Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Uber har i över tio års tid satsat på etableringar i större städer och finns nu på 700 orter runt om i världen. När företaget riktade fokus mot Norden hösten 2014 gick det samtidigt in i alla länder utom Island. De startade verksamhet i huvudstäderna, men också i Göteborg och Malmö.

Vid etableringen struntade företaget i de lagregler som gällde för taxinäringen i de olika länderna, visar granskningen av Uber som nyhetsbrevet Arbetsliv i Norden var första att rapportera om.

Sverige hade redan avreglerat sin taximarknad, men i de övriga länderna var antalet taxilicenser, reglerna för dessa och kraven på bilarna hårt reglerade. I stället för att anpassa sin verksamhet efter rådande lagstiftning satte sig Uber över den, inklusive den svenska mer liberala, visar rapporten.

− Uber utlöste omedelbart nationella debatter kring konkurrens, teknik och reglering av taximarknaden och framkallade en process för avreglering av taximarknaden i Norden, skriver de tre forskarna Sigurd Oppegaard, Tiina Saari och Antti Saloniemi i sin granskning.

Forskarna bakom studien har också undersökt arbetsvillkoren för Uber-förarna.

Många förare har långa arbetsdagar till låg lön och arbetar under mycket osäkra förhållanden. De behöver ett bättre stöd i regelverk, som kan garantera dem mer anständiga villkor, skriver forskarna.

Så här gick det i de olika länderna:

Sverige

Trots att den svenska taximarknaden var avreglerad och inga begränsningar av antalet taxibilar fanns mötte Uber problem. Fortfarande måste man ha licens och vara certifierad om man vill köra taxi.

Här lanserades framförallt den populära tjänsten Uber pop där föraren ansluter sig själv och sin bil till en app som förmedlar körningar. Tjänsten upphörde emellertid när omkring 30 förare dömdes för att ha kört passagerare utan taxilicens eller taxameter.

Uber har fortfarande kvar en del mer lyxiga tjänster där bilarna, ofta limousiner, har taxameter och förarna licens.

Den svenska lagstiftningen har också ändrats och senare i höst börjar nya regler träda i kraft som ger möjlighet till andra redovisningar av körningarnas än via taxameter.

Danmark

I Danmark blev Uber omedelbart stämt när de började köra passagerare sent på hösten 2014. Två förare blev pilotfall och fälldes för olagliga persontransporter. Därefter anmäldes ytterligare 1 500 chaufförer för lagbrott och tidigare chaufförer fick krav på obetalda skatter.

Ubers etablering startade en politisk debatt om avreglering. Det ledde till nya regler, som infördes 2018. Fortfarande krävs licens för fordonet och föraren. Även om trösklarna för taxitransporter sänkts måste bilarna fortfarande bland annat ha taxameter och sitt licensnummer synligt på utsidan.

Detta var för mycket för Uber som drog sig ur marknaden våren 2017.

Finland

Även i Finland hamnade Uber-förare i domstol. I ett uppmärksammat mål blev föraren ålagd att betala in sina inkomster för 2016 till staten. Över 70 förare fick därefter böter för olagliga persontransporter.

Trots en debatt om oschyst konkurrens fick landet lättnader i lagstiftningen för två år sedan. Begränsningen av antalet taxilicenser är borttagen, men fortfarande krävs licensering av föraren. Däremot ställs inga krav på lokalkännedom längre för att få köra taxi.

Uber har efter lagändringen återupptagit körningarna med egenanställda förare som använder sina privatbilar.

Norge

I Norge bröt Uber också mot lagstiftningen och många av deras förare fick rättsliga påföljder. Förare bötfälldes, fick körkort indragna och inkomster konfiskerade. Uber fick dessutom en företagsbot på 5 miljoner norska kronor.

Även i Norge ledde verksamheten till debatt och en ändrad lagstiftning där taximarknaden avreglerades. Antalet licenser är inte längre reglerade, men fortfarande finns krav på förare och bilar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bil med taxiskylt

Fler taxiförare behöver fackets ok för arbetstillstånd

Migration. Lönekravet har höjts igen för arbetskraftsinvandrare. Och yttrande från relevant fackförbund krävs för att få arbetstillstånd. För Transport handlar det i dag i hög grad om taxichaufförer.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

John van Dinther och Nasar Khan, Taxiunionen

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Ytterligare taxichaufförer får ersättning

Arbetsrätt. Svenska Transportarbetareförbundet vann en seger i AD i målen mot Telepass tidigare i maj. Fler ärenden pausades i väntan på domen. Nu har fler taxiförare fått sin uteblivna övertidsersättning betald.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.