Close
Bilden är tagen i maj. En del av pakethanteringen på UPS-terminalen sker utomhus, året runt.
Close

UPS hotas av vite för usel arbetsmiljö vid Sturupterminalen

Terminal. Den manuella pakethanteringen på UPS terminal vid Sturup är extremt tung och slitsam, med överhängande risk för arbetsskador. Det är fack och myndigheter överens om. Nu drämmer Arbetsmiljöverket till med ett vitesföreläggande på 600 000 kronor. Om UPS inte vidtar åtgärder.

– Terminalen är gammal och sliten. Jag är tveksam till om det över huvud taget går att åtgärda alla brister. Än så länge har UPS bara förhalat och förhalat när vi och myndigheterna ställt krav, säger Bert Johansson, regionalt skyddsombud (RSO) på Transports Malmöavdelning.

Bert Johansson och RSO-kollegan Anders Palmqvist har länge haft ögonen på UPS-terminalen som ligger intill flygplatsen. Terminalarbetarna lossar lastbilar och flygcontainrar och fyller sedan upp UPS karakteristiska lådformade paketbilar.

Paketen som kan väga ända upp mot 70 kilo hanteras ofta helt manuellt, utan lyfthjälpmedel.

Facket kopplade tidigt in både Arbetsmiljöverket och brandskyddsmyndigheter. Det resulterade i långa listor med krav. Skyddsombud på företaget har dessutom lagt skyddsstopp vid flera tillfällen.

Arbetsmiljöverket gjorde en inspektion hösten 2019. Efter det kom corona och inspektörerna fastnade bakom skrivborden. Bert Johansson och Anders Palmqvist är besvikna, de har tryckt på hårt för att få verket att agera på UPS terminal.

Anders Palmqvist säger:

– Vi låg på hårt, med hänsyn till arbetstagarna. Det är stor risk att någon skadas allvarligt. Det är ändå år 2020 nu, inte 1800-talet. Ingen ska behöva jobba på det sätt som sker på UPS-terminalen.

– Både jag och Bert har varit ute på många arbetsplatser genom åren, men aldrig sett något liknande. Det är extremt att timme efter timme, för hand, lyfta paket som kan väga upp mot 70 kilo.

Den 30 september satte Arbetsmiljöverket till slut ner foten. Senast den 1 mars nästa år ska UPS ha vidtagit en lång rad åtgärder, annars väntar ett vite på 600 000 kronor.

I beslutet går verket igenom bestämmelserna som gäller för bland annat riskbedömningar, systematiskt arbetsmiljöarbete och kraven på utbildning för ansvariga personer. Det är få punkter där UPS lever upp till lagkraven.

En central fråga är den manuella godshanteringen. Arbetsmiljöverket påpekar att det ”i de flesta fall är olämpligt att hantera bördor som är tyngre än 25 kilo”.

Gränsen på 25 kilo kan dessutom vara för hög, om arbetsställningarna är olämpliga. Eller om arbetet upprepas många gånger. På UPS-terminalen gäller i många fall både och.

Transports båda regionala skyddsombud anser att vikter på 25 kilo innebär mycket stor påkänning på kroppen.

I en kommentar skriver Arbetsmiljöverket:

”Repetitivt arbete ger upphov till en ständig och likformig belastning. Det som hanteras behöver inte vara tungt… Följden kan bli gradvis inträdande, allvarliga skador, som tar lång tid att läka.”

Verket tillägger:

”Enstaka höga belastningar, till exempel ett tungt lyft av paket vägande 70 kilo, innebär risk för akut överbelastning… Viktigt är att ta hänsyn till den sammanlagda belastningen.”

Myndigheter slår särskilt ner på en arbetsstation som kallas split. Inne i terminalbyggnaden löper ett transportband. Vid porten där bilarna kör in går bandet i en båge upp mot taket. Som en viadukt.

Nedanför viadukten, där paket rutschar ner i hög fart, står terminalarbetare och skjuter över godset för hand till andra sidan bandet. Ett tungt arbete med risk för klämskador.

Trots att UPS kopplat in en egen ergonom som också slog ner på arbetsförhållandena vid split-stationen har UPS inte presenterat några förslag till åtgärder. Noterar Arbetsmiljöverket i sitt beslut.

Vitesbeslutet är 16 sidor långt och pekar på fler brister. Som avsaknad av skyddsstopp vid transportbandet och trångt om utrymme när terminalarna ska börja sig ner och lyfta paket från golvet upp till transport- eller rullband. Eller inne i bilarna. Samma sorts belastningsproblem uppstår när personalen lossar flygcontainrarna.

Nu har UPS fått fem månader på sig att åtgärda alla brister. De regionala skyddsombuden välkomnar vitesbeslutet, men har svårt att se hur företaget ska klara uppgiften.

– Än så länge har UPS inte följt sina egna handlingsplaner, som man presenterat. Nu krävs väldigt långtgående åtgärder. Det som skulle behövas är en helt ny, modern terminalbyggnad, säger Bert Johansson.

Transportarbetaren har skickat över artikeltexten till UPS och bett om en kommentar. Ups kommunikationschef Hedvig Armand svarar skriftligt:

”Vi följer självklart alla lagar och riktlinjer och vi tar föreläggandet från Arbetsmiljöverket på största allvar. Vi har redan inlett arbetet med att åtgärda samtliga punkter och räknar med att vara klara innan Arbetsmiljöverkets deadline.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tina Wade:
    4 oktober, 2020

    Min man jobbade flera år. Nu pensionär. Har problem med rygg och knän efter de tunga lyften. Fick även diskbråck

  2. Björn Breivik:
    3 oktober, 2020

    Bra jobbat av 12:ans RSO:er!
    Slås av en tanke. När en terminalarbetare drabbas av de förslitnings/belastningsskador som arbetsmiljöverket varnar för, då kommer försäkringskassan att slå fast att orsaken är degenerativa förändringar hos arbetaren och inget annat.
    Två myndigheter - två världar... !

  3. Fille:
    2 oktober, 2020

    Heja myndigheterna

Lästips:

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.