15 chaufförer dog 2014

Förra året toppade lastbilschaufförerna Arbetsmiljöverkets statistik över dödsolyckor på jobbet. Lägger man till Trafikverkets siffror blir bilden ännu mörkare. Sammanlagt dog 15 chaufförer i tung trafik 2014. På vägarna, i kläm- och fallolyckor och av misshandel.

Lastbilschaufför har alltid varit ett farligt jobb, sett till allvarliga olyckor i förhållande till hur många som jobbar i branschen. Fast yrkestrafiken har ändå inte legat allra överst när det gäller dödsolyckor, den listan toppas i stället av arbetare inom jord- och skogsbruket.

Men 2014 blev annorlunda. En genomgång av siffrorna visar att tolv chaufförer dog i olyckor som av Arbetsmiljöverket klassats som arbetsplatsolyckor. Det handlar om krockar, singelolyckor, påkörningar, vält-, fall- och klämolyckor. En chaufför omkom i den stora skogsbranden utanför Ängelsberg och en blev misshandlad till döds på en parkeringsplats.

Till detta kommer Trafikverkets statistik som visar att ytterligare tre lastbilsförare har avlidit i singelolyckor. Där kan sjukdom vara en orsak till olyckan.

För att få en bild av vad som ligger bakom dödsolyckorna har Transport specialbeställt en utredning om omkomna chaufförer från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya). Resultatet får visa vilka insatser som kan behövas.

– Var måste vi börja? säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig. Är det infrastrukturen? Sättet vi lossar och lastar på? Eller är olyckorna orsakade av tredje man?

En förklaring till det ökade antalet dödsolyckor skulle, enligt Martin Miljeteig, kunna vara den stress som många chaufförer måste jobba under för att kunna klara av snäva tidsramar.

– Det är vår uppfattning att det har blivit ett större tryck på enskilda chaufförer att klara tidspassning. Det i sin tur kan bero på ökad konkurrens i branschen och att man där inte tar hänsyn till arbetsmiljön på det sätt som lagen föreskriver, det vill säga förebygga ohälsa och olycksfall.

Även Arbetsmiljöverket gör en extra satsning för att identifiera riskerna i trafiken. Den 1 april i år inledde verket en inspektion bland 600 företag på vägarna med syfte att få ner antalet olyckor. ”De största arbetsmiljöriskerna är direkt kopplade till trafiken och då särskilt i samband med stress, arbetsmängd och väglag”, konstaterar myndigheten.

Claes Avedal, säkerhetschef på Volvos produktplanering, vill trots de höga dödstalen från förra året inte dra slutsatsen att vägarna har blivit farligare för lastbilschaufförer. För tas klämolyckorna, misshandeln och skogsbranden bort från statistiken så hamnar vi på för branschen ganska normala siffror, påpekar han.

– Under de 15 år som jag har jobbat med det här har det handlat om mellan fem och tio dödsolyckor per år, säger
Claes Avedal. Det går upp och ner och beror på olika tillfälligheter.

Enligt Volvos egen olycksrapport från 2013 ligger den mänskliga faktorn bakom 90 procent av alla olyckor med lastbil. Miljöfaktorer som till exempel väglaget spelar roll i 30 procent av olyckorna, medan fordonets skick har avgörande betydelse i 10 procent.

När en trafikolycka sker finns det dock en faktor som har överlägset störst betydelse för om chauffören ska överleva eller inte: bilbältet. I nio av tio dödsolyckor är chauffören inte bältad.

– I minst sex av tio olyckor hade chauffören klarat sig om bältet hade använts, säger Claes Avedal. Vi kan utveckla säkerheten i fordonet hur mycket som helst, men du har ingen nytta av en stark hyttkonstruktion om du inte använder bältet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).