”Upphandlingarna är ett lotteri”

Det har blåst hårt kring färdtjänstbolaget Tuwa på senare tid. De har förlorat uppdrag, fem av deras underentreprenörer har gått i konkurs och företagets affärsmodell har liknats vid utpressning. Nu vill Tuwas vd Anders Wahlén och personalchef Johan Lindberg ge sin version av det hela.

Tuwa Specialtransport AB grundades i Helsingborg för ungefär tio år sedan, men i dag har bolaget i princip ingen färdtjänstverksamhet kvar i hemstaden.

– Skånepriserna hamnade under 100 kronor milen redan för fem år sedan, och det är omöjligt att anställa folk med kollektivavtalslön på de villkoren. Därför började vi söka oss utanför Skåne, säger Anders Wahlén.

I dag kör Tuwa färdtjänst i ett halvdussin svenska kommuner, både med egen personal och genom underentreprenörer. Totalt sysselsätter man omkring 200 chaufförer, varav ett 70-tal är Tuwas egna anställda.

– Vi har kollektivavtal och följer Taxiavtalet till 100 procent. Det är vi rätt ensamma om i branschen. Och vi kräver av alla våra underentreprenörer att de också gör det. Därför tycker vi att kritiken från facket är ganska orättvis, säger Johan Lindberg.

Men underentreprenörerna får inte köra med egna bilar, utan måste hyra fordon av Tuwa. En affärsmodell som kritiserats för att likna utpressning, och som sägs vara orsaken till att så många av deras underentreprenörer gått omkull. Enligt kritikerna ska affärsidén vara att vinna kontrakt genom underbud, och sedan tjäna in pengarna på överhyror från underentreprenörerna.

Anders Wahlén ger en annan förklaring till upplägget: För cirka tre år sedan började Tuwa köra i Eskilstuna. När det sedan blev ny upphandling så lade bolaget anbud på hela verksamheten, men räknade inte med att få alltihop.

– Vi la oss över 100 procent högre än de gör i Skåne. Men till vår egen förvåning fick vi i princip hela verksamheten i Sörmland – Eskilstuna, Nyköping, Flen med omnejd. Det var en jäkla chock faktiskt, säger han.

Plötsligt behövde Tuwa beställa 112 nya färdtjänstfordon.

– Det var ju en jätteinvestering, och vi hade inte folk till alla bilarna. Dessutom sticker det i ögonen på folk om man kommer dit från Skåne och tar allas jobb. Så vi erbjöd de lokala bolagen att hyra bilar av oss och fortsätta köra, säger Anders Wahlén.

Varför lägger man anbud på ett större uppdrag än man är beredd att hantera?

– Det är ett lotteri i upphandlingarna. Man kan erbjuda 40–50 bilar och få uppdrag för tio, man kan erbjuda tio och få uppdrag för två. Och det krävs en viss volym för att det ska vara lönt att etablera sig på en ort. Men plötsligt kan man få ett mycket större uppdrag än man trott.

Men varför inte låta underentreprenörerna köra med sina egna bilar?

– Vinner vi ett anbud på 100 bilar, då måste vi köpa 100 bilar. Då kan de inte stå i garaget sedan, utan de måste rulla. Vi tar in bemanningsbolag eller vi tar in underentreprenörer, men då måste de använda våra bilar. Det står dem fritt att ta det eller att tacka nej, säger Anders Wahlén.

Johan Lindberg pekar också på att den som har uppdraget, måste kunna garantera att det blir utfört.

– Skulle vi ta in en underentreprenör som kör med 50 egna bilar, och så kursar de, då står vi där med uppdraget och har inte tillräckligt många fordon. Och det kan ta månader att få tag på nya. Men har vi egna bilar kan vi ganska snabbt sätta in nya förare, säger han.

Anders Wahlén vill inte gå in på hyressummorna, men hävdar att det inte handlar om att ta ut överpriser av underentreprenörerna.

– Vi gör allt för att eliminera kostnaderna för dem. Här får de splitter nya bilar där allt ingår i priset – service, skatt, försäkring, slitage på bilarna och så vidare. Och eftersom det är billigare per fordon att köpa 100 bilar än att köpa en bil, så blir det billigare för underentreprenören att hyra en bil av oss än att ta lån och köpa en egen.

Tuwa har också anklagats för att lägga underbud i upphandlingarna. I våras vann de nästan all färdtjänst på Gotland, när de begärde 10:49 kronor per kilometer för personbilar och 12:98 för specialanpassade färdtjänstfordon.

Detta väckte stark kritik bland lokala konkurrentbolag, som överklagade upphandlingen till förvaltningsrätten.

– Men vi vann upphandlingen på fem öre, och då hade konkurrenterna gasbilar som är dyrare än vanliga dieselbilar. Så man kan knappast kalla det underbud, säger Anders Wahlén.

Men varför har så många av Tuwas underentreprenörer gått i konkurs? Den senaste i Nyköping för bara några veckor sedan?

– De skötte inte uppdraget, vilket innebar att vi inte skötte uppdraget gentemot beställaren. Det var huvudsakligen brister i nyintroduktionen av nya förare, men även misskötsel av fordonen. Därför sade vi upp avtalet, vilket ledde till att de försatte sig i konkurs. Den klausulen har vi, både när det gäller bemanningsbolag och underentreprenörer, att vi kan bryta avtalet med kort varsel om uppdraget missköts, säger Johan Lindberg.

Men åtminstone fyra andra av Tuwas underentreprenörer har gått omkull de senaste åren. Enligt Anders Wahlén och Johan Lindberg, kan alla de konkurserna härledas till att Tuwa miste sitt avtal i Gävleborg för två år sedan. En ogiltig uppsägning, enligt Tuwa, som har stämt beställaren X-Trafik för avtalsbrott. Tvisten är ännu inte avgjord (se artikel här intill).

Men även det omstridda uppdraget på Gotland sades upp för ett par månader sedan, innan Tuwa ens hunnit börja köra på ön. Beställaren Samres ansåg att bolaget inte presenterat någon hållbar uppstartsplan.

– Där gjorde vi misstaget att inte köpa bilar själva, utan skrev avtal med ett annat bolag som skulle tillhandahålla bilarna. Och sedan gjorde de inte det, hävdar Anders Wahlén.

När det gäller Gotland tänker han inte överklaga uppsägningen.

– Vi skulle kunna ställa upp med egna bilar och köra, men vi släpper det. Jag blev bokstavligen mordhotad när jag körde där med tre bilar för några år sedan, och då använde jag ändå lokala förare. Det är inte lätt att komma till Gotland som fastlänning.

Om vi tittar på färdtjänstbranschen som helhet – vad är problemet? Alla dessa konkurser, uppsagda kontrakt, överklagade upphandlingar…

– Överetableringen. Och att beställarna tar vilka anbud som helst, hur orimligt låga de än är. Det är ju jättesjuka människor som vi kör, och i en sådan verksamhet tycker jag inte att lägsta pris ska styra, säger Anders Wahlén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".