Close
Transports internationella chef, Peter Lövkvist, och Enrique Rial Gonzalez, ordförande i Loomis företagsråd.
Close

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

I mitten av 1990-talet fattade EU beslut om Europeiska företagsråd (EWC). Målet var att underlätta fackligt samarbete i koncerner som verkar i flera länder.

Värdeföretaget Loomis bildade ett EWC för omkring tio år sedan. Precis som i andra företagsråd ingår representanter från både arbetsgivare och arbetstagare.

Flera av de totalt 14 fackliga rådsledamöterna berättar att verksamheten haltar.

Enrique Rial Gonzalez är EWC-ordförande och facklig representant från det spanska facket UGT. Han ingår också i rådets exekutivkommitté, ett slags arbetsutskott.

– Den största bristen är att Loomis inte ger oss den information vi har rätt till. I stället för att redovisa uppgifter om exempelvis ekonomi, finansiell ställning, ägarförhållanden, uppköp och marknadsstrategier så hänvisar företaget till sin hemsida. Raka frågor bemöts med att företaget följer alla lagar och regler.

– Man skyller på saker som aktieägarna och sekretessen i aktiebolagslagen när man vägrar berätta. Det har gjort att de fackliga ledamöterna ser de återkommande EWC-mötena som meningslösa.

Transportarbetaren träffar Rial Gonzalez på Transports förbundskontor i Stockholm. Han och de övriga som ingår i exekutivkommittén har samlats för att diskutera strategier för att få Loomis att följa avtalet, som noga reglerar vilken insyn facket ska ha.

– Utvecklingen har stått still i Loomis företagsråd. Vi behöver en nystart, sammanfattar han. Vi överväger att starta ett nätverk så att de fackliga representanterna lättare kan utbyta erfarenheter.

I Sverige har kontanthanteringen minskat kraftigt på senare år. Hur ser det ut i övriga Europa, USA och Sydamerika där Loomis är en stor aktör?

Transports internationella chef, Peter Lövkvist, var också med på exekutivkommitténs möte:

– Globalt sett har det aldrig funnits så mycket kontanter som nu. Värdehanteringen växer fortfarande på vissa marknader. I Skandinavien har den gått ner. Vi ligger i framkant när det gäller kortbetalning.

Transportarbetaren har sökt Loomis och fått en skriftlig kommentar, som återges något förkortad:

Vi känner inte alls igen den beskrivning artikeln ger av samtalsklimatet i vårt EWC. Vi kan bara konstatera följande:

  • Vi genomför årligen våra EWC möten som varar under tre dagar, inklusive förberedelser, genomförande och uppföljning.
  • Dessa EWC:n föregås av förmöten några månader innan med exekutivkommittén för att planera upplägg och innehåll.
  • Sedan några år tillbaka så har vi – på medarbetarföreträdarnas förslag – ändrat agendaupplägget. De första två timmarna av mötet har vi ett s k ”öppet forum” där medarbetarföreträdarna får möjlighet att lyfta de frågor de önskar till Loomis koncernledning. Dessa frågor har de haft möjlighet att tillsammans förbereda dagen innan på den gemensamma förberedelsedagen. Vår bild är att såväl medarbetarföreträdare och ledning har uppskattat denna informella och spontana dialog.
  • Det faktum att vi är ett börsnoterat bolag gör att vi måste följa de regler som gäller vad avser kurspåverkande information och insiderregler. Detta förhindrar oss att kommentera vissa frågor vilket vi sakligt förklarat för medarbetarrepresentanterna.
  • Såväl koncernchef, Finanschef, HR-chef, miljöchef, Produktchefer samt ledning för det land där vi håller mötet från år till år medverkar och avsätter heldagar för EWC då vi anser att detta är ett av flera viktiga forum för att skapa dialog och utbyte.
  • Under resterande eftermiddag och kväll informerar samtliga dessa ledande befattningshavare om strategier, finansiella resultat, projektinitiativ inom en mängd olika europeiska områden där det också ges möjlighet att ställa frågor och föra en dialog.
  • Baserat på er artikel kommer vi att inleda en dialog med Enrique och exekutivkommittén kring de skillnader som vi uppfattar framkommer i artikeln och hur vi hittills – beskrivet i punkterna ovan – har uppfattat vårt interna upplägg och samtalsklimat.

Mårten Lundberg
CHRO (HR-chef) Loomis

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport trycker på för konvention mot våld

Arbetsmiljö. Hittills har bara sju länder ratificerat ILO:s konvention om avskaffande av våld och trakasserier i arbetslivet. Transport uppmanar nu regeringen att arbeta för att konventionen godkänns av EU:s ministerråd.

Transportarbetarens logga

Globalt fackligt nätverk mot cateringjätte på gång

Flyg. Transports flygombudsman Johan Einarsson och internationella chef Peter Lövkvist har haft videomöte med amerikanska Teamsters. Ett fackförbund med 1,4 miljoner medlemmar. Bakgrunden är fackförbund i flera länder tvistar med Gate gourmet. USA också.

Transportarbetarens logga

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.