”Vi kommer aldrig att samarbeta med SD”

Transports förbundsordförande Lars Lindgren är besviken över det låga valdeltagandet och konstaterar att de som behöver politiken allra mest har bojkottat valet. SD:s blivande EU-parlamentariker, lastbilschauffören Peter Lundgren, vill han inte samarbeta med.

– Resultatet i Sverige var ganska väntat. Det som sticker ut är att vänstern till vänster om Socialdemokraterna går framåt rejält och att Miljöpartiet gör ett väldigt bra val, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren, som är socialdemokrat.

Det blåser röd-grön-rosa valvindar i Sverige. Samtidigt går Sverigedemokraterna starkt framåt och tar två mandat. Moderaterna tappar ett mandat och visar upp ett svagt valresultat, samtidigt som svenska Piratpartiet åker ur parlamentet.

Lars Lindgren konstaterar att Socialdemokraterna tangerar sitt resultat från Europaparlamentsvalet för fem år sedan, men förklarar det svaga resultatet med att många röstat rött ändå, eftersom Vänstern och Feministiskt initiativ går framåt.
– Och Miljöpartiet går ju väldigt starkt framåt. Vi har nästan samma ingång vad gäller miljöpolitiken.

Lågt valdeltagande
Trots att andelen röstande har stigit rejält jämfört med för fem år sedan, så är Lars Lindgren besviken över det låga valdeltagandet.
– De som behöver politiken allra mest har bojkottat valet. Jag tänker på våra grupper, på arbetstagarna som kämpar för att hålla näsan ovanför vattenytan.

Vad säger du om valet på Europanivå?
– Man måste ställa sig frågan varför de extrema partierna går framåt. Jag tror att en anledning är det låga valdeltagandet. När bara 43 procent röstar så måste man nästan fråga sig om valet är legitimt, säger han och fortsätter.

– Vi har haft ett mörkblått Europaparlament i tio år och nu fortsätter det så även nästa period. Det är störande att borgarna fortfarande är i majoritet. De tycker att allt ska monteras ned och läggas ut på marknaden. Det gynnar inte dem som behöver politiken allra mest. Samtidigt som 26 miljoner européer går arbetslösa så satsar EU 45 procent av sin budget på jordbrukspolitiken. Något som inte ger fler jobb. Så jag tycker det är konstigt att inte fler röstar.

Nazister tar plats i parlamentet
De högerextrema partierna går starkt framåt i stora delar av Europa. Front National blir största parti i Frankrike och får omkring 24 mandat. Som en jämförelse har Sverige totalt 20 mandat i Europaparlamentet. Samtidigt tar nazistiska partier, både från Grekland och Tyskland, plats i Bryssel.
– Riktigt läskigt, kommenterar Lars Lindgren.

De högerextrema partierna är också EU-kritiska och menar att unionen har för stor makt i dag. Lars Lindgren tycker att man måste välja väg och antingen ta steget fullt ut och skapa ett Europas förenta stater, med gemensam skattepolitik. Eller så måste man backa ett steg.

Sverigedemokraterna kniper två platser i Europaparlamentet och skickar med största sannolikhet lastbilschauffören Peter Lundgren till Bryssel. (Detta förutsatt att ingen annan kandidat längre ned på listan kryssar sig förbi honom.)
– Jag blir besviken om det visar sig att många av våra medlemmar har röstat på SD, säger Lars Lindgren.

51-årige Peter Lundgren från Småland, har jobbat 30 år som llastbilsförare. Han driver i stort sett samma frågor som Transport kämpat för inom åkerinäringen och kräver bland annat hårdare kontroller på vägarna och möjlighet till klampning av fordon som inte följer reglerna.
– Vi har precis samma problembild, men lite olika lösningar. Han har fått stor draghjälp av att vi i Transport har lyckats lyfta den här frågan om problemen inom åkerinäringen på ett helt otroligt sätt. I dag pratar alla om det.

Hur ser du på att Sverigedemokraterna går så mycket framåt?

– Det är inte speciellt förvånande. De har en enkel retorik. Men vi kommer aldrig att samarbeta med Sverigedemokraterna. De står för en ideologi som inte vi kan stå bakom. Vi tror på alla människors lika värde.

Lars Lindgren noterar dock att Peter Lundgren endast har talat om just åkerinäringen under valrörelsen och kan inte recensera honom i övrigt.
– Jag inte vet vad han tycker i andra frågor, jag har aldrig hört honom prata om något annat.

Trots allt är Lars Lindgren väldigt nöjd med Transports insats under vårens valkampanj.
– Vi har varit väldigt aktiva och fått upp problemen inom åkerinäringen på dagordningen.

Han vill dock inte dra så stora växlar på resultatet från Europaparlamentsvalet inför höstens svenska riksdagsval.
– Resultatet sporrar oss att lägga ännu mer energi på riksdagsvalet i höst. När vi har en fortsatt borglig majoritet i Europaparlamentet så krävs det en motkraft.  Nu är det ännu viktigare att vi skickar rätt politiker till ministerrådet i höst.

På onsdag (28 maj) ska personrösterna i EU-valet vara färdigräknade och då får vi se om ”Transports kandidat” Johan Danielsson (S) lyckas kryssa sig hela vägen in i parlamentet.
– Jag hoppas att han kommer in, avslutar Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.