Vindkraftstorn på lastbil
Close
Vindkraftstorn på väg ut från Gävle hamn.
Close

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Många gigantiska transporter rullar ut på vägarna från Gävle hamn i år. På lastbilarna finns vindkraftstorn där varje del väger 85 ton, vingar på 15 ton och naceller, delen högst upp på tornet som man fäster bladen i, som väger över 100 ton. Alla delarna ska levereras till vindparker under utbyggnad, bland annat i Dalarna och Hälsingland.

Flera olyckor har inträffat. I slutet av juli välte ett fordon lastat med en vindkraftspelare nära Katrineberg i Bollnäs kommun. I augusti ramlade en 22 ton tung krandel av en lastbil, den blockerade en väg väster om Ockelbo.

Transporterna sköts av finska Silvasti, specialåkeri för gigantiska transporter. Där anser vindkraftssäljaren Jakob Antonsen att problemen ändå inte har varit särskilt stora.

– Våra chaufförer är mycket skickliga, de flesta är svenska, säger han.

Innan vindkraftsdelarna kommer ut på vägarna färdas de med båt från tillverkningsländer som Kina. Lossning och lastning sköts av hamnarbetare i Gävle.

Anders Kusbom
Anders Kusbom

– Det här ger mycket jobb och extringar tas in, och det ger mycket inkomster till hamnen, säger Anders Kusbom, hamnarbetare och arbetsledare för vindkraftshanteringen.

Drygt 1 800 delar ska också mellanlagras i hamnen, som har köpt in ett 33 000 kvadratmeter stort område för ändamålet.

Morgan Gustavsson är personalchef på Yilport, företaget som driver hamnverksamheten.

– Vi började utbilda personal i februari, både ordinarie och extra, berättar han.

Vindkraftstransporterna slår rekord i Gävle hamn i år. Hanteringen sköts i projektform. 27 personer jobbar tvåskift och bemanningen är tillfälligt ökad.

– Vi har ett gäng som lossar på båtarna och ett gäng som lastar på bilarna. Vi har kompetensmatriser för varje jobb som ska utföras, berättar Morgan Gustavsson.

Men vid årsskiftet tar jobbet slut.

– Då hoppas vi på ett nytt projekt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Överlastade transporter allt större problem

Vägtransporter. Nästan hälften av de tunga fordonen är för tungt lastade, visar Trafikverkets mätningar. Och överlastningen har ökat kraftigt under senare år.

Transportarbetarens logga

Fler hamnar i syd permitterar

Hamn. Stopp för virkesexport och pausad bilimport. Kommunala bolaget Hallands Hamnar korttidspermitterar ett femtiotal anställda till följd av coronapandemin.

Ann-Sofie Hermansson

”Soffan” på två nya toppjobb

Politik. Tidigare S-toppen Ann-Sofie Hermansson är tillbaka i hetluften. Hon gör en politisk nystart som statlig utredare. Och efter årsskiftet börjar hon också köra sopor, som timanställd chaufför åt Renova i Göteborg.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.