från början!

600 förseelser låter mycket i Niclas Sandströms öron, men han tillägger att man måste ta hänsyn till hur stor företagets verksamhet är och om det är mindre slarvfel.

– Har du ett tiotal anställda som gör några småfel var är du snart uppe ganska många. Det kan handla om att du måste flytta bilar några meter i ett garage eller inom åkeriområdet. Sker det under din rast eller vilotid blir det böter direkt, beskriver Niclas Sandström.

Han betonar att Transportstyrelsen självklart ska uppfylla sin kontrolluppgift, men kanske kunde vara något mindre ”petig”.

– Grova fel ska bötfällas, men är det småförseelser borde man kunna göra något slags rimlighetsbedömning, inte räkna enstaka minuter. När kör- och vilotidsreglerna infördes handlade det ju om att försöka skapa sund konkurrens mellan åkerierna och bättre arbetsmiljö för chaufförerna. Jag vet inte om det blev så, funderar Niclas Sandström.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.