Close
Bilden är tagen i maj. En del av pakethanteringen på UPS-terminalen sker utomhus, året runt.
Close

UPS hotas av vite för usel arbetsmiljö vid Sturupterminalen

Terminal. Den manuella pakethanteringen på UPS terminal vid Sturup är extremt tung och slitsam, med överhängande risk för arbetsskador. Det är fack och myndigheter överens om. Nu drämmer Arbetsmiljöverket till med ett vitesföreläggande på 600 000 kronor. Om UPS inte vidtar åtgärder.

– Terminalen är gammal och sliten. Jag är tveksam till om det över huvud taget går att åtgärda alla brister. Än så länge har UPS bara förhalat och förhalat när vi och myndigheterna ställt krav, säger Bert Johansson, regionalt skyddsombud (RSO) på Transports Malmöavdelning.

Bert Johansson och RSO-kollegan Anders Palmqvist har länge haft ögonen på UPS-terminalen som ligger intill flygplatsen. Terminalarbetarna lossar lastbilar och flygcontainrar och fyller sedan upp UPS karakteristiska lådformade paketbilar.

Paketen som kan väga ända upp mot 70 kilo hanteras ofta helt manuellt, utan lyfthjälpmedel.

Facket kopplade tidigt in både Arbetsmiljöverket och brandskyddsmyndigheter. Det resulterade i långa listor med krav. Skyddsombud på företaget har dessutom lagt skyddsstopp vid flera tillfällen.

Arbetsmiljöverket gjorde en inspektion hösten 2019. Efter det kom corona och inspektörerna fastnade bakom skrivborden. Bert Johansson och Anders Palmqvist är besvikna, de har tryckt på hårt för att få verket att agera på UPS terminal.

Anders Palmqvist säger:

– Vi låg på hårt, med hänsyn till arbetstagarna. Det är stor risk att någon skadas allvarligt. Det är ändå år 2020 nu, inte 1800-talet. Ingen ska behöva jobba på det sätt som sker på UPS-terminalen.

– Både jag och Bert har varit ute på många arbetsplatser genom åren, men aldrig sett något liknande. Det är extremt att timme efter timme, för hand, lyfta paket som kan väga upp mot 70 kilo.

Den 30 september satte Arbetsmiljöverket till slut ner foten. Senast den 1 mars nästa år ska UPS ha vidtagit en lång rad åtgärder, annars väntar ett vite på 600 000 kronor.

I beslutet går verket igenom bestämmelserna som gäller för bland annat riskbedömningar, systematiskt arbetsmiljöarbete och kraven på utbildning för ansvariga personer. Det är få punkter där UPS lever upp till lagkraven.

En central fråga är den manuella godshanteringen. Arbetsmiljöverket påpekar att det ”i de flesta fall är olämpligt att hantera bördor som är tyngre än 25 kilo”.

Gränsen på 25 kilo kan dessutom vara för hög, om arbetsställningarna är olämpliga. Eller om arbetet upprepas många gånger. På UPS-terminalen gäller i många fall både och.

Transports båda regionala skyddsombud anser att vikter på 25 kilo innebär mycket stor påkänning på kroppen.

I en kommentar skriver Arbetsmiljöverket:

”Repetitivt arbete ger upphov till en ständig och likformig belastning. Det som hanteras behöver inte vara tungt… Följden kan bli gradvis inträdande, allvarliga skador, som tar lång tid att läka.”

Verket tillägger:

”Enstaka höga belastningar, till exempel ett tungt lyft av paket vägande 70 kilo, innebär risk för akut överbelastning… Viktigt är att ta hänsyn till den sammanlagda belastningen.”

Myndigheter slår särskilt ner på en arbetsstation som kallas split. Inne i terminalbyggnaden löper ett transportband. Vid porten där bilarna kör in går bandet i en båge upp mot taket. Som en viadukt.

Nedanför viadukten, där paket rutschar ner i hög fart, står terminalarbetare och skjuter över godset för hand till andra sidan bandet. Ett tungt arbete med risk för klämskador.

Trots att UPS kopplat in en egen ergonom som också slog ner på arbetsförhållandena vid split-stationen har UPS inte presenterat några förslag till åtgärder. Noterar Arbetsmiljöverket i sitt beslut.

Vitesbeslutet är 16 sidor långt och pekar på fler brister. Som avsaknad av skyddsstopp vid transportbandet och trångt om utrymme när terminalarna ska börja sig ner och lyfta paket från golvet upp till transport- eller rullband. Eller inne i bilarna. Samma sorts belastningsproblem uppstår när personalen lossar flygcontainrarna.

Nu har UPS fått fem månader på sig att åtgärda alla brister. De regionala skyddsombuden välkomnar vitesbeslutet, men har svårt att se hur företaget ska klara uppgiften.

– Än så länge har UPS inte följt sina egna handlingsplaner, som man presenterat. Nu krävs väldigt långtgående åtgärder. Det som skulle behövas är en helt ny, modern terminalbyggnad, säger Bert Johansson.

Transportarbetaren har skickat över artikeltexten till UPS och bett om en kommentar. Ups kommunikationschef Hedvig Armand svarar skriftligt:

”Vi följer självklart alla lagar och riktlinjer och vi tar föreläggandet från Arbetsmiljöverket på största allvar. Vi har redan inlett arbetet med att åtgärda samtliga punkter och räknar med att vara klara innan Arbetsmiljöverkets deadline.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tina Wade:
    4 oktober, 2020

    Min man jobbade flera år. Nu pensionär. Har problem med rygg och knän efter de tunga lyften. Fick även diskbråck

  2. Björn Breivik:
    3 oktober, 2020

    Bra jobbat av 12:ans RSO:er!
    Slås av en tanke. När en terminalarbetare drabbas av de förslitnings/belastningsskador som arbetsmiljöverket varnar för, då kommer försäkringskassan att slå fast att orsaken är degenerativa förändringar hos arbetaren och inget annat.
    Två myndigheter - två världar... !

  3. Fille:
    2 oktober, 2020

    Heja myndigheterna

Lästips:

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

Gustaf Järsberg

”Vi använder redan olika modeller i arbetsmiljöarbetet”

Arbetsmiljö. När medlemmar hör av sig till sin avdelning eller sina skyddsombud är arbetsmiljöproblemet ofta redan stort och infekterat. Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transport och berättar att det finns flera modeller att ta till hjälp.

Olivera Pobra. Foto: Lilly Hallberg

Det ska inte vara valfritt att följa värdegrunden på arbetsplatsen

Arbetsmiljö. Olivera Pobra är regionalt skyddsombud på Stockholmsavdelningen. Hon kan tänka sig att arbeta med ett verktyg som Respekttrappan. Och tycker att det är självklart att alla ska delta i sådana aktiviteter om de erbjuds på jobbet.

Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.