Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Transports årliga ungdomsforum pågår i dagarna fyra, från i dag torsdag till och med söndag. Ett fyrtiotal unga, upp till 30 år, från förbundets olika avdelningar i landet sluter upp för att lära sig mer om och diskutera den stundande avtalsrörelsen. (Delegationer inom de olika kollektivavtalen avlöser nu varandra på Transports förbundskontor i Stockholm).

– Varför har vi en avtalsrörelse? Och vad är det? Det är frågor vi kommer att ta upp, berättar en av de unga arrangörerna Kimberley Westermark. Ny ordförande i avdelning 19 (Västerås/Mälardalen).

Kunskaperna är blandade hos deltagarna. Vissa har gått fackliga kurser innan medan andra är helt färska i facket, förklarar hon.

Den nya plattforsekonomin står självklart på dagordningen.

– Unga är ju en grupp som verkligen är utsatt både för nya, mer osäkra anställningsformer och nya lönesystem. Det här är en bra form för dem att få träffas och prata i hop sig med andra utifrån landet, säger forumets ansvariga Ludwig Eriksson från avdelning 41 i Uppsala.

Stiftelsen Expo, som närgranskar extremhögern och arbetar mot rasistiska idéer och organisationer, kommer också att föreläsa. Ungdomarna får även tillfälle att lära sig mer om och diskutera facklig politisk samverkan.

En politisk debatt med representanter från de politiska ungdomsförbunden står på dagordningen. Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Centern har tackat ja. Arrangörerna hoppas att Kristdemokraterna och Moderaternas unga i MUF också ska haka på.

Vad blir forumets höjdpunkt?

– Allt, säger arrangören Filippa Juhl från avdelning 14 (Helsingborg).

– Avtal 2020 är den röda tråden, inflikar kollegan Jerry Walthéreson, nybliven ordförande i avdelning 17 (Skövde-Borås).

Inledningens team building är till för att ungtransportarna ska lära känna varandra, värma upp och känna sig trygga, tillägger han.

Blir det någon dragkamp i år?

Ludwig Eriksson skakar på huvudet.

– Tyvärr har vi dragit av repet. De är starka våra unga transportarbetare.

Varför ska man åka på ungdomsforum?

– Det är en bra möjlighet att träffa fler unga som kanske inte finns på hemorten. Tillfälle att nätverka, säger Filippa Juhl.

– Går man på sektionsmöte i sin egen avdelning kanske där är flest äldre. Forumet kan vara en språngbräda in för att bli mer aktiv, tillfogar Jerry Walthéreson.

Och varför ska man bry sig om avtalsrörelsen?

– Eftersom vi går in i den nu behöver man kunskap om vad det är. En viss typ av mobilisering krävs från medlemmarna. Yngre har helt naturligt inte hunnit vara med i lika många avtalsrörelser som de äldre, säger Ludwig Ericsson.

Han poängterar att det finns många olika sätt att jobba fackligt.

– Vissa är bra på att engagera kollegorna på arbetsplatsen. Andra hjälper till på avdelningen eller är med och organiserar medlemmar. Alla yrkesgrupper och åldrar behövs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.