”Vi påverkas av EU – vad vi än tycker”

– Vi kallades bakåtsträvare och protektionister när vi sa nej till medlemskap i EU och valutaunionen. Men alla våra farhågor har besannats. Sin slutsats till trots uppmanar Transports ordförande Lars Lindgren alla medlemmar att rösta. Och försöka baxa EU-skutan i mer löntagarvänlig riktning.

– Det finns en historisk chans att S-gruppen blir störst i EU-parlamentet, anför han.

Lars Lindgrens argument är att vi ändå är medlemmar och att valet till EU-parlamentet ger oss möjlighet att påverka hur EU utvecklas.

– Vad vi än tycker om unionen så påverkas vi i hög grad av besluten som fattas där, påpekar han.

Själv är Lindgren socialdemokrat, men säger frankt att en röst på det röda lägret inte är en garanti för ett maktskifte från storbolag och kapitalägare till anställda och fackförbund.

– Nyliberalismen sitter i väggarna i Bryssel, men Johan Danielsson har lovat slåss för svenska kollektivavtal och en plats i transportutskottet.

EU-parlamentarikern Anna Hedh (S) var fackets kandidat vid förra valet, men hamnade i utskottet för medborgerliga fri- och rättigheter, långt bort från transport- och arbetstagarfrågorna. Det bemöter Lars Lindgren:

– En röd röst ger i alla fall en möjlighet att styra in EU på en mindre konservativ politik än i dag, när man alltid stryker storbolagen medhårs. Bara väljarna kan sätta tryck på makthavarna att föra upp det sociala ansvaret för människor på agendan, parat med klimat- och miljöfrågorna.

Lindgren spär på sina argument för att gå till vallokalen med statistik från EU och Sveriges Kommuner och Landsting: Omkring 70 procent av den lagstiftning som EU fattar beslut om genomförs i svenska kommuner och regioner. Samtidigt påverkas cirka 60 procent av alla frågor som tas upp i landstingens och kommunernas högsta politiska organ av unionen.

Lars Lindgren har ett förflutet som lastbilschaufför och internationell sekreterare i Transport, med oräkneliga resor till Bryssel. Dit för honom också bland annat uppdraget som ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen ETF.

– Vid EU-valet krävde LO att vi skulle få behålla den svenska modellen med kollektivavtal, men det ser vi ju hur det gick. Papperet med garantier, som dåvarande arbetsmarknadsministern Börje Hörnlund viftade med, var inte värt ett dugg när EU-domstolen sagt sitt.

Lars Lindgren påminner om att EU växte fram ur en god fredsbevarande idé. Men nu kallar han samarbetet en koloss på lerfötter. Där omsorgen om människor fått ge vika för den fria rörligheten av varor och tjänster.

Transports ordförande ifrågasätter det, i hans tycke, för tidiga upptagandet av öststaterna i unionen. Han ser det som en utopi att Västeuropa ska kunna bära Östeuropas problem, inte minst med korruption. Det kommer att ta de forna kommuniststaterna flera hundra år att få rätsida på sina länder, gissar han.

– Vi borde ha bidragit med stöd och pengar till länderna och väntat med att införliva dem i unionen.

Tanken att vi i väst måste sänka vår levnadsnivå för att människorna i Östeuropa ska kunna närma sig oss, slår Lars Lindgren ifrån sig.

– Syftet med unionen är att alla ska ha det bra, materiellt och mentalt. Det finns ingen anledning för oss att sänka vår levnadsstandard för att invänta att andra ska höja sin. Människor som bosätter sig här ska ha del av det vi byggt upp, men också bidra till det genom att betala skatt och så vidare.

Att 45 procent av EU:s budget, enligt Lindgren, går till jordbruksstöd får honom att se rött. Det är orimligt att bönder får ersättning för att inte odla, bara för att hålla priserna uppe och stänga bland annat afrikanska odlare ute, kritiserar han. Fick transportbasen hålla i taktpinnen skulle pengarna i stället gå till forskning, investeringar och teknikutveckling.

– Det skulle skapa jobb i en union med 26 miljoner arbetslösa. Vi måste ha folk i parlamentet och Ministerrådet, dit EU-ländernas regeringar skickar sina ministrar i olika frågor, som tar strid för den utvecklingen. Ministerrådet har mer inflytande, därför är det svenska riksdagsvalet faktiskt ännu viktigare än EU-valet. Vi måste ha rätt politiker på hemmaplan efter nästa val.

Flyttkarusellen av parlamentariker mellan Bryssel och Strasbourg borde också stoppas, liksom det djupt odemokratiska lobbyingsystemet. Där har facket inte en chans mot resursstarka bolag, menar Lars Lindgren. Likt fackliga kollegor i Storbritannien anser han att Europas fackförbund varit naiva, och reagerat för sent inför maktförskjutningen åt höger. Europeiska Transportarbetarefederationens, ETF:s, stab behövs i Bryssel. Likaså det gemensamma fackliga kontoret för LO, TCO och SACO, som bevakar arbetstagarnas intressen. Men det är på hemmaplan, när besluten från EU ska införas, som facket ska satsa mycket krut, betonar Lindgren.

