18 SAS-chefer delar på 14 miljoner kronor

SAS har fått massiv kritik efter att det blev känt att flera chefer fick bonusar, mitt under företagets ekonomiska kris. Medan flera personalgrupper tvingades sänka sina löner fick 18 "nyckelpersoner" pengar för att stanna kvar, bland annat sju svenska chefer.

Den norska tidningen Verdens Gang, VG, har nu avslöjat vilka chefer som fick bonus, mitt under SAS hittills största ekonomiska kris. Det är sammanlagt sju svenskar, fem norrmän och sex danskar som tillsammans har fått 14 miljoner kronor.

Den som får mest är, enligt VG, norrmannen Gorm Frimannslund, som är chef för SAS Technical operations. Han får en engångssumma på 1,1 miljoner norska kronor.

Enligt VG slöts avtalen i juni förra året och att utbetalningarna skedde i november och december. Kravet för att få bonusen var att cheferna skulle stanna i företaget.

Kenneth Grampe, Transports flygombudsman, tycker liksom många andra att det är fel väg att gå.

– Företaget försvarar det här med att det är bonusar till ett antal nyckelpersoner, för att de ska orka och vara motiverade. Men det här är personer som redan har en hög lön. Ska inte det räcka? Ingår inte det i uppdraget?

Nyheten har gjort de anställda än mer förbannade på ledningen.

– Det handlar inte om några stora summor sett till SAS omsättning, men det är principen som är illa. Det är oetiskt, säger Grampe.

När bonusarna blev kända, för några veckor sedan, uppgav SAS i en skriftlig kommentar att det handlar om att behålla nyckelpersoner i företaget och att de behövs vid arbetet med sparplanen 4XNG. Deras arbete skulle bland annat kunna betyda att deras egna befattningar skulle upphöra eller bli centraliserade.

I intern information till de anställda, som Svenska Dagbladet har tagit del av, försvarar SAS vd, Richard Gustafson, bonusarna. Där skriver han också att det kan komma att delas ut fler bonusar i framtiden:

”I samband med den omfattande centralisering vi kommer att genomföra inom de administrativa funktionerna kan det bli tal om att säkerställa att vi kan behålla nyckelpersoner som är kritiska för att processen kan genomföras på ett ansvarsfullt sätt. Därför kan det också i fortsättningen vara så att enskilda medarbetare kan få en extraordinär engångsbetalning för att genomföra några konkreta uppgifter innan de måste lämna företaget. ”

Trots att kunderna fortfarande fortsätter att resa med SAS – under 2012 steg antalet passagerare inom koncernen med 3,7 procent – är den ekonomiska situationen ännu inte säkrad.

Spararbetet pågår för fullt och ett av målen är att sälja ut marktjänsterna. Även om det inte var ett krav för att SAS skulle få förlängda lån behöver företaget skära ner, och de jobbar för att hitta rätt köpare.

Men i nuläget finns inget som tyder på att det kan bli en snabb affär. Det finns inte heller någon tidsplan, eller ens något säkert besked om att outsourcingen faktiskt kommer att bli av.

– Våra medlemmar är pragmatiska. De vill ha en arbetsgivare som kan betala löner. Norrmännen vill inte bli outsourcade, de vill att det ska stå SAS på ryggen, så där är det en het potatis. Men får man inte in pengarna genom försäljning så måste man ta dem internt och då vet vi inte vad som skulle hända med arbetstider och annat, säger Kenneth Grampe.

Han påpekar också att det redan är ett hårt tryck på de anställda, inte minst inom underhållsdelen eftersom det saknas folk där.

– Folk är uppgivna, även teknikerna, och söker nya jobb. Och det är ju inte heller bra för ett företag, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.