Utländska förare krävs på skatt i Sverige

Skatteverket upptaxerar hundratals polska och baltiska chaufförer som kört som egenföretagare i Sverige. Förarna har jobbat för svenska åkerier, bland annat Andreassons i Veddige och Gisslén Transport och Logistik. – Både förare och åkerier måste bli klara över vilka regler som gäller, säger Inger Herding, samordnare på Skatteverket.

En rad svenska åkerier har satt i system att bemanna lastbilarna med chaufförer från Polen och andra låglöneländer i öst.

En förutsättning för att få jobbet är ofta att förarna startar egen firma. Upplägget innebär att åkeriet kunnat komma undan kollektivavtal och lagstadgade förmåner som anställningstrygghet, semesterlön och sjuklöneansvar.

Fast nu sätter Skatteverket ner foten. Myndigheten har gjort revision i minst ett dussin åkeriföretag. Bara i Andreassons åkeri omfattas uppåt 200 chaufförer.

En av Andreassonförarna som fått fönsterkuvert från den svenska skattemyndigheten är Wojciech. Han är ursprungligen från Polen, men sedan 2007 skriven och bosatt i Sydsverige.

Wojciech anmodades att betala sammanlagt 140 330 kronor i löneskatt, för inkomståren 2010 och 2011. Nya krav är dessutom att vänta för Wojciech och de övriga förarna. Redan nu går Skatteverket vidare med inkomståret 2012, det som på myndighetsspråk kallas 2013 års taxering.

Transportarbetaren har sökt Wojciech, utan framgång. Av myndighetsbeslutet framgår att han tjänat runt 280 000–290 000 kronor per år hos Andreassons. Eller rättare sagt fakturerat.

I paret Andreassons affärsidé ingår att föraren själv ska betala in arbetsgivaravgifter, försäkringar och löneskatt på den utbetalade ersättningen. Dessutom ingår traktamente. Lönedelen blir därmed låg. Kanske en tredjedel av en svensk avtalsenlig lön.

Just nu sprutar Skatteverket ut taxeringsbeslut på löpande band till utländska förare som kört i Sverige. Ursprungligen räknade Skatteverket med att 400 chaufförer skulle beröras. Den samlade skattenotan beräknades till 50 miljoner kronor.

Fast hur det går med skattekraven är oklart. Redan nu backar Skatteverket och släpper taxeringsåret 2011, alltså inkomsterna som förarna drog in under 2010.

Skatteverkets samordnare Inger Herding säger:

– Egentligen backar vi inte i själva sakfrågan. Men när det stod klart att det var fråga om en så stor mängd omtaxeringar valde vi ändå att släppa 2011 och koncentrera oss på 2012 års taxering.

– Det viktigaste är att sända ut en tydlig signal. Chaufförer och åkerier måste inse att den här typen av upplägg kan komma att beskattas som inkomst av tjänst.

Myndigheten står inför en grannlaga uppgift när skattskyldigheten ska redas ut. Avgörande är om den utländske föraren ”stadigvarande” vistats i Sverige i mer än sex månader. Är det så bedöms man som ”obegränsat skatteskyldig” här.

För en chaufför hos Andreassons spelar det i så fall ingen roll var körningarna utförts. Inkomsten ska beskattas i Sverige.

Men när föraren är skriven i Polen blir det kinkigare. Grundregeln är att chaufförer skattar i Sverige för arbete som utförts i Sverige. Arbetad tid i exempelvis Norge och Danmark, ska i stället beskattas i Polen.

För den polska personalen på Andreassons åkeri har Skatteverket valt att göra en schablonbedömning. Alla som är skrivna i Sverige, får skatta för hela den utbetalade ersättningen. Förare som är skrivna i Polen kommer undan med skatt på halva beloppet.

En knäckfråga för Skatteverket är om de berörda chaufförerna ska betraktas som egenföretagare eller anställda. Redan hösten 2012 fick Andreassons åkeri en kravnota på 10,5 miljoner kronor för arbetsgivaravgifter och skattetillägg. Skatteverket hävdar att bolagets polska förare ska betraktas som anställda, trots att alla har registrerat egen firma i Polen.

Åkarparet Andreasson överklagade till förvaltningsrätten i Göteborg. Dom väntas komma efter påskhelgen.

– Självfallet kommer domen att få betydelse för våra taxeringsbeslut. Går Förvaltningsrätten på vår linje så får vi svart på vitt på att chaufförerna är anställda, säger Inger Herding.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.