Close
Tomas Eneroth, infrastrukturminister, möter Ulf Jönsson, bister helsingborgsåkare, i Transports monter.
Close
Elmia 2018

Tungt möte i Transports monter

Ministerbesök. Hur långa lastbilar vill Tomas Eneroth ha på svenska vägar? – Jag vill inte svara exakt, för att inte bli anklagad för ministerstyre. Men frågan ska utredas och ett förslag man tittar på är 32,5 meter.

Under onsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Transports monter. Det blev ingen anstormning av politiskt intresserade lastbilschaufförer, men Ulf Jönsson, välkänd storåkare från Helsingborg, tog chansen att ställa ministern mot väggen.

Jönsson är fortfarande irriterad över att den statligt ägda järnvägsoperatören Green Cargo hastigt la ner en direktlinje för kombitransporter mellan Helsingborg och Årsta i Stockholm.

Innan dess hade Ulf Jönssons åkeri investerat 10–12 miljoner kronor på att köra containrar på järnväg, i stället för på lastbil.

– Hur ser du på Green Cargos agerande? Är det bra klimatpolitik? mullrade Jönsson.

Tomas Eneroth passade diplomatiskt på frågan och styrde över samtalet på elvägar. Kan det vara något för Helsingborgsåkeriet, om man nu vill satsa på miljön?

Ulf Jönsson konstaterade att många frågor kvarstår innan det kan bli aktuellt. Han kontrade med att avslöja att en grupp intressenter i Helsingborg lobbar för att i gång en ny färjelinje för gods mellan Helsingborg och Travemünde.

På agendan finns också en fast förbindelse mellan Helsingborg och danska Helsingør. Vid sidan av Öresundsbron.

En bro?

– Nej, snarare en tunnel, sa Ulf Jönsson.

Infrastrukturministern nickade:

– Frågan är klart intressant. I så fall bör det vara en kombinerad väg- och järnvägstunnel, sa Tomas Eneroth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Grönt ljus för trafikbyggen

Infrastruktur. Regeringen har gett klartecken för tio större byggen inom landets transportsystem. Byggstart i år gäller bland annat projekt i Dalarna, Mariestad och Göteborg.

LO: Det krävs för rättvis klimatomställning

Klimat. Omställningen till ett hållbart samhälle är nödvändig. För att den ska bli rättvis krävs en ny politik och krafttag från både fack och arbetsgivarförbund. Det är slutsatsen i en ny LO-rapport med konkreta förslag på hur det ska gå till.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.