Close
Transports internationella chef, Peter Lövkvist, och Enrique Rial Gonzalez, ordförande i Loomis företagsråd.
Close

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

I mitten av 1990-talet fattade EU beslut om Europeiska företagsråd (EWC). Målet var att underlätta fackligt samarbete i koncerner som verkar i flera länder.

Värdeföretaget Loomis bildade ett EWC för omkring tio år sedan. Precis som i andra företagsråd ingår representanter från både arbetsgivare och arbetstagare.

Flera av de totalt 14 fackliga rådsledamöterna berättar att verksamheten haltar.

Enrique Rial Gonzalez är EWC-ordförande och facklig representant från det spanska facket UGT. Han ingår också i rådets exekutivkommitté, ett slags arbetsutskott.

– Den största bristen är att Loomis inte ger oss den information vi har rätt till. I stället för att redovisa uppgifter om exempelvis ekonomi, finansiell ställning, ägarförhållanden, uppköp och marknadsstrategier så hänvisar företaget till sin hemsida. Raka frågor bemöts med att företaget följer alla lagar och regler.

– Man skyller på saker som aktieägarna och sekretessen i aktiebolagslagen när man vägrar berätta. Det har gjort att de fackliga ledamöterna ser de återkommande EWC-mötena som meningslösa.

Transportarbetaren träffar Rial Gonzalez på Transports förbundskontor i Stockholm. Han och de övriga som ingår i exekutivkommittén har samlats för att diskutera strategier för att få Loomis att följa avtalet, som noga reglerar vilken insyn facket ska ha.

– Utvecklingen har stått still i Loomis företagsråd. Vi behöver en nystart, sammanfattar han. Vi överväger att starta ett nätverk så att de fackliga representanterna lättare kan utbyta erfarenheter.

I Sverige har kontanthanteringen minskat kraftigt på senare år. Hur ser det ut i övriga Europa, USA och Sydamerika där Loomis är en stor aktör?

Transports internationella chef, Peter Lövkvist, var också med på exekutivkommitténs möte:

– Globalt sett har det aldrig funnits så mycket kontanter som nu. Värdehanteringen växer fortfarande på vissa marknader. I Skandinavien har den gått ner. Vi ligger i framkant när det gäller kortbetalning.

Transportarbetaren har sökt Loomis och fått en skriftlig kommentar, som återges något förkortad:

Vi känner inte alls igen den beskrivning artikeln ger av samtalsklimatet i vårt EWC. Vi kan bara konstatera följande:

  • Vi genomför årligen våra EWC möten som varar under tre dagar, inklusive förberedelser, genomförande och uppföljning.
  • Dessa EWC:n föregås av förmöten några månader innan med exekutivkommittén för att planera upplägg och innehåll.
  • Sedan några år tillbaka så har vi – på medarbetarföreträdarnas förslag – ändrat agendaupplägget. De första två timmarna av mötet har vi ett s k ”öppet forum” där medarbetarföreträdarna får möjlighet att lyfta de frågor de önskar till Loomis koncernledning. Dessa frågor har de haft möjlighet att tillsammans förbereda dagen innan på den gemensamma förberedelsedagen. Vår bild är att såväl medarbetarföreträdare och ledning har uppskattat denna informella och spontana dialog.
  • Det faktum att vi är ett börsnoterat bolag gör att vi måste följa de regler som gäller vad avser kurspåverkande information och insiderregler. Detta förhindrar oss att kommentera vissa frågor vilket vi sakligt förklarat för medarbetarrepresentanterna.
  • Såväl koncernchef, Finanschef, HR-chef, miljöchef, Produktchefer samt ledning för det land där vi håller mötet från år till år medverkar och avsätter heldagar för EWC då vi anser att detta är ett av flera viktiga forum för att skapa dialog och utbyte.
  • Under resterande eftermiddag och kväll informerar samtliga dessa ledande befattningshavare om strategier, finansiella resultat, projektinitiativ inom en mängd olika europeiska områden där det också ges möjlighet att ställa frågor och föra en dialog.
  • Baserat på er artikel kommer vi att inleda en dialog med Enrique och exekutivkommittén kring de skillnader som vi uppfattar framkommer i artikeln och hur vi hittills – beskrivet i punkterna ovan – har uppfattat vårt interna upplägg och samtalsklimat.

Mårten Lundberg
CHRO (HR-chef) Loomis

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports förbundskontor. Foto: John Antonsson

Kraftig ökning av Transports kostnad för personal

Facket. Under 2022 nära fördubblades Transports personalkostnad. Den främsta förklaringen är att kriget i Ukraina sänkt förbundets pensionsfonder som är placerade på börsen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport står inför ekonomiska utmaningar

Facket. Transportarbetareförbundets anställda samlades på en personalinformation den 14 december. Där berättades om kommande omorganisering för att komma i balans med ekonomin. Det kan komma att handla om uppsägningar.

Lars Mikaelsson och Petr Lövkvist.

Så blir Transports nya topp

Kongressen. På lördagsförmiddagen utsågs de som tillsammans med ordförande Tommy Wreeth ska leda Transport under kommande kongressperiod. Lars Mikaelsson får förtroende som förbundssekreterare i fem år till. Till ny förbundskassör valdes Peter Lövkvist.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.