”Ytterligare 2 miljarder per år krävs till vägunderhåll”

Åkeri. ”Standarden på landets vägar är låg och investeringarna för vägunderhållet räcker inte till på långa vägar.” Kritiken framförs i en sammanställning av vägstatistik som branschorganisationen Transportföretagen gjort.

– Tillväxten och utvecklingen i Sverige är helt beroende av en god framkomlighet för att kunna transportera både människor och varor på ett konkurrenskraftigt sätt. Investeringar och ett ökat vägunderhåll är därför helt nödvändiga, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten i ett pressmeddelande.

Transportföretagen hänvisar till de tidigare analyser av vägstatistik som organisationen gjorde förra året och året innan. Även de visade att pengarna till vägunderhållet inte räcker till. Enligt Transportföretagen krävs ytterligare två miljarder kronor per år till underhållet.

För att minimera underhållsskulden på tio års sikt skulle en årlig budget på 7,9 miljarder kronor per år krävas, hävdar Transportföretagen. Det innebär i så fall mer än dubbelt så mycket pengar än det som finns avsatt i budgeten för vägunderhåll, skriver de.

Statistiken visar dock att andelen vägar i mycket dåligt skick har minskat lite grand sedan 2020, från 13 till 11 procent. Men samtidigt har andelen vägar i dåligt tillstånd ökat från 17 till 23 procent.

Kostnaden för att underhålla högtrafikerade vägar, som slits snabbt, är hög. Därför kommer de nuvarande anslagen inte att räcka till underhållning av de lågtrafikerade vägarna, anmärker Teknikföretagen. Deras slutsats är:

– Det polariserade vägnätet mellan stad och land kommer att bestå.

Teknikföretagen lyfter fram situationen i Jämtland, Västernorrland och Gävleborg som särskilt allvarlig. 2022 var ungefär var femte statlig väg i den delen av Sverige i mycket dåligt skick. Fortsätter det som nu siar organisationen att närmare 40 procent av vägarna i Jämtland kommer att vara i mycket dåligt skick år 2032.

– Åtta av tio persontransporter sker på vägarna. Att de försämras påverkar trafiksäkerheten och kommer i det långa loppet att leda till sänkta hastigheter på våra vägar. Majoriteten av Sveriges befolkning bor heller inte i storstäder. Det är dags att investera i och underhålla vår infrastruktur i Jämtland och hela landet, säger vd Marcus Dahlsten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lekande barn utanför Lillsjöskolan i Östersunds kommun. Trots backkameror och teknisk utrustning kan tungbilsförare missa barn som plötsligt dyker upp bakom varu- eller sopbilen.

”Lastbilar ska inte backa vid skolor”

Arbetsmiljö. 2021 inträffade en tragisk olycka i Ås, Krokoms kommun, i Jämtland. Ett barn i förskoleåldern omkom. Inte en gång till, tänkte Transports regionala skyddsombud och drog i gång en kartläggning av farlig backning och körning vid förskolor och skolor i Östersund.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Ung lastbilschaufför omkom vid järnvägsövergång

Åkeri. (UPPDATERAD) En 20-årig kvinnlig lastbilschaufför omkom i helgen då ett passagerartåg krockade med hennes lastbil. Olyckan inträffade vid en obevakad järnvägsövergång mellan Järpen och Undersåker i Åre kommun, Jämtland. Det innebär att 40 personer dött på arbetet i år. Fem av dem var lastbilsförare.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Så bra är kommunerna på miljö – hela listan är här

Miljöarbete. Lund tar hem förstaplatsen som landets miljöbästa kommun, följt av Malmö. De får toppoäng i tidningen Aktuell Hållbarhets årliga kommunrankning.

Strejken på Tesla

Finska hamnarbetare tar också strid mot Tesla

Konflikt. Efter Danmark och Norge kliver nu också finska Bil- och transportbranschens arbetarförbund AKT in i den nordiska kampen för ett kollektivavtal på Tesla i Sverige. Liksom systerfacken varslar AKT om stopp för transport av elbilsjättens bilar från och med den 20 december.

Återvinnarna i norr hänger med Spindelmannen

Miljö. En uppstoppad vessla tar emot vid behållaren för uttjänta glödlampor och en lysande grön drake vakar över farligt avfall. Samtidigt blickar flera mjukisdjur ner på besökarna från träden. Furunäsets miljöstation i Överkalix är inte som andra.

Strejken på Tesla

Norskt fack varslar om Tesla-bojkott

Konflikt. Nu ger sig Norge in i Tesla-konflikten och stoppar Tesla-bilar att komma in i landet. Stoppet träder i kraft den 20 december. Danska 3F har tidigare varslat om ett liknande stopp som träder i kraft 14 dagar efter varslet som las den 5 december.

LO: Det krävs för rättvis klimatomställning

Klimat. Omställningen till ett hållbart samhälle är nödvändig. För att den ska bli rättvis krävs en ny politik och krafttag från både fack och arbetsgivarförbund. Det är slutsatsen i en ny LO-rapport med konkreta förslag på hur det ska gå till.

Strejken på Tesla

Danska transportfacket varslar om stopp för Tesla-transporter

Danmarks största fackförbund 3F har tidigare uttalat sitt stöd, men tar nu steget in i Teslakonflikten. Facket varslar om att hamnarbetare och chaufförer i Danmark, om 14 dagar räknat från nu, inte kommer att ta emot eller transportera Teslabilar till Sverige.

Vinterdäcken är generellt okej på tunga fordon

Åkeri. Kraven på vinterdäck för tunga fordon över 3,5 ton behöver inte skärpas ytterligare. Dagens regelverk räcker gott och väl. Den slutsatsen drar forskningsinstitutet VTI och Transportstyrelsen i en utredning, gjord på uppdrag av regeringen.

Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Tesla-konflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

34,5 meters ekipage – nu är de här

Åkeri. Från den 1 december får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket ska det leda till minskade utsläpp.

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Här sugs fartyg in

Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Mörk trend i trafiken

Trafik. Dödsolyckorna på vägarna fortsätter att öka. Under årets nio första månader omkom 194 personer i trafiken, visar statistik från Transportstyrelsen. Även i november har antalet olyckor legat högt, flera med yrkesförare inblandande.

Lönebidrag och nystartsjobb – en fuskfabrik

Lönebidrag. En granskning av subventionerade anställningar som lönebidrag och nystartsjobb visar på flera brister. Arbetsförmedlingen har svårt att kontrollera löner på arbetsplatser utan kollektivavtal, och trots omfattande bidragsfusk döms knappt någon alls.

Populärt soundtrack stoppas i Teslabilar

Konflikt. Musikerförbundet ansluter sig till de fackförbund som, likt Transport, vidtar sympatiåtgärder för att stötta IF Metall i kampen för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall.