17 000 rapporterade fel inom färdtjänsten förra året

Förra året rapporterades drygt 17 000 problem med färdtjänstresor i Göteborg och Stockholm. Det motsvarar 0,3 procent av det totala antalet beställningar. Trots den relativt låga procentsiffran gör Transports ombudsman Mats Andersson tummen ner för resultatet och gissar på ett mörkertal i tillbudsrapporteringen.

En ny rapport, som gjorts av analys- och teknikkonsultföretaget WSP, visar att antalet anmälda händelser inom färdtjänsten i Göteborg och Stockholm förra året var 17 084 stycken. Det motsvarar 0,3 procent av de sammanlagt drygt 5,4 miljoner färdtjänstresor som gjordes i de båda städerna.

De flesta resor sker alltså utan anmärkning ur resenärens perspektiv. Men den relativt låga siffran imponerar inte på Mats Andersson som är ombudsman för Transport i Göteborg.

– Det är ju en rapportering av händelser för brukaren, säger han. Men alla händelser som inträffat där chauffören varit utsatt för något? Som stress till exempel. Det finns inte i den här rapporteringen, så man får väl göra tummen ner för de 0,3 procenten.

De händelser som rapporterats berör bland annat olyckor, tillbud, trakasserier, bemötande, service och förseningar. Rapportering som gäller bemötande utgör 18 procent och handlar oftast om synpunkter på att föraren varit otrevlig och gett dålig service. Förseningar står för drygt 11 procent och 1,4 procent om att resenären släppts av på fel adress.

Olyckor, där en person varit inblandad men inte nödvändigtvis blivit skadad, står för 0,7 procent av händelserna. Majoriteten av olyckorna, 47 procent, har inträffat till och från eller i och ur fordonet.

Det här är till stor del en konsekvens av att förare kör på procentlöner, säger Mats Andersson.

– En chaufför som är stressad över dåligt betalda färdtjänstresor vill komma ifrån och kunna ta en företagsresa på stan i stället. Ingen taxichaufför vill ha färdtjänstresorna eftersom de är dåligt betalda.

Tre procent av olyckorna inträffar vid så kallad trappklättring, alltså när en person i rullstol ska transporteras i en maskin nerför trappor.

– Trappklättrare borde vara förbjudna eftersom det har inträffat olyckor med dödlig utgång, säger Mats Andersson. Vi hade en olycka senast härom veckan vid träning. Chauffören tappade greppet där uppe i trappan. Om du dessutom har en hämtartid på tre minuter, ska gå upp åtta trappor i huset och köra en trappklättrare med den personen utan att bli försenad för att slippa vite, så är det ingen optimal arbetssituation.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".