Close
Johan Danielsson (S), biträdande arbetsmarknadsminister, och Erna Zelmin, generaldirektör för Arbetsmiljöverket, vid en pressträff om risk för att ukrainska flyktingar hamnar i klorna på kriminella företag.
Close

Ukrainska flyktingar riskerar att utnyttjas på jobbet

A-krim. 90 procent av de ukrainska flyktingarna är kvinnor och barn. En grov uppskattning är att drygt hälften av de flyende är i arbetsför ålder och många vill jobba. Men det finns risker. – De befinner sig i en utsatt situation och riskerar att hamna i klorna på cyniska människohandlare, sa biträdande arbetsmarknadsminister Johan Danielsson vid en pressträff på morgonen fredagen den 1 april.

Vid pressträffen deltog Johan Danielsson och Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zelmin. Kärnbudskapet var att de ukrainska flyktingar som kommer till Sverige riskerar att utnyttjas på svensk arbetsmarknad.

– Det finns en väldigt stor risk att människor hamnar i fler klor, den hjälp som finns är inte alltid som den ser ut, sa Erna Zelmin och fortsatte:

– Vi ser redan innan kriget att det är en hel del människor från Ukraina som utnyttjas på arbetsmarknaden och kvinnor som exploateras i människohandel och prostitution.

En skillnad jämfört med den stora flyktingvågen 2015 är att EU har aktiverat sitt massflyktsdirektiv. Det innebär att de ukrainska flyktingarna har rätt att börja arbeta direkt.

– Där kommer Arbetsförmedlingen ha en viktig roll att se till att de får den vita vägen direkt in i arbetslivet, sa Erna Zelmin.

För annars var det en mörk bild av arbetsmarknaden som målades upp.

– För bara några år sedan pratade vi om en grå sektor, nu är den kolsvart. Det är ren kriminell verksamhet som utnyttjar och exploaterar med villkor vi inte vill se på svensk arbetsmarknad, sa Zelmin.

Biträdande arbetsmarknadsminister Johan Danielsson sa att arbetet mot arbetslivskriminaliteten ska intensifieras och pekade bland annat på tidigare utspel som hårdare krav mot fuskande transportföretag och nya regionala center mot arbetslivskriminalitet, de första centren ska vara klara redan innan sommaren. Transportarbetare är en av de yrkesgrupper som oftast utnyttjas av kriminella företag.

Danielsson berättade också att regeringen så sent som dagen innan beslutat att Arbetsmiljöverket ska bli en del av myndigheternas informationsutbyte som riktar sig direkt mot den organiserade kriminaliteten. Det ska innebära att i de fall det rör sig om kopplingar till grov organiserad brottslighet ska de informationshinder myndigheterna protesterat mot till viss del försvinna. Dessutom kommer en utredning om att ta bort ytterligare sekretesshinder mellan myndigheterna presenteras senast den 30 juni. Sedan utredningen tillsattes har riksdagens samlade opposition också gjort ett tillkännagivande mot regeringen med liknande krav.

Vid en fråga från TT kring hårdare straff sa Johan Danielsson:

– En stor del av syftet med samverkan mellan myndigheterna är att om du har illegal arbetskraft anställd, betalar du nog inte heller skatt och fuskar sannolikt med personalliggare och bryter mot arbetsmiljölagen också. Om man ger sig på dem från alla myndigheter samtidigt kan man ta dem från flera håll och det blir mer effektivt.

– Regeringen har jobbat för att göra det mer kännbart för fuskare. För några år sedan hade vi EU:s lägsta sanktionsavgifter för fusk på vägarna, nu har vi EU:s högsta.

Erna Zelmin fyllde i:

– Det troliga är väl inte att de som är kriminella blir vita, ett av syftena är att få bort dem som aktörer över huvud taget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sebastian:
    8 april, 2022

    Det finns många ukrainska flyktingar som är IT-specialister som arbetar som outsourcade frilansare till svenska IT-företag. Många har redan kommit till oss i coworking Stockholm. Jag tycker att resten borde kommunicera med den ukrainska ambassaden angående jobbet. Jag tror att det skulle vara effektivt och undvika att nämna situationer i artikeln.

Lästips:

Laura Hartman är chefsekonom på LO. Foto: John Antonsson

”Svensk arbetsmarknad har visat sig oväntat stark”

Ekonomi. Trots skenande inflation och kraftigt höjda räntor ser vi ingen stor ökning av arbetslöshet eller varsel. LO:s chefsekonom Laura Hartmans bedömning är ändå att Sverige är på väg in i en period av ökad arbetslöshet.

S vill se ökade kontroller på vägarna

Debatt. För tusentals svenskar är vägarna den dagliga arbetsplatsen. Precis som på vilken arbetsplats som helst måste även Sveriges yrkesförare kunna lita på att de varje dag möts av schysta arbetsvillkor.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Rösta på Miljöpartiet, någon?

Davids krönika. Miljöpartiet är, eller snarare var ett så kallat gräsrotsparti, sprunget ur rörelser som Alternativ Stad i Stockholm och många utomparlamentariska aktioner. Som almstriden där almarna i Kungsträdgården räddades och ockupationerna av kvarteren Mullvaden och Järnet.

Avtal 2023
Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Avtal 2023

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Ett nytt kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Forskare: Mindre batterier och billigare drift med el

Åkeri. Att köra långt med tunga lastbilar på el har länge ansetts olönsamt eftersom det krävs stora batterier. Men nu visar en forskningsrapport från Chalmers tekniska högskola, lite överraskande, att det kan vara billigare att tanka lastbilarna med el än diesel.

Avtal 2023

Nytt gummiavtal tecknat

Avtal 2023. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt avtal för gummiverkstäder. Lönerna ökar med upp till 1 400 kronor från 1 april 2023.

Avtal 2023
Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.