20 års anställning spelar ingen roll

Anders Palmqvist, Transports skyddsombud på DHL:s terminal i Arlöv, är upprörd över processen när företaget Kuehne-Nagel i morgon tar över verksamhet åt BMW. – Det är hemskt att människor kan bli behandlade så här 2016. Jag trodde det tillhörde en svunnen tid.

BMW har länge varit en aktör på reservdelsmarknaden i Skåne. På DHL:s terminal i Arlöv jobbar ett 60-tal anställda med hanteringen av biltillverkarens delar. Före 2002 anställdes de flesta direkt av BMW, sedan tog DHL över driften. Och efter den 1 oktober i år är det företaget Kuehne-Nagel som sköter det hela.

BMW:s reservdelslagerhantering lades ut på anbud och DHL förlorade.

– Kuehne-Nagel ville inte se det hela som ett övertagande och BMW ställde inte det kravet, säger skyddsombudet Anders Palmqvist på DHL i Arlöv.

Han är upprörd över hur rekryteringsprocessen till Kuehne-Nagel gått till.

– Vi skulle söka våra jobb i konkurrens med hela arbetsmarknaden. I praktiken har yngre personer gått före dem som jobbat i mer än 20 år.

Han frågar sig om en ung person utan erfarenhet kan göra samma jobb.

– Det finns en del äldre med sjukdomshistoria också. De går ut i arbetslöshet och de får svårt att hitta nya jobb.

Anders Palmqvist, som är skyddsombud, och ett fackligt arbetsplatsombud, får inte heller vidare anställning i Kuehne-Nagel. Vem tar ansvar om det sker en olycka när företaget aktivt har valt att plocka bort skyddsombudet? undrar Anders Palmqvist.

– Jag är arbetslös från oktober som många andra. Men jag är i en gynnsam situation även om jag är 49 år. Jag har en sambo som har jobb. Många andra känner stress och kan inte släppa det här. De ältar och har svårt att sova.

– DHL tar inget ansvar, företaget har ju förlorat upphandlingen. Men det har ändå sett till att några fått jobb i Klippan. BMW tar inget ansvar och inte heller Kuehne-Nagel. De har inte visat intresse av att förhandla med facket. De ser det inte som ett övertagande och därför vill de heller inte ta över för mycket personal från DHL.

Lars Klang, ombudsman på Transports avdelning 12 i Malmö, tycker det hela är upprörande och en riktig soppa.

– Hur lagens kriterier ska tillämpas vid en upphandling och övergång av verksamhet så att det betraktas som ett övertagande är alltid en bedömning. Jag tycker BMW har störst ansvar för den uppkomna situationen, de hade kunnat se till att det har blev ett övertagande, säger han.

Lagstiftningen gjordes när arbetsmarknaden såg annorlunda ut. Klimatet har hårdnat och lösa anställningsformer blivit mycket vanligare. Kuehne-Nagel tar inte över några lokaler, allt handlar om personalen.

– Då ska man också ha klart för sig att hälften av personalen varit konstant inhyrd. På slutet har DHL gett några från bemanningsföretaget anställning. Men i praktiken handlar det hela om ungefär 25 personer, säger Lars Klang.

Den 13 oktober har Transport kallat Kuehne-Nagel till förhandling. HR-chefen Inger Sederholm vill inte föregå den, säger hon till Transportarbetaren.

– Då kommer vi att kräva att de visar vilka kriterier de använt vid rekryteringen, säger Lars Klang.

BMW väljer att inte kommentera ”Kuehne-Nagels personalfrågor”. Informationschefen Peter Maier skriver mer övergripande i ett mejl till Transportarbetaren:

”Den här upphandlingen skiljer sig inte från andra upphandlingar i svenskt näringsliv eller offentlig sektor.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".