Genrebild tidningsbud
Close
Tidningsbud är ofta utsatta för hot och våld. Bilden har ingenting med händelserna i artikeln att göra.
Close

Utdelning på natten stoppad efter överfall

Tidningsbud. Flera personer attackerade och misshandlade ett bud på utdelningsrunda i Angered i nordöstra Göteborg. Efter överfallet har distributionsbolaget VTD stoppat utdelningen nattetid resten av månaden.

Överfallet skedde tidigt på morgonen den 7 mars då tidningsbudet var ute på sin vanliga runda. I ett av trapphusen i Angered kände sig budet bevakat av flera personer, och blev enligt egen uppgift plötsligt attackerad.

Händelsen utreds av polis, och även av budets arbetsgivare tillsammans med Transport:

– Vi kommer utreda det här tillsammans med facket för att hitta en bra lösning, framför allt för våra distributörer. Deras arbetsmiljö ska vara trygg och säker, säger Annika Nyberg, vd på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) till Göteborgs-Posten.

Lindriga fysisk skador

Efter överfallet kunde tidnings­budet själv ta sig tillbaka till områdesfilialen, och blev därifrån skjutsad av sin chef till akuten. Budet klarade sig undan med lindriga fysiska skador.

– Det blir naturligtvis en psykisk påfrestning också. Hen är sjukskriven sedan dess, säger Annika Nyberg.

– Jag har inte hela händelseförloppet i detalj, men den första rapporten vi fick är att distributören upplevde att de hade span i en trappuppgång och inväntade hen. Men varför det sedan sker, om det var oprovocerat våld eller av ett skäl, det vet vi inte än, men det är polisanmält.

Blev inte av med något

VTD:s vd vill inte spekulera i om det rör sig om ett rånförsök: Tidningsbudet blev inte av med något under överfallet, men buden har ibland paket med sig och särskilt i vissa så kallade utsatta områden kan de som arbetar uppleva att risken är stor att bli bestulna, och att de där har en ”besvärligare situation”. Utifrån det gör distributionsbolaget riskanalyser.

Fack och arbetsgivare ska göra en helhetsbedömning och utifrån den se hur det går att minska riskerna för tidningsbuden. Den drabbade ska också få möjlighet att byta utdelningsrunda, till ett annat område. Andra tänkbara förändringar är omläggning av turer och personlarm.

Ingen utdelning nattetid

Som en direkt följd av överfallet den 7 mars är utdelningen av tidningar i Angered senarelagd under resten av månaden. Det blir ingen utdelning nattetid, men senast klockan 11 på förmiddagen ska prenumeranterna få sin morgontidning.

Göteborgs-Postens chefredaktör, Christofer Ahlqvist, beklagar det som inträffar:

– Först och främst är det förkastligt och fruktansvärt att någon ska behöva bli misshandlad medan den försöker utföra sitt arbete. Sedan är det också beklagligt att det här nu drabbar vissa läsare som får sin tidning senare på dagen och ur ett samhällsperspektiv är det problematiskt att den här konsekvensen slår mot specifika områden, säger han till ”sin” tidning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    26 mars, 2022

    Det finns ingen anledning att ha tidningsutdelning på nätterna, det är bättre att prenumeranterna lär sig läsa tidningen på nätet istället.Det är dags att sluta trycka tidningar på papper för miljöns skull och enbart bli digitala som det mesta i samhället.Dessutom är det perfekt för den som läser tidningen online att det går att förstora texten för de som ser dåligt.

Lästips:

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.