Close
Johan Danielsson (S), biträdande arbetsmarknadsminister, och Erna Zelmin, generaldirektör för Arbetsmiljöverket, vid en pressträff om risk för att ukrainska flyktingar hamnar i klorna på kriminella företag.
Close

Ukrainska flyktingar riskerar att utnyttjas på jobbet

A-krim. 90 procent av de ukrainska flyktingarna är kvinnor och barn. En grov uppskattning är att drygt hälften av de flyende är i arbetsför ålder och många vill jobba. Men det finns risker. – De befinner sig i en utsatt situation och riskerar att hamna i klorna på cyniska människohandlare, sa biträdande arbetsmarknadsminister Johan Danielsson vid en pressträff på morgonen fredagen den 1 april.

Vid pressträffen deltog Johan Danielsson och Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zelmin. Kärnbudskapet var att de ukrainska flyktingar som kommer till Sverige riskerar att utnyttjas på svensk arbetsmarknad.

– Det finns en väldigt stor risk att människor hamnar i fler klor, den hjälp som finns är inte alltid som den ser ut, sa Erna Zelmin och fortsatte:

– Vi ser redan innan kriget att det är en hel del människor från Ukraina som utnyttjas på arbetsmarknaden och kvinnor som exploateras i människohandel och prostitution.

En skillnad jämfört med den stora flyktingvågen 2015 är att EU har aktiverat sitt massflyktsdirektiv. Det innebär att de ukrainska flyktingarna har rätt att börja arbeta direkt.

– Där kommer Arbetsförmedlingen ha en viktig roll att se till att de får den vita vägen direkt in i arbetslivet, sa Erna Zelmin.

För annars var det en mörk bild av arbetsmarknaden som målades upp.

– För bara några år sedan pratade vi om en grå sektor, nu är den kolsvart. Det är ren kriminell verksamhet som utnyttjar och exploaterar med villkor vi inte vill se på svensk arbetsmarknad, sa Zelmin.

Biträdande arbetsmarknadsminister Johan Danielsson sa att arbetet mot arbetslivskriminaliteten ska intensifieras och pekade bland annat på tidigare utspel som hårdare krav mot fuskande transportföretag och nya regionala center mot arbetslivskriminalitet, de första centren ska vara klara redan innan sommaren. Transportarbetare är en av de yrkesgrupper som oftast utnyttjas av kriminella företag.

Danielsson berättade också att regeringen så sent som dagen innan beslutat att Arbetsmiljöverket ska bli en del av myndigheternas informationsutbyte som riktar sig direkt mot den organiserade kriminaliteten. Det ska innebära att i de fall det rör sig om kopplingar till grov organiserad brottslighet ska de informationshinder myndigheterna protesterat mot till viss del försvinna. Dessutom kommer en utredning om att ta bort ytterligare sekretesshinder mellan myndigheterna presenteras senast den 30 juni. Sedan utredningen tillsattes har riksdagens samlade opposition också gjort ett tillkännagivande mot regeringen med liknande krav.

Vid en fråga från TT kring hårdare straff sa Johan Danielsson:

– En stor del av syftet med samverkan mellan myndigheterna är att om du har illegal arbetskraft anställd, betalar du nog inte heller skatt och fuskar sannolikt med personalliggare och bryter mot arbetsmiljölagen också. Om man ger sig på dem från alla myndigheter samtidigt kan man ta dem från flera håll och det blir mer effektivt.

– Regeringen har jobbat för att göra det mer kännbart för fuskare. För några år sedan hade vi EU:s lägsta sanktionsavgifter för fusk på vägarna, nu har vi EU:s högsta.

Erna Zelmin fyllde i:

– Det troliga är väl inte att de som är kriminella blir vita, ett av syftena är att få bort dem som aktörer över huvud taget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sebastian:
    8 april, 2022

    Det finns många ukrainska flyktingar som är IT-specialister som arbetar som outsourcade frilansare till svenska IT-företag. Många har redan kommit till oss i coworking Stockholm. Jag tycker att resten borde kommunicera med den ukrainska ambassaden angående jobbet. Jag tror att det skulle vara effektivt och undvika att nämna situationer i artikeln.

Lästips:

Tommy Jonsson.

”Chauffören blev misshandlad, polisen körde honom till sjukhus”

Åkeri. Tommy Jonsson håller i Transportarbetareförbundets verksamhet Ordning och reda i åkeribranschen. Han har redan kontaktat det nya a-krimcentrumet i Umeå med tips om åtta misstänkt fifflande åkerier, som facket anser borde granskas.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.