Tungt jobb trots alla regler

Metervis med slang att dra över stock och sten och tunga betonglock som ska skjutas åt sidan. Arbetet som slamsugbilschaufför kan stundtals vara mycket tungt. Delvis för att de arbetsmiljöregler som finns inte efterlevs.

Att flytta på brunnslock och dra slang fram till avloppsbrunnar tillhör vardagen för dem som arbetar med slamsugning. Men många fastighetsägare har alldeles för tunga lock eller brunnar som ligger för långt från vägen.

– I de nio kommuner jag har granskat har jag hittat problem i över hälften av fallen. Det rör sig om hundratals till flera tusen abonnenter i varje kommun, säger Agnita Wärn, inspektör på Arbetsmiljöverket i Stockholm.

Chauffören kan tvingas dra slangen upp till 70 meter i terräng och rucka på lock som väger över 100 kilo. Något som inte är okej enligt Arbetsmiljöverkets regler.

Ett föremål som är otympligt att lyfta får inte väga mer än 15 kilo. Kan man i stället skjuta det åt sidan är det dragkraften som begränsar. Mer än 300 Newton ska man som arbetstagare inte utsätta sig för. Men enligt arbetsmiljöverkets mätningar, kan ett brunnslock kräva en kraft på mellan 460 och 800 Newton att flytta.

De avloppsbrunnar som ska slamsugas ligger ofta utanför tätorterna, många gånger i fritidshusområden med dålig framkomlighet och tomt-er långt från närmaste väg.

Varje fastighetsägare ansvarar för att brunnslocket är barnsäkert och inte för tungt och att framkomligheten är god. Men det är kommunen och slamsugs-entreprenören som måste informera om vilka regler som gäller och ställa krav. Därför ser efterlevnaden av reglerna väldigt olika ut i olika kommuner.

I de skärgårdskomuner där Agnita Wärn arbetar var läget katastrofalt när hon gjorde en första översikt 2010.

– Det fanns ställen där slangen behövde dras 70 meter uppför ett berg på en ö, berättar hon.

Nu är målet att de värsta exempel ska åtgärdas först, i samarbete med kommunerna och dem som tömmer brunnar och tankar.  Efter hand är det tänkt att ingen slang ska behöva dras mer än tio meter på plan mark och att de tunga betongblocken ska bort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Nylander:
    5 oktober, 2020

    Hur har det gått? Så här några år senare?

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.