20 färdtjänstförare väntar på oviss lön

20 uppsagda färdtjänstförare väntar sedan i somras på att få ut sina löner från Tuwa Specialtransport Svealand i Norrköping. Samtidigt har en verkstad tröttnat och begärt att färdtjänstbolaget ska försättas i konkurs.

Skulderna till verkstaden uppgår, enligt Norrköpings Tidningar, till över 100 000 kronor för ett antal obetalda fakturor. Pengar som företaget nu hoppas få ut genom sin konkursansökan.

När det gäller chaufförerna rör det sig om ett betydligt högre belopp på uppåt 390 000 kronor, enligt Transports lokalombudsman Mats Andersson på avdelning 4 i Östergötland.

– Fast nu närmar vi oss tiden för nästa löneutbetalning den 25:e september. Då handlar det om ytterligare cirka 200 000 kronor som företaget ska betala ut. Sammanlagt innebär det någon halv miljon kronor, tillägger han.

Till det ska också fogas förarnas sammanlagda slutlön, där bland annat semesterersättning ingår. Men vilka summor det handlar om har Mats Andersson inte kunnat räkna på än.

Turerna kring Tuwa Specialtransport Svealand är många och krångliga och förarnas tidigare arbetsgivare har, enligt Andersson, gått under jorden. Företaget har också bytt namn till det kortare, Specialtransport Svealand.

Bakgrunden är i korthet att chaufförerna av färdtjänst, skolskjuts och sjukresor sades upp den första juli i år, på grund av arbetsbrist. Beroende på anställningstid fick förarna gå efter en respektive två månader.

Uppsägningarna berodde på att Norrköpings kommuns ansvariga var missnöjda, och med kort varsel sa upp avtalet med bolaget. Orsaken var bland annat att kommunen sagt nej till försäljning och ägarbyte. Enligt uppgifter i Norrköpings Tidningar är en av bolagets ägare tidigare känd av polisen för ett ”långt brottsregister”.

Vad det rör sig om för brott känner Transports ombudsman Mats Andersson inte till. Facket har inte gjort någon konkursansökan mot Specialtransport Svealand. Än. Först måste man jaga rätt på bolagsledningen med en skriftlig delgivning om lönekraven, förklarar Andersson.

– Därför har vi anlitat ett delgivningsföretag.

Den delgivning som skickades med rekommenderat brev kom oöppnad, i retur.

Flertalet av de uppsagda chaufförerna har skrivit in sig på Arbetsförmedlingen och en del har nu fått nya jobb, medan några får ersättning från a-kassan. Problemet är att det inte gått att få ut de arbetsgivarintyg från bolaget, som A-kassan kräver för att betala ut ersättning.

– Eftersom vi inte får tag i ägarna har vi på avdelningen i stället fått skriva intyg, med utgångspunkt från lönespecifikationerna. Det tar mycket tid, konstaterar Mats Andersson.

Större delen av färdtjänstbolagets tidigare anställda är också medlemmar i Transport, vilket är ovanligt i branschen.

Många av förarna är uppgivna och ledsna och telefonerna på avdelningen går varma, med frågor om när chaufförerna kan få ut sina löner. Den som får ett nytt arbete drabbas också av ett ekonomiskt glapp på flera månader, innan lönen från den nya arbetsgivaren kommer, beskriver ombudsmannen.

– Taxi- och färdtjänstförare tjänar inga jättepengar och få har en ekonomisk buffert för att klara en sån här grej. De gråter och blir desperata när de inte får ut sin lön, säger han.

Kommunalt försörjningsstöd, tidigare socialbidrag, är en utväg.

– Men då kan kommunen begära att du säljer bilen, som du behöver för att ta dig till ditt nya jobb. Det blir ett moment 22, anser Mats Andersson.

Hans förhoppning är att Specialtransport Svealand ska försättas i konkurs. På det sättet kan förarna få ut en statlig lönegaranti, som ska skydda anställda när bolag går omkull.

Frågan om hur länge de 20 förarna kan tvingas vänta besvarar Mats Andersson med en suck:

– Det kan släppa efter några veckor… eller också drar det ut på tiden några månader.

Mats Andersson är kritisk till lagen om offentlig upphandling, som i hans ögon leder till att samhällsbetalda resor betraktas som ren affärsverksamhet. Och att anställda sägs upp och ställs på bar backe.

– Vid upphandlingar måste man börja värdera kvalitet på ett annat sätt. Jag önskar att kommunerna också kunde få ta hänsyn till lokal förankring hos bolagen, så att de inte konkurreras ut av okända, mindre seriösa bolag utifrån.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.