– Det har vi på fackförbunden inte förstått tidigare. Och därför har vi misslyckats med att få in arbetstagarnas perspektiv. Vi har överlåtit det och litat för mycket på tjänstemännen vid departementen. Det fungerar inte längre i ett samhälle där den solidariska grundtanken bytts ut mot vinst- och egenintresse.

Lars Lindgren beskriver direktiven, med mål som de 28 medlemsländerna ska uppnå, som urvattnade kompromisser med stora möjligheter att anpassa efter det egna landets förhållanden. Han tar det nya direktivet om offentlig upphandling som exempel. När det ska implementeras, omvandlas, till svenska förhållanden kan facket trycka på för att kollektivavtal ska krävas för de anställda.

Till stor besvikelse fick Transport dock inte med sig LO på det kravet.

Den fria rörligheten hör till EU:s grundfundament, men flera EU-länder ropar nu efter begränsningar. Den som flyttar hit måste ha försörjning, resonerar Lindgren.

– Vi håller fast vid att kollektivavtal ska gälla för alla som jobbar i Sverige. Det spelar ingen roll om du tjänar tio gånger bättre här än hemma. I Sverige gäller svenska löner.

Men lägre lön är migrantarbetarnas största konkurrensmedel.

Lars Lindgren sätter sig käpprakt upp:

– Kommer man hit och dumpar lönerna är man att likställa vid en strejkbrytare! Fack och arbetsgivare har tillsammans byggt upp det här samhället. Tagit ansvar, skapat ordning och reda med få strejker. En del säger att jag är hård, men i den här frågan ska man inte blanda in känslor.

Är du inte rädd att det föder rasism?

– Nej, det är en fälla att kalla oss rasister! Att låta folk komma hit, göra som de vill och tycka synd om dem är tvärtom rasism. Vi ska fråga förarna från andra länder varför deras arbete är mindre värt. Varför de inte ska tjäna lika mycket som vi.

– Hur många av Transports chaufförer har inte blivit av med jobbet på grund av osund konkurrens, dumpade löner och villkor? Det må kallas nationell protektionism, men jag skäms inte för det. Ska man jobba i Sverige ska man följa de regler och avtal som gäller här.

Lars Lindgren förstår att arbetarna kan ha ”ett helvete” i Rumänien. Men i hans värld finns bara en lösning, att göra som svenskarna för 100 år sedan.

– Gå till hopa och organisera sig. Min mor var statarunge och min far sa alltid: ”En tändsticka bryter du lätt av och två ganska enkelt, men tio stickor ihop knäcker du inte.”

Trots sitt stridstal för den svenska modellen befarar Lindgren att vi kommer att få se mer av andra arbetsmarknadsmodeller i Sverige framöver, med inslag av allmängiltigförklarade avtal. Det innebär i korthet att ett kollektivavtal upphöjs till lag. Det kan vara ett stöd i branscher där få är medlemmar i facket och företagen inte är med i någon arbetsgivarorganisation.

– Alternativet är en nedåtgående spiral med människor som far illa.

I Lars Lindgrens vision om en fungerande union ingår fri handel och samarbete, fast EU:s inflytande över de politiska besluten och juridiken i enskilda länder ska inskränkas. Han vill se kraftåtgärder mot den organiserade brottslighet som han anser fått fritt spelrum med öppnade gränser. Pengar ska satsas på forskning och utveckling av nya transportsätt och grön energi. Och EU ska redovisa sin budget mer öppet.

Liksom Jonas Sjöstedt (V), Stefan Löfven (S) och LO vill Lars Lindgren införa ett socialt protokoll, som innebär att sociala och fackliga rättigheter för arbetstagare inte underordnas den fria rörligheten och företagens vinster.

– Kanske behövs ett gemensamt skattesystem för att rädda Europa och hejda den nyliberala agendan. I dag känns det närmast som en utopi att sociala hänsyn ska gå före finansiella, man får se det som en målsättning, säger han.

Några snabba frågor
Hur många mandat får S i kommande EU-parlament?
– 8. (6 i dag).

Vem vill du ska ansvara för transportfrågorna i nästa svenska regering?
– Anders Ygeman (S-riksdagsman).

Har du röstskolkat någon gång?
– Aldrig.

Hur många partier har du röstat på?
– Ett, Socialdemokraterna.

Beskriv EU med ett ord!
– Abnorm.

Lagstiftad lägstalön i hela EU om tio år?
– Nej.

Har Sverige kollektivavtal om tio år?
– Ja.

Frihandelsavtalet som nu förhandlas mellan EU och USA?
– Katastrof! Än en gång vill man överlämna all makt till storföretagen.

Hur många gånger har du varit i Bryssel?
– Oj, oräkneliga!

Bäst med EU?
– Fri handel.

Sämst med EU?
– Överstatlighet.

Säga till Angela Merkel:
– Tagga ner och visa ödmjukhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.