20 färdtjänstförare väntar på oviss lön
20 uppsagda färdtjänstförare väntar sedan i somras på att få ut sina löner från Tuwa Specialtransport Svealand i Norrköping. Samtidigt har en verkstad tröttnat och begärt att färdtjänstbolaget ska försättas i konkurs.
Skulderna till verkstaden uppgår, enligt Norrköpings Tidningar, till över 100 000 kronor för ett antal obetalda fakturor. Pengar som företaget nu hoppas få ut genom sin konkursansökan.
När det gäller chaufförerna rör det sig om ett betydligt högre belopp på uppåt 390 000 kronor, enligt Transports lokalombudsman Mats Andersson på avdelning 4 i Östergötland.
– Fast nu närmar vi oss tiden för nästa löneutbetalning den 25:e september. Då handlar det om ytterligare cirka 200 000 kronor som företaget ska betala ut. Sammanlagt innebär det någon halv miljon kronor, tillägger han.
Till det ska också fogas förarnas sammanlagda slutlön, där bland annat semesterersättning ingår. Men vilka summor det handlar om har Mats Andersson inte kunnat räkna på än.
Turerna kring Tuwa Specialtransport Svealand är många och krångliga och förarnas tidigare arbetsgivare har, enligt Andersson, gått under jorden. Företaget har också bytt namn till det kortare, Specialtransport Svealand.
Bakgrunden är i korthet att chaufförerna av färdtjänst, skolskjuts och sjukresor sades upp den första juli i år, på grund av arbetsbrist. Beroende på anställningstid fick förarna gå efter en respektive två månader.
Uppsägningarna berodde på att Norrköpings kommuns ansvariga var missnöjda, och med kort varsel sa upp avtalet med bolaget. Orsaken var bland annat att kommunen sagt nej till försäljning och ägarbyte. Enligt uppgifter i Norrköpings Tidningar är en av bolagets ägare tidigare känd av polisen för ett ”långt brottsregister”.
Vad det rör sig om för brott känner Transports ombudsman Mats Andersson inte till. Facket har inte gjort någon konkursansökan mot Specialtransport Svealand. Än. Först måste man jaga rätt på bolagsledningen med en skriftlig delgivning om lönekraven, förklarar Andersson.
– Därför har vi anlitat ett delgivningsföretag.
Den delgivning som skickades med rekommenderat brev kom oöppnad, i retur.
Flertalet av de uppsagda chaufförerna har skrivit in sig på Arbetsförmedlingen och en del har nu fått nya jobb, medan några får ersättning från a-kassan. Problemet är att det inte gått att få ut de arbetsgivarintyg från bolaget, som A-kassan kräver för att betala ut ersättning.
– Eftersom vi inte får tag i ägarna har vi på avdelningen i stället fått skriva intyg, med utgångspunkt från lönespecifikationerna. Det tar mycket tid, konstaterar Mats Andersson.
Större delen av färdtjänstbolagets tidigare anställda är också medlemmar i Transport, vilket är ovanligt i branschen.
Många av förarna är uppgivna och ledsna och telefonerna på avdelningen går varma, med frågor om när chaufförerna kan få ut sina löner. Den som får ett nytt arbete drabbas också av ett ekonomiskt glapp på flera månader, innan lönen från den nya arbetsgivaren kommer, beskriver ombudsmannen.
– Taxi- och färdtjänstförare tjänar inga jättepengar och få har en ekonomisk buffert för att klara en sån här grej. De gråter och blir desperata när de inte får ut sin lön, säger han.
Kommunalt försörjningsstöd, tidigare socialbidrag, är en utväg.
– Men då kan kommunen begära att du säljer bilen, som du behöver för att ta dig till ditt nya jobb. Det blir ett moment 22, anser Mats Andersson.
Hans förhoppning är att Specialtransport Svealand ska försättas i konkurs. På det sättet kan förarna få ut en statlig lönegaranti, som ska skydda anställda när bolag går omkull.
Frågan om hur länge de 20 förarna kan tvingas vänta besvarar Mats Andersson med en suck:
– Det kan släppa efter några veckor… eller också drar det ut på tiden några månader.
Mats Andersson är kritisk till lagen om offentlig upphandling, som i hans ögon leder till att samhällsbetalda resor betraktas som ren affärsverksamhet. Och att anställda sägs upp och ställs på bar backe.
– Vid upphandlingar måste man börja värdera kvalitet på ett annat sätt. Jag önskar att kommunerna också kunde få ta hänsyn till lokal förankring hos bolagen, så att de inte konkurreras ut av okända, mindre seriösa bolag utifrån.