Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Uber har i över tio års tid satsat på etableringar i större städer och finns nu på 700 orter runt om i världen. När företaget riktade fokus mot Norden hösten 2014 gick det samtidigt in i alla länder utom Island. De startade verksamhet i huvudstäderna, men också i Göteborg och Malmö.

Vid etableringen struntade företaget i de lagregler som gällde för taxinäringen i de olika länderna, visar granskningen av Uber som nyhetsbrevet Arbetsliv i Norden var första att rapportera om.

Sverige hade redan avreglerat sin taximarknad, men i de övriga länderna var antalet taxilicenser, reglerna för dessa och kraven på bilarna hårt reglerade. I stället för att anpassa sin verksamhet efter rådande lagstiftning satte sig Uber över den, inklusive den svenska mer liberala, visar rapporten.

− Uber utlöste omedelbart nationella debatter kring konkurrens, teknik och reglering av taximarknaden och framkallade en process för avreglering av taximarknaden i Norden, skriver de tre forskarna Sigurd Oppegaard, Tiina Saari och Antti Saloniemi i sin granskning.

Forskarna bakom studien har också undersökt arbetsvillkoren för Uber-förarna.

Många förare har långa arbetsdagar till låg lön och arbetar under mycket osäkra förhållanden. De behöver ett bättre stöd i regelverk, som kan garantera dem mer anständiga villkor, skriver forskarna.

Så här gick det i de olika länderna:

Sverige

Trots att den svenska taximarknaden var avreglerad och inga begränsningar av antalet taxibilar fanns mötte Uber problem. Fortfarande måste man ha licens och vara certifierad om man vill köra taxi.

Här lanserades framförallt den populära tjänsten Uber pop där föraren ansluter sig själv och sin bil till en app som förmedlar körningar. Tjänsten upphörde emellertid när omkring 30 förare dömdes för att ha kört passagerare utan taxilicens eller taxameter.

Uber har fortfarande kvar en del mer lyxiga tjänster där bilarna, ofta limousiner, har taxameter och förarna licens.

Den svenska lagstiftningen har också ändrats och senare i höst börjar nya regler träda i kraft som ger möjlighet till andra redovisningar av körningarnas än via taxameter.

Danmark

I Danmark blev Uber omedelbart stämt när de började köra passagerare sent på hösten 2014. Två förare blev pilotfall och fälldes för olagliga persontransporter. Därefter anmäldes ytterligare 1 500 chaufförer för lagbrott och tidigare chaufförer fick krav på obetalda skatter.

Ubers etablering startade en politisk debatt om avreglering. Det ledde till nya regler, som infördes 2018. Fortfarande krävs licens för fordonet och föraren. Även om trösklarna för taxitransporter sänkts måste bilarna fortfarande bland annat ha taxameter och sitt licensnummer synligt på utsidan.

Detta var för mycket för Uber som drog sig ur marknaden våren 2017.

Finland

Även i Finland hamnade Uber-förare i domstol. I ett uppmärksammat mål blev föraren ålagd att betala in sina inkomster för 2016 till staten. Över 70 förare fick därefter böter för olagliga persontransporter.

Trots en debatt om oschyst konkurrens fick landet lättnader i lagstiftningen för två år sedan. Begränsningen av antalet taxilicenser är borttagen, men fortfarande krävs licensering av föraren. Däremot ställs inga krav på lokalkännedom längre för att få köra taxi.

Uber har efter lagändringen återupptagit körningarna med egenanställda förare som använder sina privatbilar.

Norge

I Norge bröt Uber också mot lagstiftningen och många av deras förare fick rättsliga påföljder. Förare bötfälldes, fick körkort indragna och inkomster konfiskerade. Uber fick dessutom en företagsbot på 5 miljoner norska kronor.

Även i Norge ledde verksamheten till debatt och en ändrad lagstiftning där taximarknaden avreglerades. Antalet licenser är inte längre reglerade, men fortfarande finns krav på förare och bilar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Transportarbetarens logga

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

UPS-gods fraktas med paketbilar och tunga lastbilar. Plus flyg.

Dom: UPS måste betala 1,2 miljoner i vite

Arbetsmiljö. Förvaltningsrätten slår fast Arbetsmiljöverkets beslut att UPS ska betala 1,2 miljoner i vite på grund av bristfällig arbetsmiljö på terminalen på Sturup.

Wolt och Bolt hotas med vite – överklagar

Arbetsmiljö. Matbudsföretagen Wolt och Bolt hotas med 200 000 kronor vardera i vite. Företagen har inte gjort nog för matbudens arbetsmiljö. Företagen anser att matbuden inte är arbetstagare hos dem och har överklagat.

Transports a-kassa stängd på grund av attack

A-kassan. Transports a-kassa och samtliga övriga arbetslöshetskassor i landet har tvingats stänga på grund av en misstänkt cyberattack i slutet av förra veckan. Det betyder att det inte blir någon utbetalning på torsdag.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. Fredagen den 25 november samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.