Var ligger ansvaret för grönare transporter?

Det finns svenska företag som ligger långt framme. Men generellt ser de stora svenska transportköparna inte det som sitt huvudansvar att jobba för miljövänligare transporter. Det säger Linda Styhre från IVL Svenska Miljöinstitutet, som gjort en studie med de största svenska företagen.

Studien ”Transportinköpspanelen” genomförs vartannat år av IVL, Chalmers Tekniska Högskola och Göteborg Universitet. Delar av resultaten presenterades vid Chalmers seminarium ”Vägen till framtidens transporter” den 12 september.

175 större transportinköpare i Sverige – tillverkningsföretag och partihandelsföretag – har svarat på frågor.

– Sammanfattningsvis urskiljer man fyra saker, som transportköparna främst tror kommer att påverka deras verksamhet i framtiden: lagstiftning, högre skatter, högre bränslepriser och bättre infrastruktur, säger Linda Styhre.

Bland svaren framkom ståndpunkter som att transportköparna är nöjda så länge de anlitade transportbolagen följer myndighetskraven, att det är speditörernas ansvar att minska tomkörningarna genom mer samlade transporter, och att kostnader för miljösatsningar måste läggas på kund.

Ett av de transportköpande företagen svarade ordagrant: ”Vi är otroligt beroende av att minimera alla våra kostnader men försöker alltid välja det som är mest gynnsamt för miljön förutsatt att det fungerar praktiskt servicemässigt och inte blir för dyrt för vår verksamhet.”

Fritt översatt: Vi blir gärna grönare, bara det inte kostar något?

– Ja, det är väl lite grann vad det handlar om i praktiken. Men miljövänligare transporter måste få kosta lite mer. Majoriteten av de som besvarade enkäten tror också att transportkostnaderna kommer att öka i framtiden. Samtidigt finns det ju bra lösningar med samlastning för ökad fyllnadsgrad, ökade ledtider, bättre val av fordon och så vidare, som inte kostar en massa pengar, säger Linda Styhre.

I dag betalar bara 3 procent av transportköparna mer för miljövänligare transporter, enligt Transportinköpspanelen.

– Jag vill betona att det finns svenska företag som jobbar jättehårt och ligger långt fram i miljöfrågorna. Men genomsnittligt sett är det ingen prioriterad fråga för de flesta företag. De förväntar sig att politiker och myndigheter ska ställa kraven. Och man kanske kan hålla med dem, de har ju vinstkrav på sig från aktieägarna. Men jag tycker ändå att de borde ta ett större ansvar, säger Linda Styhre.

Borde då politiker och myndigheter ställa högre krav?

– Det behövs politiska beslut för att sätta ramarna, men sedan har också företag, speditörer och kunder ett gemensamt ansvar så att vi kan nå klimatmålen. Men exakt hur merkostnaderna ska fördelas är svårt att uttala sig om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).