Debatt

Vem som helst kan inte bli en bra yrkesförare

Lastbilschaufför i hytt (David Ericsson)
Close
Det krävs mer än fler utbildningsplatser för att komma tillrätta med den skriande chaufförsbristen, påpekar Cristian Bergvall i sitt och Norrbottenavdelningens debattinlägg.
Close

Debatt. Vem som helst kan inte bli yrkesförare, även om det råder skriande brist på chaufförer.

Yrkesförarens dag uppmärksammades den 9 september i år, liksom alla andra år.
Klockan är 04.52 och både släp och bil ska lastas, fraktsedlarna ska kontrolleras och pallar och skrindor ska ombord och förankras.
I dag är vikten inte i farozonen. Jag behöver bara ha koll på var mina olika kollin ska av och få fast dem i rätt ordning, för att underlätta vid lossning.
Kontrollerar belysningen och spolarvätskan, sen påbörjar jag resan som så många gånger förut, ensam med ljudböcker och kaffe i snöstorm eller solsken.
Första veckorna minns jag hur orolig man var över att bli stoppad och kontrollerad. Hade jag mina papper klara? Fraktsedlar, färdskrivarkort, YKB.
En resa genom landet innebär oftast ett flertal kontroller med risken att ha nått fel som renderar böter – både för mig som chaufför och för företaget jag jobbar åt.
Med åren kommer dock lugnet. Jag vet att jag har klara papper, jag vet var jag måste ta mina raster och pauser.
Men som ny var detta ett riktigt stressmoment.
En morgon för en lastbilschaufför kan se väldigt olika ut, men oftast ser man vilka som har hittat lugnet i sitt yrke och inte stressar, utan jobbar på i lugn takt och utför sina sysslor i ett hållbart tempo.
Att åkeribranschen står inför ett litet eldprov då den inom tio år behöver cirka 50 000 nya chaufförer börjar nu både branschen och regeringen få upp ögonen för. Men att kasta in vem som helst i ett så ansvarstyngt yrke, utan att förbereda hen om att det här krävs mer än att köra från A till B, känns som helt bortkastade pengar.
Yrket måste få upp statusen. En chaufför med erfarenhet av yrket och kunskap om lagar och regler som ska följas är värd så mycket mer än det som syns i de flesta lönekuvert inom branschen i dag.
Ett bra betalt yrke med mycket ansvar och kunskapskrav, det är dit vi bör komma. Fler utbildningsplatser kommer inte att ge oss bra och motiverade chaufförer, tyvärr.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

I en tidigare artikel skrev vi om flisbilsföraren Johan (fingerat namn) som skakade sönder rygg och nacke i en dålig förarstolstol på knaggliga norrländska vägar. I dag är han sjukskriven med ständig värk. Han längtar tillbaka ut på vägen och får juridisk hjälp av Transport och fackets juridiska byrå LO-TCO Rättsskydd för att få ut ersättning från Försäkringskassan.

Bra förarstol kan rädda ryggen

Arbetsmiljö. Dåliga förarstolar och skakiga vägar är en skadlig kombination. Men mätningar av vibrationer är ingen het fråga i transportbranschen. ”Satsa på bra stolar. Chaufförer som mår bra gör ett bättre jobb”, råder Volvos Göran Bergqvist. Läs andra delen i vår granskning av helkroppsvibrationer.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Räddad av världens uslaste lastbil

Davids krönika. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Räddad av världens uslaste lastbil

Arbetsmiljö. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.