Tystnad råder på Facebook

Trodde du att Facebook hyllade fri information? Inte när det gäller sina anställda. De som vaktar företagets servrar i Luleå får inte säga ett knyst om sin arbetsplats.

2011 blev det klart att Facebook skulle etablera sig i Luleå. Året efter började bygget av den första av tre enorma hallar för datalagring. En av anledningarna till etableringen är den norrländska kylan. Ett kallt klimat gör susen för en anläggningen full med värmealstrande servrar.

För Luleå var bygget en god nyhet. Företagets serverhallar betydde arbetstillfällen, inte minst inom bevakningsbranschen.

Sedan juni i år är den första hallen i drift. Och arbetstillfällen har det blivit. 51 väktare från Securitas arbetar med att skydda hallen från intrång.

På invigningsdagen rapporterade flera medier inifrån anläggningen. Men när Transportarbetaren vill komma förbi för att göra ett reportage om väktarnas vardag blir det tvärstopp.

Ryktesvägen har vi hört att reglerna kring vem som får besöka centret är hårda, men vi gör ändå ett försök.

Janakie Öhlund är driftschef för Securitas på Facebook i Luleå.

Vi skulle vilja skriva ett reportage om hur det är att jobba som väktare på Facebook. Jag har förstått att det kanske inte är helt lätt?

– Nä… så är det.

– Det är inte så att ni inte kan få träffa någon som arbetar här, men de får inte berätta något.

Att säkerhetsreglerna på Facebooks anläggning är hårda är kanske inte så konstigt med tanke på att servrarna innehåller känslig information från användares privata Facebook-konton. Men många ­arbetsplatser inom bevakningsbranschen hanterar känslig information. Trots det har Transportarbetaren gjort reportage om arbets­vardagen på skyddsobjekt som kärnkraftverk och militärbaser.

Facebook-hallen i Luleå är inget skyddsobjekt. Däremot skiljer det sig från andra arbetsplatser på ett annat sätt.

– Det här är ju ett speciellt objekt, det är inte likt något annat just för att det är ett amerikanskt bolag, säger Janakie Öhlund.

Av Janakie Öhlund får vi rådet att kontakta Facebook direkt för att se om reportaget ändå går att genomföra. Så vi skriver ett mejl på engelska till Facebook, på en anonym press-mejladress.

Samtidigt försöker vi få veta mer om vilka regler som egentligen gäller för de som arbetar för medieföretaget. Ingen av de fackligt aktiva transportare på Securitas i Norrbotten vi pratar med vill vara med i tidningen. Men de bekräftar bilden av att Facebook är något utöver det vanliga när det gäller hemlighetsmakeri.

För att få klarhet i frågan provar vi att ringa Håkan Dynesius som är regionchef för Securitas i Norra Sverige.

Jag skulle vilja ställa lite frågor kring sekretess och liknande på Facebook.

– Det kan du ställa, men jag kommer inte att svara på något.

Jag vill ju mest veta om det finns något särskilt sekretessavtal och om det är hårdare än på andra objekt.

– Det är precis såna frågor som jag inte kan svara på.

Det här är ju väldigt krångligt…

– Det är inte krångligt, det är amerikanskt.

Även av Håkan Dynesius får vi rådet att skicka ett mejl, så att han kan ta upp frågorna med Facebook. Det gör vi, men vid tidningens pressläggning, drygt en vecka senare, har vi fortfarande inte fått något svar.

Det har vi däremot på det mejl som vi skickade till Facebooks pressavdelning. Svaret kommer från en PR-byrå i Sverige.

”Jag heter Frida och jobbar för Facebooks Nordiska PR-byrå. Jag måste tyvärr säga nej till din för­frågan på grund av säkerhetsaspekter som du säkert förstår.

Jag förstår att poängen är att följa någon som arbetar där och få en bild av hur arbetet ser ut men om du har några särskilda frågor så kan du skicka dem till mig så kan vi se om det är något vi kan svara på över mejl? Som sagt ur säkerhetsaspekt så kan vi inte gå in exakt på hur arbetet ser ut.”

Till slut vänder vi oss till Olov Wiklund, ombudsman med ansvar för bland annat bevakning, på Transports avdelning 26 i Luleå. Trots att serverhallen inte har funnits särskilt länge, har avdelningen redan haft en del att göra med Facebook.

För inte så länge sen kom det fram att företaget riktat sina övervakningskameror fel. I stället för att bevaka anläggningen vakade de över vad de anställda höll på med. Den frågan löste sig dock efter att facket haft ett möte med företaget.

Olov Wiklund bekräftar att Facebook är värre än vanliga svenska företag när det gäller sekretess.

– De är ju under höga sekretesskrav. Man kan väl inte säga att ett företag är paranoid, men det känns nästan så. De lever väl i en amerikaniserad värld, det är helt klart.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.