Close
Transports internationella chef, Peter Lövkvist, och Enrique Rial Gonzalez, ordförande i Loomis företagsråd.
Close

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

I mitten av 1990-talet fattade EU beslut om Europeiska företagsråd (EWC). Målet var att underlätta fackligt samarbete i koncerner som verkar i flera länder.

Värdeföretaget Loomis bildade ett EWC för omkring tio år sedan. Precis som i andra företagsråd ingår representanter från både arbetsgivare och arbetstagare.

Flera av de totalt 14 fackliga rådsledamöterna berättar att verksamheten haltar.

Enrique Rial Gonzalez är EWC-ordförande och facklig representant från det spanska facket UGT. Han ingår också i rådets exekutivkommitté, ett slags arbetsutskott.

– Den största bristen är att Loomis inte ger oss den information vi har rätt till. I stället för att redovisa uppgifter om exempelvis ekonomi, finansiell ställning, ägarförhållanden, uppköp och marknadsstrategier så hänvisar företaget till sin hemsida. Raka frågor bemöts med att företaget följer alla lagar och regler.

– Man skyller på saker som aktieägarna och sekretessen i aktiebolagslagen när man vägrar berätta. Det har gjort att de fackliga ledamöterna ser de återkommande EWC-mötena som meningslösa.

Transportarbetaren träffar Rial Gonzalez på Transports förbundskontor i Stockholm. Han och de övriga som ingår i exekutivkommittén har samlats för att diskutera strategier för att få Loomis att följa avtalet, som noga reglerar vilken insyn facket ska ha.

– Utvecklingen har stått still i Loomis företagsråd. Vi behöver en nystart, sammanfattar han. Vi överväger att starta ett nätverk så att de fackliga representanterna lättare kan utbyta erfarenheter.

I Sverige har kontanthanteringen minskat kraftigt på senare år. Hur ser det ut i övriga Europa, USA och Sydamerika där Loomis är en stor aktör?

Transports internationella chef, Peter Lövkvist, var också med på exekutivkommitténs möte:

– Globalt sett har det aldrig funnits så mycket kontanter som nu. Värdehanteringen växer fortfarande på vissa marknader. I Skandinavien har den gått ner. Vi ligger i framkant när det gäller kortbetalning.

Transportarbetaren har sökt Loomis och fått en skriftlig kommentar, som återges något förkortad:

Vi känner inte alls igen den beskrivning artikeln ger av samtalsklimatet i vårt EWC. Vi kan bara konstatera följande:

  • Vi genomför årligen våra EWC möten som varar under tre dagar, inklusive förberedelser, genomförande och uppföljning.
  • Dessa EWC:n föregås av förmöten några månader innan med exekutivkommittén för att planera upplägg och innehåll.
  • Sedan några år tillbaka så har vi – på medarbetarföreträdarnas förslag – ändrat agendaupplägget. De första två timmarna av mötet har vi ett s k ”öppet forum” där medarbetarföreträdarna får möjlighet att lyfta de frågor de önskar till Loomis koncernledning. Dessa frågor har de haft möjlighet att tillsammans förbereda dagen innan på den gemensamma förberedelsedagen. Vår bild är att såväl medarbetarföreträdare och ledning har uppskattat denna informella och spontana dialog.
  • Det faktum att vi är ett börsnoterat bolag gör att vi måste följa de regler som gäller vad avser kurspåverkande information och insiderregler. Detta förhindrar oss att kommentera vissa frågor vilket vi sakligt förklarat för medarbetarrepresentanterna.
  • Såväl koncernchef, Finanschef, HR-chef, miljöchef, Produktchefer samt ledning för det land där vi håller mötet från år till år medverkar och avsätter heldagar för EWC då vi anser att detta är ett av flera viktiga forum för att skapa dialog och utbyte.
  • Under resterande eftermiddag och kväll informerar samtliga dessa ledande befattningshavare om strategier, finansiella resultat, projektinitiativ inom en mängd olika europeiska områden där det också ges möjlighet att ställa frågor och föra en dialog.
  • Baserat på er artikel kommer vi att inleda en dialog med Enrique och exekutivkommittén kring de skillnader som vi uppfattar framkommer i artikeln och hur vi hittills – beskrivet i punkterna ovan – har uppfattat vårt interna upplägg och samtalsklimat.

Mårten Lundberg
CHRO (HR-chef) Loomis

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Globalt fackligt nätverk mot cateringjätte på gång

Flyg. Transports flygombudsman Johan Einarsson och internationella chef Peter Lövkvist har haft videomöte med amerikanska Teamsters. Ett fackförbund med 1,4 miljoner medlemmar. Bakgrunden är fackförbund i flera länder tvistar med Gate gourmet. USA också.

Transportarbetarens logga

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Transportarbetarens logga

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.